نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. خرداد 1403 - 11:19
ترویج فرهنگ بومی رونقی برای ازدواج؛
اداره‌کل ورزش کجای کار ازدواج آسان قرار دارد؟
ترویج ازدواج در بین زوج‌های جوان با تبیین سبک زندگی ایرانی - اسلامی توسط ارگان‌های مختلف از جمله ورزش و جوانان محقق می‌شود و این ارگان می‌تواند نقش محوری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل»: برگزاری مناسبت‌های مختلف فرهنگی و دینی وسیله‌ای برای تعظیم شعائر دینی و پیاده‌سازی الگوهای رفتاری پیشوایان برای دستیابی به خیر، برکت و سعادت دنیا و آخرت افراد است.

این مناسبت‌ها بهترین گنجینه‌های معنوی در دنیای امروز است تا در شرایط ظهور و بروز فرهنگ‌های بیگانه و تهاجم‌های ضدفرهنگ بومی به‌خوبی ‌بتوانند نقش‌آفرینی کرده و از انحراف باورها، تضعیف اعتقادات و ظهور مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی جلوگیری ‌کند.

تبیین درست مناسبت‌ها و اهمیت به پیاده‌سازی الگوهای رفتاری سبب حرکت جامعه در جهت ریل درست آن خواهد شد؛ زیرا توجه به معنویت، اخلاق و فرهنگ ایرانی - اسلامی در کنار توجه به رشد و توسعه کشور باتکیه‌بر ظرفیت‌های بومی از جمله مسائلی است که در آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران موردتوجه قرار گرفت شده است.

 

سیره زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بهترین الگو برای زندگی مشترک

مناسبت‌ها و اعیاد مختلف در تقویم کشور متفاوت است و هر کدام می‌تواند بستری برای ترویج ارزش‌ها و یا الگویی برای رفع مشکلات یا تسهیل‌کننده موضوعات اولویت‌دار باشد.

یکی از این مناسبت‌ها در تقویم رسمی کشور سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است، این مناسبت از این جنبه اهمیت دارد که با مطالعه سیره این بزرگواران در ابعاد مختلف زندگی می‌تواند سبب آسان‌شدن شروع زندگی، کاستن مشکلات و از سویی دیگر خیروبرکت در جریان زندگی افراد باشد.

با بررسی منابع مختلف در ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و بر اساس روایتی که شیخ طوسی در کتاب الامالی توجه داشته و نقل کرده است:  پیامبر (ص)  و علی (ع) به تعداد زیادی از اصحاب ولیمه دادند. پیامبر گوشت، نان و علی خرما و روغن را تهیه کردند. پیامبر (ص) پس از ولیمه، دست فاطمه (س) را در دست علی (ع) گذاشت و برایشان دعا کرد و فرمود: ای علی! فاطمه خوب همسری است و به فاطمه فرمود: ای فاطمه! علی خوب شوهری است و آنگاه آن دو را به خانه خودشان فرستاد. سپس نزد آنان رفت و دعا کرد که خدا نسلشان را مبارک گرداند.

زندگی مشترک علی (ع) و فاطمه (س) در خانه‌ای ساده اما پر از نور و مهر آغاز شد.  آنها همواره به یاد خداوند بودند و غیر از رضایت خداوند، خواسته دیگری آنها را به خود مشغول نکرد. حضرت زهرا (س) رازدار همسر  بود و حضرت علی (ع) هم پناهگاه فاطمه (س) بود.

ترویج سبک زندگی دینی رسالت مهم ارگان‌های فرهنگی

بررسی سیره و روش زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در ازدواج و همچنین شروع زندگی در خانه‌ای بدون تشریفات و همراه با ساده زیستی در کنار اینکه می‌تواند الگویی برای کاهش هزینه‌ها در ابتدای زندگی باشد در میدان عمل  می‌تواند برخی نگرانی‌های قبل از ازدوج را به‌حداقل رساند و در این رابطه دستگاه‌های فرهنگی برای تبین و ترویج این موضوع می‌توانند به‌خوبی نقش آفرینی کنند.

در کنار ترویج سبک زندگی بزرگان دین برای شروع زندگی مشترک و ازدواج اما تسهیل کردن امر ازدواج به دلیل اهمیت آن در سیاست‌های ابلاغی کلان کشور وظیفه‌ای مهم بر دوش متولیان مربوطه است. این سیاست‌ها در حوزه مشوق‌های بانکی، ترویج زندگی آسان، توجه به مسکن و... از جمله موضوعات مهم است. ارگان‌ها و بخش‌های مختلفی در این رابطه باید نقش آفرینی کنند اما یکی از بخش‌های اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد است.

ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای ترویج ازدواج آسان با تکیه بر مناسبت‌های مذهبی دارد؟

این اداره کل  می‌تواند نقش محوری و محقق کننده سیاست‌های ابلاغی در حوزه ازدواج داشته باشد تا آمارها در این بخش روند مناسبی داشته باشد و تجرد جوانان به‌حداقل برسد و نهایتا با تکیه بر هویت‌های بومی و دینی شاهد رونق امر ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

در همین رابطه مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد به آخرین تدابیر پیش‌بینی شده برای موضوع ازدواج پرداخت و گفت: ازدواج آسان و آسمانی  شعار هفتة ازدواج است و ۲۴ برنامه متنوع در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

عین‌الله دهقان با بیان اینکه تأسیس و راه‌اندازی ۴ مرکز مشاوره جدید در شهرستان‌های چرام، بهمئی، گچساران و دنا، استفاده از ۲۰ درصد اماکن دستگاه‌ها برای ازدواج جوانان، تبلیغات محیطی، نشست خبری با اصحاب رسانه، دورهمی بزرگ ایما، تشکیل جلسه کارگروه رسیدگی به وام ازدواج جوانان از برنامه‌های مهم است گفت: جشن ازدواج دانشجویی، مشاوره به جوانان، برگزاری کارگاه‌های ازدواج در شهرستان‌های ۹ گانه استان، شب‌شعر مجردها، تجلیل از فعالان عرصه ازدواج، رونمایی از سامانه همراه، اجرای تریبون آزاد، گفت‌وشنود با مسئولین از برنامه‌های مهم است.

وی افزود: مشاوره رایگان به جوانان در محل مصلی، اهدای جهیزیه، برپایی نمایشگاه ازدواج آسان، طرح وصال شیرین و ورکشاپ طراحی پوستر را ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل به مناسبت هفته ازدواج عنوان کرد.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی