نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. دى 1396 - 7:56
تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ خلقت آدمی بر پایه دانایی در مقام خلیفه الهی آفرینش شده است تا صراط انسانیت از جهل و گمراهی رهایی یابد و با فانوس علم و معرفت به سرمنزل مقصود و ساحل نجات دست بیابد. در مسیر زندگی ما انسانها به هیچ عنوان نمی توان از وادی نور و روشنایی عالمان آگاه به امورات زمان غافل ماند و برای بهره گیری از جان مایه روشنگری آنها به پای درس و کتابت شانبی بی نیاز گردید.

یکی از مسائلی که در اسلام تأکید فراوانی بر آن شده مبحث "تعلیم و تربیت" است. در زمینه تعلیم و تربیت، آیات و روایات بسیاری داریم که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه آموزش در مکتب آسمانی اسلام است. دین اسلام از همان آغاز برای از بین بردن جهل و بی سوادی  تعلیم و تربیت را به عنوان برنامه ای الهی و پسندیده به مردم معرفی نمود. اسلام دین بیداری، روشنگری و آگاهی است و هر نوع جهل و بی سوادی را محکوم و همگان را به فراگرفتن دانش امر می نماید.

 

"بخوان" واژه ای است آسمانی و نازل شده از سوی رب جلیل که بر قلب پیامبر اعظم اسلام به عنوان آغاز بندگی انسانیت از روی اصول و آگاهی شکل گرفته است. کلام دل آرای "اقراء بسم ربک الذی خلق"  ترسیم گر راه رهایی از ظلمت و تاریکی و طلیعه روح نواز بصیرت و معرفت در مقام حضرت آدم است.

کیست که نداند علم و سواداندوزی برکتی بی مثال برای خوب زندگی کردن و بهره وری از الزامات روزگار قلمداد می شود. سرشت و طینت انسان برپایه علم و آگاهی و رشد یافته در پرتو نور احدیت است تا با تاسی از کتاب وحدت و تمسک به احادیث معصومین راه را از بیراهه تشخیص داده و با عبور از منیات جهل و خرافه گرا آفتاب ظهور روشنایی را در این وادی پرآشوب بیابیم.

 

با ظهور انقلاب اسلامی به دست حضرت امام خمینی(ره)، فرمان تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر تاسیس نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه 1358 نشان داد که تمام بدبختی های عالم انسان از بیسوادی نشات می گیرد تا در پرتو این ناآگاهی دشمنان انسانیت تمامی تفکرات شوم خود را بر اذهان وامانده در جاده سوادآموزی حاکم نمایند.

با فرمان امام راحل (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی، از جمله کارهای مدبّرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی به همراه داشت. تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آورد. سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی، روز سواد آموزی نیز نام گذاری شده است.

در مکتب اسلام تربیت انسانها در سایه آموزش و پرورش صورت می پذیرد و پرورش بدون آموزش معنا و مفهومی ندارد. سلامت روحی و روانی یک جامعه را وقتی بررسی می کنیم بوضوح در می یابیم که نقش سواد و دانش آموزی در تمامی ابعاد پیشرفت و توسعه یک جامعه تاثیر بسزایی دارد.

 

غالب دشمنان اسلام و انسانیت بر این تفکر و عقیده اند که برای حکومت بر مردم باید سواد و کتابت را از جامعه گرفت تا در پشت جهل و خرافات بتوانند به مقاصد شوم خویش بر کشورهای جهان سومی دست بیابند. و امام آن سفینه نور از راه رسید و با پیچانیدن نسخه نیت شوم دیوصفتان راه شاگردی را در مکتب عدالت پرور اسلام به دانش و سواد آموزی هموار ساخت.

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه رهبر کبیر انقلاب در پیامی، درباره اهتمام به امر سواد آموزی فرموده اند: «ملت شریف ایران، از جمله نیازهای اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن، بلکه مهم تر از آنهاست آموزش بر همگان است... مایه بسی خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند ـ که طلب علم را واجب دانسته است ـ از نوشتن و خواندن محروم باشد. باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم... تمامی بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن به پا خیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بُن برکنید... ائمه جماعات شهرستان ها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد بدهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی، اعضای باسواد خانواده اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سرپیچی نکنند.

به گفته علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی نرخ رشد شاخص سواد در فاصله سال 90 تا 95 حدود 14 برابر در سالهای 85 تا 90 است. وی افزود: طبق نتایج اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ سواد در گروه سنی 49-10 ساله که در سرشماری سال های 85 و 90 به ترتیب 91.7 و 92.4 اعلام شده بود، خوشبختانه  در سرشماری سال 95 به 94.7  ارتقا یافته است.

طی آماری که در مهرماه امسال از سوی مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد منتشر گردیده میزان آمار باسوادان این استان رو به افزایش است.

هادی زارع پور در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی گفت: بر اساس سرشماری سال95 جمعیت هدف 10تا49سال تعداد 437هزار و46نفر باسوادند که 92و7دهم درصد این جمعیت و2درصد کمتر از میانگین کشور است.

 

 .زارع پور اظهار کرد:تعداد باسوادان مرد96و1دهم درصد وزنان 89و4دهم درصد است

وی گفت:هم اکنون جمعیت هدف 34هزار 106نفر بی سوادند که9هزار و205نفر مرد و24هزار و901نفر زن هستند.

به هرحال؛ برای رسیدن به جامعه ای پویا و قابل رشد در تمامی زمینه ها باید مردم را به علم اندوزی و باسوادای  تشویق نمود تا در سایه سار آگاهی افکار  از مسائل پیرامونی خود،  صراط ترقی را برای جامعه عاری از جهل و تاریکی و  ذهن های منجمد شده  از  بیسوادی  ناجی شویم.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی