نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آبان 1403 - 13:09
کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های مختلفی در حوزه صنایع دستی و دست‌بافت‌های هنرمندان این استان است؛ اما تا امروز در نبود بازارچه صنایع دستی، این هنر مورد توجه جدی قرار نگرفته و آثار آن در بخش اقتصاد و اشتغال قابل لمس نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» اشتغال‌زایی و رونق شغل یکی از سیاست‌های مهم کلان کشور برای عبور از بیکاری است و تحقق این موضوع با فراهم‌ساختن بسترهای آن امکان‌پذیر است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌ها با ظرفیت‌ها و منابع مختلف طبیعت، گردشگری، معادن و آب‌های روان است و به‌کارگیری این ظرفیت‌ها نقش مهمی در اشتغال‌زایی خواهد داشت.

یکی از این ظرفیت‌ها صنایع‌دستی بوده، هنری که با سرپنجه‌های هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد ساخته می‌شود و شامل انواع گلیم، گبه، جاجیم، سفره، سوزن‌دوزی، کیف، کفش و... است.

این بخش در کنار معرفی هویت‌های فرهنگی و ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد، می‌تواند سبب رونقی در صنایع‌دستی این استان شود و از فراموشی این هنر در طول زمان جلوگیری کند.

یکی از بسترهای تحقق اشتغال‌زایی در حوزه صنایع‌دستی وجود بازارچه دائمی صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد است، توجه به این مهم در طی سال‌های اخیر تنها به موضوع اختصاص زمین، رایزنی بین دستگاهی و در انتظار پیگیری باقی‌مانده است.

بازارچه صنایع‌دستی می‌تواند محصولات هنرمندان را به‌صورت دائمی در دید عموم قرار دهد و فرصت اشتغال‌زایی و اقتصادی آن تنها در ایامی همچون عید نوروز در ورودی و خروجی شهرها نیست و در تمام ایام سال این بازارچه فعال خواهد بود.

در کنار این موضوع هرچند اعطای تسهیلات بانکی می‌تواند سبب رونق رونق این بخش شود؛ اما آنگونه که شایسته هنر هنرمردان و صنایع دستی این استان است نتوانسته است، به نحو مطلوب نقش ایفا کند.
 

در بررسی آخرین وضعیت بازارچه صنایع‌دستی در یاسوج این موضوع به اختصاص زمین و در گچساران و دیگر شهرها به همین وضعیت باقی‌مانده، این در حالی است که ایجاد بازارچه صنایع‌دستی یکی از مصوبات مهم سفر دولت سابق به کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

نبود بازارچه صنایع‌دستی این روزها به زخمی کهنه برای ۳۵ هزار هنرمند این عرصه تبدیل شده است و طولانی‌شدن روند ساخت بازار صنایع‌دستی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد سبب سلب فرصت‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی در این استان شده است.

در آخرین موارد پیگیری این موضوع توسط متولیان مربوطه تنها جایگاه استقرار این بازارچه مشخص شده و اقدام عملی برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی مشاهده نشده است و بازدیدهای صورت‌گرفته و گزارش‌های منتشر شده حکایت از روند نامناسب این موضوع دارد.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی