نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. آذر 1402 - 14:36
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری جدید و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحد‌های تولیدی این استان خبر داد.

به گزارش چهارفصل علی احمدزاده در نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت با اعلام این خبر گفت: این اعتبار در سفر دوم هیات دولت به منظور سرمایه گذاری جدید در بخش تولید و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحد‌های تولیدی و صنعتی مشکل دار استان اختصاص یافت.

وی رسیدگی به مشکلات اقتصادی، بازاریابی و صادرات واحد‌های تولیدی و صنعتی مشکل دار، تقویت و کمک به رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی این واحد‌های را از اهداف اصلی تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت برشمرد و افزود:تلاش می‌شود با هم فکری، تعامل و برنامه ریزی مناسب و متناسب با ظرفیت‌های موجود بخش خصوصی و دولت مشکلات پیش روی واحد‌های تولیدی مشکل دار استان مرتفع شود.

احمدزاده با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، گیاهان دارویی و گردشگری، میزان صادرات غیرنفتی استان در این چند سال اخیر را امیدوارکننده دانست و گفت:با توجه به این توانمندی‌ها توسعه صادرات غیرنفتی استان باید بیش از پیش در اولویت کاری دستگاه‌های متولی قرار گیرد تا به جایگاه واقعی و مطلوب خود برسیم.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی مشکل دار استان، ناترازی در پرداخت منابع و مصارف را عمده چالش مطرح شده توسط بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات برشمرد و افزود:تلاش می‌شود با تعامل و رایزنی با وزارت اقتصاد و دارایی از طریق تامین اعتبار لازم به صورت متمرکز این مشکل هم مرتفع شود.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان هم در حاشیه این نشست میزان صادرات غیرنفتی استان در هفت ماهه اول امسال را ۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت:از این میزان ۴ میلیون و ۹۲۷ هزار دلار آن از طریق گمرک استان و مابقی از سایر گمرک‌های کشور صادر شد.

حسینیان عمده کالا‌های صادر شده را سیمان، پودر و عصاره شیرین بیان، موکت و محصولات آرایشی و بهداشتی برشمرد و افزود:این محصولات تولیدی استان به کشور‌هایی نظیر آلمان، آفریقای جنوبی، کویت و عراق صادر شده است.

وی گفت: هم اکنون ۱۳ واحد صنعتی صادرات گرا، ۳ واحد معدنی سلستین و بوکسیت و نیز ۲۵ واحد تولیدی آب معدنی در استان فعالیت دارند.

عسکری معاون امور اقتصادی استاندار نیز به داشتن برتری تجارت و بازاریابی موثر بر تولید بالا در واحد‌های صنعتی و تولیدی استان تاکید کرد و گفت:اگر واحد‌های تولیدی استان تولید زیاد داشته باشند، اما بازاریابی مناسب و تجارت کافی در بازار‌های بین المللی نداشته باشند هیچ سود و آورده‌ای برای خود و استان نخواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان هم به صادرات و فروش برخی محصولات تولیدی استان از جمله ماهی قزل آلا و گل رز در بازار‌های کشور‌های همسایه و روسیه با قیمت پایین به واسطه حضور برخی دلالان و واسطه‌ها اشاره کرد و گفت:باید تلاش کرد با حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم با کشور‌های هدف صادرات سودآوری بیشتری برای واحد‌های تولیدی و استان فراهم کرد.

قبادی کمبود برخی محصولات از جمله گل رز هلندی در کشوری مثل روسیه را یادآور شد و افزود:بهترین فرصت برای تولید و صادرات بیشتر به کشور‌های خارجی از جمله روسیه حال حاضر است و باید تولیدکنندگان قدر این فرصت را بدانند و از این موقعیت پیش آمده بهره کافی را ببرند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی