نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. خرداد 1403 - 15:16
جلوگیری از قطع و قاچاق درختان جنگلی در روستای تمنک (بخش پاتاوه) شهرستان دنا، مستلزم تدابیر ویژه مسئولان در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل»: افراد ناشناسی در روستای تمنک بخش پاتاوه شهرستان دنا مدت‌ها است که اقدام به قطع و قاچاق درختان چندین ساله جنگل‌های این منطقه کرده اند. اما مسئولین و متولیان برای این امر چه تدبیری اندیشیده اند؟

استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون هکتار جنگل دارد و با دارا بودن یک درصد از مساحت کل کشور، حدود ۳۰ درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور را محسوب می شود که گنجینه ارزشمندی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده‌است و حفاظت و توسعه آنها نیازمند عزم همگانی و نگاه ویژه مسئولان است. 

درختان این منطقه از جمله بلوط علاوه بر آنکه برای دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، میوه آن برای انسان نیز خاصیت‌های زیادی دارد. خشکیدگی و قطع درختان یکی از مهم‌ترین چالش‌ جنگل‌های زاگرس و این منطقه است. آفت کرم چوبخوار و بیماری ذغالی پس از سال ۱۳۹۰ به دلیل خشکسالی و قطع درختان با انگیزه اقتصادی توسط مردمان محلی منطقه و دنیای ماشینی و پر از آلودگی‌های تولید شده توسط کارخانه‌ها و ماشین‌ها، و آغاز فصل گرم تابستان که تیغ تبر و آتش سوزی ها بلای جان جنگل های زاگرس میشود نگرانی ها را چندین برابر می کند. 

به جرات می توان گفت وجود این درختان است که استان کهگیلویه و بویراحمد را به پایتخت طبیعت ایران معروف کرده است. بسیاری از افراد سودجو و منفعت طلب به هر قیمتی می خواهند این درختان و فضای سبز را از بین ببرند، معیشت بخشی از مردم منطقه رویشی زاگرس مانند جمع‌آوری گیاهان دارویی و خوراکی، برداشت قارچ، زراعت در عرصه‌های جنگلی یا مرتعی، دامداری و تولید زغال تا حدودی وابسته به این جنگل‌ها شده است و همین عامل آینده این زیست‌بوم را در وضعیت مبهمی قرار داده‌است،بهره‌برداری از چوب درختان این منطقه طی چند سال اخیر در حال افزایش است و این چوب‌ها به‌صورت قاچاق به‌صورت صنایع چوبی و ذغال به شهر های اطرف و یا سایر نقاط کشور ارسال می‌شود. برای جلوگیری از این کار، قوانینی در نظر گرفته شده است.

جریمه قطع درختان چگونه محاسبه می شود؟

جریمه قطع درخت با توجه به بن درخت (محیط دور تنه درخت) در هر سال و با توجه به تورم محاسبه می شود. به طور مثال جریمه قطع غیرقانونی درخت با بن ۲۰۰ سانتی متر در سال ۱۴۰۰، مبلغی در حدود ۸۸ میلیون تومان است. البته جریمه درخت با در نظر گرفتن ضریب تجمیعی و شدت قطع درختان، ضریب اکولوژیک درختان، ضریب محل قرارگیری درختان، ضریب تعدیل مکانی و … قابلیت افزایش دارد. شئوال اینجاست که چرا با عاملان، برخوردی صورت نگرفته است؟

لازم به ذکر است که این جنگل‌ها نیز به‌عنوان جنگل‌های حفاظتی تعریف شده‌ و کارکرد اکوسیستمی دارد.نقش جنگل‌های زاگرس دراین مناطق پیشگیری از وقوع سیل‌های احتمالی، حاصلخیزی خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد تنوع زیستی از مزیت های چوب درختان این منطقه است و سایر محصولات فرعی با توجه به نقش حفاظتی‌ای که جنگل‌های زاگرس دارد، موارد اهمیت است.

علت لزوم حفظ تک تک درختان ارزشمند بلوط می توان به تخریب تنوع زیستی اشاره کرد که قطع درختان جنگلی و کاشت درختان مثمر به تنوع زیستی جنگل‌ها آسیب می‌زند. بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری برای بقا به جنگل‌ها وابسته هستند.نکته دیگر اینکه جنگل‌ها نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک دارند وتخریب جنگل‌ها به فرسایش خاک و سیلاب منجر می‌شود.بنابراین  جنگل‌ها در تنظیم اقلیم نقش مهمی دارند وتخریب جنگل‌ها به تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین منجر می‌شود.

براین اساس مسئولین و متولیان امر تدابیر و اقدامات جدی در این مسئله را به کار گیرند.

منبع: صبح زاگرس

تصاویر را مشاهده کنید.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی