نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. مرداد 1403 - 14:37
دست‌های پشت‌پرده‌ در جداکردن دنای شمالی؛
نقشه شوم اصفهان برای جداکردن دنای‌شمالی چیست؟
در جدیدترین اظهارات و نامه‌های ردوبدل شده در فضای مجازی نامه‌ی مورخه‌ی 13 مردادماه 1403 به شماره 2273 / 1403 مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان، مدیریت دنای شمالی رسماً به استان اصفهان واگذارشده که تعجب همگان را در برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل»: در جدیدترین اظهارات و نامه‌های ردوبدل شده در فضای مجازی نامه‌ی مورخه‌ی 13 مردادماه 1403 به شماره 2273 / 1403 مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان، مدیریت دنای شمالی رسماً به استان اصفهان واگذارشده که تعجب همگان را در برداشته است؛ حال این مسئله در حالی رخ‌داده است که محمد بهرامی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون گفته بود که جلوی مصوبه جنجالی واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان گرفته‌شده است و از سوی دیگر مدیرکل محیط‌زیست استان نیز گفته که نامه اعتراضی برای لغو این نامه را ارائه داده و حتی مسئولان استانی نیز تأکید بر لغو این مصوبه کرده‌اند.

تکه‌پاره شدن دنا با مصوبه جنجالی

باید بدانیم ماجرای واگذاری بخشی از منطقه حفاظت‌شده دنا به استان اصفهان، به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات زیست‌محیطی کشور تبدیل‌شده، این موضوع به دلیل اظهارات متناقض مسئولان و نمایندگان مردم، ابهامات بسیاری را در این زمینه ایجاد کرده به‌گونه‌ای که بهرامی نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون از توقف این مصوبه خبر می‌دهد و از سوی دیگر برخی مسئولان گفته‌اند که مکاتبه‌ای درزمینهٔ توقف این طرح هنوز به دست استان نرسیده است.

 

این تناقض آشکار نشان از وجود اختلاف‌نظر جدی بین مسئولان در سطح ملی و استانی باعث شده که استاندار در جلسه شورای اداری در این زمینه افشاگری کند و یکی از دلایل جداسازی دنای شمالی و ایجاد منطقه‌ای حفاظت‌شده به نام پادنا را صرفاً شانتاژ بازی و ایجاد سد در منطقه دنا از سوی اصفهان بنامد و خواهان ورود رسانه‌ها و کارشناسان و فعلان محیط‌زیست برای لغو این مصوبه جنجالی شته است.

مردم نگران دنا و سئوال هایی که بی جواب است 
حال در این زمینه چند پرسش اساسی در این زمینه مطرح می‌شود: چرا مصوبه‌ای به این اهمیت بدون اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به مردم استان تصویب‌شده و از سویی دیگر چه تضمینی وجود دارد که این مصوبه به‌طور کامل لغو شده و در آینده شاهد تکرار چنین تصمیماتی نباشیم و درنهایت، چه اقدامات عملی برای تقویت حفاظت از منطقه دنا و جلوگیری از تخریب آن انجام خواهد شد؟

در همین راستا با مدیرکل محیط‌زیست استان کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با مصوبه جنجالی جداسازی منطقه حفاظت‌شده دنای شمالی از خط الرس به استان اصفهان و ایجاد یک منطقه جدید به نام پادنا گفت: این مصوبه در اردیبهشت‌ماه سال جاری بدون حضور دو استان اصفهان و کهگیلویه وبویراحمد ارائه‌شده است.

اعتراض کردیم،اصفهان در حال شانتاژ بازی است

ایمان جاودان خرد ابراز داشت: بعد از ارائه این طرح در تیرماه به محیط‌زیست استان در ششم تیرماه طی نامه‌ای نسبت به این مصوبه اعتراض خود را ارائه دادیم و خواهان یکپارچگی دنای شمالی و تحت حفظ بودن این منطقه از سوی کهگیلویه وبویراحمد شدیم.

وی به دست‌به‌دست شدن نامه در فضای مجازی به مورخه‌ی 13 مردادماه 1403 از سوی مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان که در آن قیدشده است که مدیریت دنای شمالی رسماً به استان اصفهان واگذارشده است، اشاره کرد و ابراز داشت: این مصوبه در حال حاضر هیچ‌گونه رنگ و بوی اجرایی ندارد و بیشتر به یک شانتاژ تبلیغاتی شبیه است.

این مصوبه رنگ قانونی نگرفته و به دنبال لغو آن هستیم

مدیرکل محیط‌زیست استان اذعان داشت: یک مصوبه باید اول‌ازهمه در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار آگهی شود و بعد رنگ ابلاغیه و قانونی می‌گیرد و در حال حاضر جای اعتراض به این مصوبه جنجالی از سوی مسئولان استانی؛ نمایندگان استان در مجلس و حتی حقوق‌دانان در سطح ملی و حتی مردم وجود دارد.

جاودان خرد تصریح کرد: امروز از همه استمداد می‌طلبیم که در این زمینه دست‌به‌دست هم دهیم و در جلوی این مصوبه که دنا را چندتکه خواهد کرد، بایستیم و نگذاریم حیات‌وحش دنا به همین آسانی از بین برود.

از همه استمداد می طلبیم

وی ادامه داد: هرچند که نماینده بویراحمد و دنا گفته است که جلوی این مصوبه را گرفته است ولی طبق قانون وقتی این مصوبه آگهی نشده است و جنبه قانونی ندارد اجرا نخواهد شد و اگر بخواهد اجرایی شود باید ما را بخواهند و با ما هماهنگ باشند.

مدیرکل محیط‌زیست استان ابراز داشت: استان کهگیلویه وبویراحمد در منطقه حفاظت‌شده دنا در منطقه سمیرم پاسگاه دارد و اگر بخواهند آن را اجرایی کنند اول‌ازهمه باید این پاسگاه‌ها را ما تحویل دهیم، پس به‌صراحت می‌گوییم این مصوبه جنبه اجرایی ندارد و غیرقانونی است.

باید با اتحاد و هم گرایی جلوی این مصوبه را گرفت

جاودان خبر بار دیگر تأکید کرد: ما نسبت به این مصوبات اعتراض کرده‌ایم و حتی نماینده و حتی حقوقدانان و مسئولان استانداری نسبت به این مسئله اعتراض خود را ارائه کرده‌اند و حتی نمایند بویراحمد و دنا گفته‌اند که این مصوبه لغو شده و نامه مدیرکل محیط‌زیست اصفهان فقط و فقط جبهه تبلیغات منفی در راستای لغو نهایی این مسئله را دارد.

حال در این راستا باید بگوییم که مردم استان کهگیلویه وبویراحمد حق‌دارند بدانند که چه اتفاقی برای منطقه حفاظت‌شده دنا در حال رخ‌داده است؛ دولت و مجلس شورای اسلامی نیز موظف‌اند با شفافیت کامل به این پرسش‌ها پاسخ دهند و برای حفظ این میراث طبیعی ارزشمند، اقدامات لازم را انجام دهند. در این شرایط، چند پیشنهاد برای حل این معضل ارائه می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی جامع این موضوع و ارائه گزارش شفاف به مردم اشاره کرد؛ جذب مشارکت مردم محلی در حفاظت از منطقه دنا و بهره‌مندی آن‌ها از مزایای حفظ این منطقه نیز می‌تواند به تقویت این حفاظت کمک کند.

افشاگری استاندار از دست های پشت پرده این مصوبه

در این زمینه نیز استاندار یکی از دلایل جداسازی منطقه دنای شمالی را ساخت یک سد از سوی اصفهان و پشت سد خرسان و سدهای کارون دانسته و گفته است، همگان باید در این زمینه اعتراض کنند و نگذارند میراث دنا و محیط وحش این قسمت به‌واسطه این سدسازی‌ها از بین برود.

یقیناً در آینده‌ی نه‌چندان دور ماحصل گرمای ناشی از دریاچه‌هایی که قرار است دورتادور دنا با احداث سد تنگ سرخ در بویراحمد، خرسان ۳، سد ماندگان و احیاناً سدی که پیش‌ازاین قرار بود بر روی رودخانه «ماربر» احداث شود، سوای از اینکه این اقدامات، تأثیر بسزایی بر دبی آب رودخانه خرسان خواهد داشت و به‌نوعی باعث کم‌آبی آن می‌شود، به دلیل تأثیراتی که این دریاچه‌ها بر آب‌وهوای دنا خواهند گذاشت، شاهد تغییر اقلیمی در منطقه حفاظت‌شده دنا خواهیم بود.

دنا دیگر آرزوی برف را خواهد کرد

به‌صراحت باید بگوییم که این‌گونه با این اقدامات و در صورت ادامه کار، نباید خوش‌بین باشیم دیگر رنگ برف در دنا را ببینیم، برفی که پشتوانه اصلی سفره‌های آبی ما محسوب می‌شود. حال کمی آن‌طرف‌تر اصفهان آخرین میخ‌های خود را بر تابوت دنا کوبیده است و طی مکاتبه‌ای با فرماندار سمیرم دستور همکاری لازم برای در اختیار گرفتن منطقه جدید را صادر کرده؛ مسئله‌ای که امروز همگان از نمایندگان، حقوق‌دانان، فعالان محیط‌زیست و مردم باید باهم متحد شوند و جلوی این مصوبه جنجالی را بگیرند و نگذارند میراثگران‌بهای دنا به تاراج برود.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی