نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. دى 1396 - 10:20
خانوارهای ساکن بخش مارگون احداث پتروشیمی سقاوه را مغایر و مخالف با روند زندگی خود می دانند به دلیل اینکه احداث این پروژه به زیر ساخت های معیشتی شان صدمه جبران ناپذیری وارد می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ بخش مارگون  خبرهای ناخوشایندی  به همراه داشت. احداث پتروشیمی در بخش مارگون بویراحمد با ظرفیت اشتغال زایی 1300 نیمه دوم سال 1395 برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خبرهای خوش ولی  برای عده دیگری از همین مردم بخصوص نفر می تواند خبر خوشحال کننده برای مردمی باشد که این روزها جوانان شان در اوج بیکاری به سر می برند و از طرف دیگر از بین بردن طبیعت بکر این منطقه گردش خیز دغدغه فکری مردمان این دیار است که وجوشان را آزرده خاطر نموده است.

دغدغه مردم این منطقه از زمانی شروع شد که بعضی از مردم مارگون که دارای زندگی عشایری و روستایی هستند و معیشت خود را از طریق کشاورزی و دامداری می گذرانند. خانوارهای ساکن بخش مارگون  احداث پتروشیمی سقاوه را مغایر و مخالف  با روند  زندگی خود می دانند و اینکه احداث این پروژه به زیر ساخت های  معیشتی شان صدمه جبران ناپذیری  وارد می نماید.

از آن زمان تا کنون احداث پتروشیمی سقاوه در هاله ای از ابهام باقی مانده و با وجود تاکید متولیان امر هنوز نمی توان به ساخت این واحد صنعتی اشتغال زا دل بست و اینکه  در ادامه آیا می توان به روند آماده سازی برای ساخت این پتروشیمی امیدوار شد!؟

این اما و اگرها زمانی نمود پیدا کرد که اعتراضات مردمی سقاوه آنچنان اوج گرفت که با تجمع در جلوی نهادهای ذیربط، نظیر استانداری از این اتفاق مهم نارضایتی خود را نشان دادند و احداث پتروشیمی سقاوه را مغایر با روند زندگی عشایری- روستایی خود برای  از بین بردن طبیعت این منطقه قلمداد می نمودند.

آنچه در کش و قوس احداث پتروشیمی سقاوه قبال بحث و گفتگو است همانا عدم مطالعه کافی برای بناهای صنعتی ست که این روزها به دلیل در نظر نگرفتن جا و مکان مناسب برای انجام چنین پروژه هایی، موجبات به تاخیر افتادن احداث آنان  فراهم می گردد.

به راستی آیا می توان بدون در نظر گرفتن محل  احداث چنین پروژه های عظیمی که بدون تردید باید تمامی جوانب کار را در نظر گرفت پتروشیمی بنا نمود و در فضایی آرام و بدون  تنش زا به آینده ای امیدوار بود که این روزها این امر به عنوان دغدغه فکری مردمانی شده است که ساخت آن را قابل توجیه نمی دانند.

در همین راستا اعتراضات مردمی هر روز بیش از پیش شدت می گیرد و عملیات ساخت و ساز این پروژه در حد فنس کشی و آماده سازی بستر اراضی مورد نظر نیمه کاره مانده است و اکثریت ساکنان این بخش بر این عقیده اند که ساخت پتروشیمی سقاوه مغایر با اندیشه آنان و تخریب منابع طبیعی و آب های جاری این منطقه دیدنی می تواند معیشت مردم را دچار مختل نماید.

در همین راستا قرارگاه شهید طیب بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال نامه ای به رئیس سازمان منابع طبیعی کشور مراتب اعتراض خود را چنین بیان نمودند؛

ریاست محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور

جناب آقای عیسی کلانتری

سلام‌علیکم

احتراماً با توجه به واگذاری زمین‌های کشاورزی منطقه سقاوه از بخش مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد جهت ساخت پتروشیمی به بخش خصوصی و همچنین با توجه به اینکه کمیته دانشجویی تحقیقات میدانی خود را با حضور در بین مردم منطقه و صحبت با مسئولان امر انجام نموده است نکات زیر را به سمع و نظر شما می‌رسانیم:

۱- مردم در این منطقه از دیرباز ساکن بوده‌اند و زمین‌های کشاورزی آن‌ها دارای نسق زراعی می‌باشد. لازم به ذکر است نسق‌های زراعی این زمین‌ها در سال ۱۳۴۲ صادر گردیده است.

۲- نحوه واگذاری این زمین‌ها به بخش خصوصی که توسط منابع طبیعی استان صورت گرفته است مبهم و مورد سؤال است. چگونه است که بخشدار منطقه پاسخ منابع طبیعی استان را بدون از هیچ‌گونه استعلام و تحقیقی از شورای روستا، مردم و صاحبان زمین‌ها داده است.

۳- جهت استحضار جنابعالی؛ منطقه سقاوه، طلای سبز و نگین طبیعت بخش سفلی شهرستان بویراحمد است، ضمن اینکه از اساس واگذاری بسیار مبهم و مشکوک به نظر می‌رسد، اگر دولت محترم قصد اشتغال‌زایی دارد، با حمایت از خود مردم منطقه در بخش کشاورزی، ضمن حفظ محیط‌زیست، می‌تواند اقدام نماید.

۴- تخریب این زمین‌ها و واگذاری آن به بخش خصوصی با چه منطقی صورت پذیرفته است درحالی‌که اگر اراده‌ای بر ثمر رسیدن این پتروشیمی است چگونه پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت که بیش از ده‌ها سال از شروع به ساخت آن گذشته هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند؟

۵- ظلمی که در حق مردم این منطقه شده است:

الف) عدم هماهنگی به جهت واگذاری زمین‌ها و ضرب و شتم مردم در پی اعتراض به این امر

ب) عدم پاسخگویی از سوی منابع طبیعی استان و ارجاع مردم به دستگاه‌های دیگر برای حل این موضوع

حال که اسناد این زمین‌ها موجود است و مطالبه به‌حق مردم این ولی‌نعمتان انقلاب بر همگان مبرهن می‌باشد از جنابعالی انتظار می‌رود ضمن ورود مستقیم و پیگیری این امر، نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانید و در حفظ محیط بکر این منطقه مساعدت فرمایید.

توضیح اینکه در صورت عدم رسیدگی، در پیگیری‌های بعدی اسنادی از رانت‌های انجام‌شده و حتی نام افراد مؤثر که در این شبکه زنجیره‌ای دخالت مستقیم و غیرمستقیم داشته‌اند را به اطلاع عموم و نهادهای قضایی- امنیتی خواهد رسید.

به هرحال؛ به نظر می رسد برای احداث پروژه های ملی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بدون در نظر گرفتن  جا و مکان و مطالعات عمیق در این خصوص نوعی بی توجهی موج می زند و مردم هر روز ناراضی تر از دیروز به احداث چنین واحدهای صنعتی واکنش اعتراض آمیز نشان می دهند.  چنانچه این روند اعتراض مردمی در پروژه هایی نظیر تنگ سرخ اتفاق افتاده است و یا با بی اعتمادی به دولت  در عدم روند رو به رشد پتروشیمی دهدشت اکنون اجازه ساخت پتروشیمی سقاوه را که به منایع زیست محیطی لطمه وارد  می نماید  و با معیشت مردم این منطقه تداخل دارد را نمی دهند؛ پس باید دید که  در آینده داستان احداث پتروشیمی سقاوه به کجا خواهد کشید.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا