نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. بهمن 1396 - 7:35
تغییر سبک زندگی، تبلیغات مواد غذایی مختلف، اشتغال همزمان والدین، کم تحرکی، صنعتی شدن همه می تواند در نامطلوب شدن الگوهای غذایی گروه های مختلف جامعه و استان کهگیلویه وبویراحمد موثر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مناطق کم برخوردار از سبد غذایی سالم برای رشد فیزیکی بدنی و عبور از سوء تغذیه و نابهنجاری های فیزیولوژیک هورمونی است که همواره از رژیم غذایی کامل و برخوردار از پروتیئن ها و ویتامین ها رنج می برد.

 

نحوه زندگی عشایری و عدم توجه کافی به مقوله رژیم غذایی موجب شده است که مردم دیار زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد از مواردی چون کم وزنی کوتاه قدی و دیگر موارد مربوط به سوء تغذیه با مشکلات عدیده ای روبرو گردد.

عدم اهمیت به نحوه رشد بدنی برای تکامل یافتن در مبحث فیزیولوژیک و در دسترس نبودن منابع غذایی مورد نیاز بنا به دلایل مختلف از جمله فقر و تنگدستی بر رویه سوء تغذیه و عدم برخورداری از کمبودهای غذایی بی تاثیر نبوده است.

 

راهکارهای مختلفی وجود دارد که نهادها و سازمانهای مختلف دخیل در امر غذا و تغذیه جامعه بایستی در تعامل با یکدیگر در راستای اجرای برنامه های ملی برای بهبود وضعیت تغذیه داشته باشند، که از جمله این راهکارها می توان به دسترسی  فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به سبد غذایی مطلوب، اصلاح عادات غلط غذایی، حذف تبلیغات مضر از رسانه ها،  افزایش آگاهی خانوارها در زمینه تغذیه سالم، اصلاح الگوی مصرف خانوارها و گنجاندن مطالب مربوط به تغذیه سالم در منابع درسی دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد.

متاسفانه استفاده از غذاهای رایج در بازار از جمله فست فودها و تنقلات تجاری کم ارزش یا بی ارزش و گاها مضر مثل انواع فرآورده های غلات حجیم شده به طور بی رویه،مصرف چیپس،پفک،نوشیدنی های صنعتی به خصوص قبل از وعده های غذایی و از طرفی آگاهی کم آنان در زمینه تغذیه سالم از جمله مشکلاتی است که درالگوی غذایی دانش آموزان و کودکان وجود دارد

 

تغییر سبک زندگی، تبلیغات مواد غذایی مختلف، اشتغال همزمان والدین، کم تحرکی، صنعتی شدن همه می تواند در نامطلوب شدن الگوهای غذایی گروه های مختلف جامعه و استان کهگیلویه وبویراحمد موثر باشد.

 

راهکارها برای از بین بردن فقر غذایی زنجیره ای از اقدامات است که بایستی توسط نهادهای مختلف حکومتی و اجتماعی با هدف مشخص و هماهنگی کامل صورت گیرد تا منجر به از بین بردن فقر غذایی و بهبود تغذیه جامعه شود.

از جمله این راهکارها می توان به عزم ملی برای بهبود وضعیت تغذیه جامعه، تدوین سند ملی امنیت غذا و تغذیه کشورپایبندی تمامی سازمانها و نهادها به شرح وظایف مربوطه در سند، ایجاد شرایط دسترسی فیزیکی همه خانوارها به مواد غذایی سالم مورد نیاز، ایجاد شرایط اقتصادی با ایجاد زمینه های اشتغال و درآمد خانوار با توجه به ظرفیت های محلی برای بالا بردن توان خرید مردم، آموزش تغذیه سالم از دوران کودکی وایجاد عادات غذایی درست، آموزش تغذیه سالم به خانوارها،حذف تبلیغات مواد غذایی مضر،الگو سازی خانوارها در زمینه تغذیه سالم، شناسایی خانوار های نیازمند و کم درآمد، هدفمند سازی حمایت های غذایی با راهکارهای مدون و اجرایی جهت خانوارهای کم درآمد اشاره کرد.

 

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: برای جلوگیری از سوء تغذیه افراد در خانواده علاوه بر توان اقتصادی خانوار برای تامین مواد غذایی در سبد خانوار لازم است خانوارها اطلاعات علمی در زمینه ارزش غذا، بهداشت مواد غذایی، الگوهای پخت پز و آماده کردن غذا، اصول نگهداری مواد غذایی، توجه به گروه های آسیب پذیر مخصوصا در خانوارهای کم درآمد و اصلاح عادات غذایی داشته باشند. همچنین لازم است والدین خود الگوی مناسبی در این زمینه باشند.

بوستانی  با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی لازمه امنیت غذایی در جامعه است اما شرط کافی نیست گفت:چون نحوه تهیه غذا، بهداشت مواد غذایی، نحوه پخت و پز، دسترسی گروه های آسیب پذیر جامعه مانند کودکان, مادران باردار، نوجوانان در سن رشد و بیماران و سایر افراد همگی زنجیر وار در امنیت غذایی موثرند. باید به این نکته توجه کرد که درشرایط اقتصادی مطلوب هم ممکن است سوءتغذیه به صورت اضافه وزن وچاقی ایجادشود که در نتیجه مصرف بی رویه و بیشتراز نیاز بدن مواد غذایی می باشد.

 

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: براساس مطالعات اجام شده کم وزنی (وزن برای سن) کودکان زیر 5 سال استان کهگیلویه و بویراحمد 6.11 درصد است که در مقایسه با میزان کشوری (3 درصد) وضعیت مناسبی ندارد.

وی عنوان کرد: کوتاه قدی (قد برای سن) کودکان زیر 5 سال در کهگیلویه و بویراحمد 12.2 درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری (6.8) مقداری بیشتری است.

 

این مسئول تغذیه  ادامه داد: در شاخص لاغری کودکان زیر 5 سال (قد برای وزن) در استان کهگیلویه و بویراحمد 3 درصد است که مشابه میانگین کشوری (3 درصد)است.

 

 بوستانی افزود: درخصوص وضعیت کمبود ویتامین D  استان کهگیلویه وبویراحمد همانند دیگر استان ها و میانگین کشوری در تمامی گروه های سنی دچار کمبود بوده که ضروری است که با مشورت کارشناسان تغذیه و یا پزشک جهت رفع مشکل مکمل ویتامین D مصرف شود و افراد در طول روز در برابر نور خورشید قرار گیرند تا این ویتامین در بدن ساخته شود.

بوستانی اظهار کرد: راهکارهای مختلفی وجود دارد که نهادها و سازمانهای مختلف دخیل در امر غذا و تغذیه جامعه بایستی در تعامل با یکدیگر در راستای اجرای برنامه های ملی برای بهبود وضعیت تغذیه داشته باشند، که از جمله این راهکارها می توان به دسترسی  فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به سبد غذایی مطلوب، اصلاح عادات غلط غذایی، حذف تبلیغات مضر از رسانه ها،  افزایش آگاهی خانوارها در زمینه تغذیه سالم، اصلاح الگوی مصرف خانوارها و گنجاندن مطالب مربوط به تغذیه سالم در منابع درسی دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد.

 

وی گفت: متاسفانه استفاده از غذاهای رایج در بازار از جمله فست فودها و تنقلات تجاری کم ارزش یا بی ارزش و گاها مضر مثل انواع فرآورده های غلات حجیم شده به طور بی رویه،مصرف چیپس،پفک،نوشیدنی های صنعتی به خصوص قبل از وعده های غذایی و از طرفی آگاهی کم آنان در زمینه تغذیه سالم از جمله مشکلاتی است که درالگوی غذایی دانش آموزان و کودکان وجود دارد

 

کارشناس تغذیه گفت: تغییر سبک زندگی، تبلیغات مواد غذایی مختلف، اشتغال همزمان والدین، کم تحرکی، صنعتی شدن همه می تواند در نامطلوب شدن الگوهای غذایی گروه های مختلف جامعه و استان کهگیلویه وبویراحمد موثر باشد.

بوستانی افزود: راهکارها برای از بین بردن فقر غذایی زنجیره ای از اقدامات است که بایستی توسط نهادهای مختلف حکومتی و اجتماعی با هدف مشخص و هماهنگی کامل صورت گیرد تا منجر به از بین بردن فقر غذایی و بهبود تغذیه جامعه شود.

 

وی ادامه داد: از جمله این راهکارها می توان به عزم ملی برای بهبود وضعیت تغذیه جامعه، تدوین سند ملی امنیت غذا و تغذیه کشورپایبندی تمامی سازمانها و نهادها به شرح وظایف مربوطه در سند، ایجاد شرایط دسترسی فیزیکی همه خانوارها به مواد غذایی سالم مورد نیاز، ایجاد شرایط اقتصادی با ایجاد زمینه های اشتغال و درآمد خانوار با توجه به ظرفیت های محلی برای بالا بردن توان خرید مردم، آموزش تغذیه سالم از دوران کودکی وایجاد عادات غذایی درست، آموزش تغذیه سالم به خانوارها،حذف تبلیغات مواد غذایی مضر،الگو سازی خانوارها در زمینه تغذیه سالم، شناسایی خانوار های نیازمند و کم درآمد، هدفمند سازی حمایت های غذایی با راهکارهای مدون و اجرایی جهت خانوارهای کم درآمد اشاره کرد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: برای جلوگیری از سوء تغذیه افراد در خانواده علاوه بر توان اقتصادی خانوار برای تامین مواد غذایی در سبد خانوار لازم است خانوارها اطلاعات علمی در زمینه ارزش غذا، بهداشت مواد غذایی، الگوهای پخت پز و آماده کردن غذا، اصول نگهداری مواد غذایی، توجه به گروه های آسیب پذیر مخصوصا در خانوارهای کم درآمد و اصلاح عادات غذایی داشته باشند. همچنین لازم است والدین خود الگوی مناسبی در این زمینه باشند.

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی لازمه امنیت غذایی در جامعه است اما شرط کافی نیست گفت:چون نحوه تهیه غذا، بهداشت مواد غذایی، نحوه پخت و پز، دسترسی گروه های آسیب پذیر جامعه مانند کودکان, مادران باردار، نوجوانان در سن رشد و بیماران و سایر افراد همگی زنجیر وار در امنیت غذایی موثرند. باید به این نکته توجه کرد که درشرایط اقتصادی مطلوب هم ممکن است سوءتغذیه به صورت اضافه وزن وچاقی ایجادشود که در نتیجه مصرف بی رویه و بیشتراز نیاز بدن مواد غذایی می باشد.

 

به هرحال؛ فقر غذایی می تواند در هر برهه ای موجب برهم خوردن چرخه فیزیولوژیک بدنی و فیزیکی انسانها منجر گردد که در پی آن سبب بروز بیماریهای دامنه دار و پایین آمدن سلامت خانواده و جامعه منجر گردد. نگاه اساسی به مقوله سوء تغذیه و کمک به  سطح بهبود معیشتی و سبد غذایی مردم می تواند علاوه بر بالا بردن سطح سلامت جامعه به کیفیت بهتر زیستن و بالا رفتن عمر افراد یک جامعه و شادابی مردم کمک شایانی نماید.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی