نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. ارديبهشت 1404 - 10:24
عدم وجود ایستگاه‌‌های تاکسی‌رانی در سطح شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یک نقص بزرگ است که مسئولان باید در صدد رفع آن باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بالغ‌بر ۲۰۰ هزار نفر هنوز از زیرساخت‌های مناسب شهری بی‌بهره است، یاسوج شهری بدون ایستگاه‌های تاکسی‌رانی استاندارد است از این‌رو شهروندان یاسوجی از وضعیت حمل و نقل عمومی، نبود ایستگاه‌های تاکسی‌رانی، عدم وجود المان‌ها و مکان مشخص، عدم وجود نیکمت‌ و مبلمان مناسب، عدم وجود روشنایی و... گلایه کرده و از مسئولان انتقاد نمودند.

این پایگاه خبری پیگیری معضلات و مشکلات شهری و مردمی و انعکاس آن به مسئولان جهت برطرف‌کردن آنان را رسالت خود می‌داند؛ از این‌رو اقدام به رسانه‌ای کردن مشکلات و معضلات شهروندان می‌کند.

خبرنگار میدانی پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» به خواست و در پی مطالبه مردمی به محل ایستگاه‌های تاکسیرانی رفت تا مشکلات و معضلات مردم و تاکسی‌رانان را در این خصوص از نزدیک شنیده و مورد بررسی قرار دهد.

عدم وجود ایستگاه‌ای تاکسی‌رانی در سطح شهر یاسوج به عنوان پایتخت استان کهگیلویه و بویراحمد یک نقص بزرگ است، این درحالی است که شهرهای اطراف آن از امکانات و زیرساخت‌های بیشتری نسب به این شهر برخوردارند. اگر سری به شهرهای هم‌جوار در استان زده باشید شاهد نظم، نظارت و مکان‌های مخصوص به تاکسی‌ها شده‌اید.

ایستگاه تاکسی‌رانی اکبرآباد واقع در خیابان شصت‌متری امام‌خمینی (ره) تنها یک نمونه از ایستگاه‌های بی در و پیکر تاکسی‌رانی است، پیاده‌رویی در گوشه خیابان که نام ایستگاه را یدک می‌کشد، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ایستگاه تاکسی‌رانی اکبرآباد ایستگاهی بدون زیرساخت‌های مناسب اعم‌از؛ مبلمان‌ مناسب، چراغ‌های روشنایی، سایه‌بان، کانکس مدیریت و... است.

در واقع عدم وجود نظارت‌ها و نبود مکان مناسب موجب می‌شود تا تاکسی‌رانان نیز قوانین را رعایت نکنند، در بسیاری موارد دعواها و مشاجرات تاکسی‌رانان بر سر نوبت نیز به ثبت رسیده است، از طرفی نیز مسافران از نواقصات و برخوردهای نامناسب و قانون‌گریزی‌های تاکسی‌رانان گلایه‌مند باشند.

کریمی از مسافران اکبرآباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه‌ خبری تحلیلی «چهارفصل» گفت: چندمتر پیاده‌رو را مشخص کرده‌اند و هرروز تعدادی تاکسی زرد اینجا می‌ایستند و به این می‌گویند ایستگاه تا‌کسی‌رانی، همانطور که مشاهده می‌کنید در کنار این مکان یک مدرسه نیز وجود دارد که این برای دانش‌آموزان نیز بسیار می‌تواند خطر آفرین باشد.

وی افزود: این محل هیچ‌چیزی به اسم روشنایی ندارد، همانگونه که مشاهده می‌کنید ما از ساعت ۱۸ عصر جرات ماندن در این مکان را نداریم چرا که امنیت ندارد.

راننده تاکسی گفت: چندین سال است که در این مکان به مسافرکشی مشغولم، این مکان در کنار خیابان اصلی است و بییار شلوغ است، از دیگر مشکلات این مکان که هم رانندگان و هم مسافران را بسیار آزار می‌دهد عدم وجود مبلمان مناسب و سایه‌بان است، ما در فصل تابستان از گرما و در فصل زمستان از بارش‌ها در امان نیستیم.

وی با ناراحتی افزود: مشکل ما در واقع نبود پایانه‌ها است، پایانه‌هایی با امکانات و زیرساخت‌های درخور شان مردم و شهروندان که در فصول مختلف از گزندها در امان باشیم.

رضایی گفت: از ابتدا تا انتهای شهر یاسوج و به تک تک ایستگاه‌ها سر بزنید یک گوشه از خیابان و یا پیاده‌روها را مشخص کرده‌اند و نامش را گذاشته‌اند ایستگاه!!!!!! کدام ایستگاه؟ در واقع اگر این تاکسی‌های زرد هرروز اینجا پارک نکنند هیچ علامت و یا تابلویی برای نشان دادن اینکه این مکان متعلق به تاکسی‌رانی است هم نیست.

وی افزود: چه می‌شود کرد؟! مسئولان نمی‌بینند؟! یا نیاز ضروری برای این شهر محسوب نمی‌شود؟! کجا می‌شود شکایات خود را به کوش مسئولان رساند؟! و کدام مسئول حرف‌های ما را می‌شنود.

بالنده مسافری در ایستگاه مادوان_بلهزار_گوشه گفت: کسی به فکر مردم نیست، هیچ نظارتی بر این موضوع وجود ندارد، من اکثر با تاکسی‌ها عبور و مرور می‌کنم اکثر اوقات سر اینکه با کدام ماشین بشینم دعواست، مشکل بعدی عدم وجود دستگاه‌های کارت‌خوان در تاکسی‌هاست، آنان که کارت‌خوان دارند هم به بهانه‌های مختلف پول نقد می‌گیرند و با درخواست کارت به کارت می‌کنند تا مالیات به کارت‌خوان تعلق نگیرد.

وی با ناراحتی افزود: بیش از بخشی از ترافیک شهر ما مربوط به همین تاکسی‌هاست، همانطور که مشاهده می‌کنید در خیابان اصلی به این کم عرضی ۳ ماشین کنار هم تا یک‌کیلومتر پایین‌تر پارک کرده‌اند.

مغازه‌داری در کنار این ایستگاه گفت: حجم زیاد مسافران و سر و صدای زیاد آنان سرسام‌آور است، خیلی اوقات اینجا بر سر مسافران دعوا می‌شود، زمستان‌ها مسافران و حتی خود راننده‌ها از بارش‌ها به مغازه‌های ما پناه می‌آورند که خیس نشوند.

وی افزود: تا کی قرار است اینگونه پیش‌رود؟! چرا مسئولان برای این مردم کاری نمی‌کنند؟ آیا بعد از گذشت ۶۰ سال درخواست احداث ایستگاه‌های مناسب در سطح شهر زیاد است؟

در همین راستا مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: اصلی‌ترین علت عدم ساماندهی‌ها در زمینه ایستگاه‌های تاکسی‌رانی و راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌رانی در سطح شهر عدم استقبال مردم است.

اسلام رضایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» در خصوص علت عدم ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی‌رانی گفت: جایگاه فعلی ایستگاه‌های تاکسی‌رانی در شهر یاسوج براساس استقبال مردمی بوده است، در سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در جنب فروشگاه اتکا برای ایجاد ایستگاه تاکسی مادوان و بلهزار هزینه شد به دلیل عدم استقبال مردم، این ایستگاه تاکسی به مکان سابق خود بازگشت.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: ایستگاه تاکسیرانی مادوان، بلهزار، گوشه احداث و به مکان جدید منتقل شد ولیکن به درخواست مردم، شورای ترافیک محل آن‌را تغییر و به همین جایگاه فعلی برگرداند، همه مشکلات اعم‌از؛ ترافیک، سر و صدا و... صحیح است ولی این تصمیم به علت درخواست و عدم استقبال مردم از مکان‌های پیشنهادی بوده است.

وی افزود: پایانه‌های درون شهری یاسوج فعال هستند ولی باید این حقیقت را قبول کرد که متأسفانه فرهنگسازی در زمینه استفاده از تاکسی و اتوبوس در بین مردم صورت نگرفته است، در سال‌های گذشته نیز هزینه‌های زیادی در این زمینه انجام شد ولی به علت عدم استقبال مردم بی‌نتیجه ماند، در بسیاری از خط‌های اتوبوس تقریبا هیچ مسافری وجود ندارد و این برای ما مقرون به صرفه نیست.

رضایی در خصوص عدم برخورداری ایستگاه‌های تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی در سطح و حواشی شهر یاسوج گفت: در این زمینه تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم، این امر نیز ریشه اصلی آن خود مردم هستند بارها برای ساماندهی ایستگاه‌های مختلف زمین‌هایی در نظر گرفته شد که باز هم با عدم استقبال مردم مواجهه و مجبور شدیم ایستگاه‌ها را به همان مکان‌های قبل بازگردانیم.

وی ازود: برای ایستگاه‌های مختلف در سطح شهر یاسوج امکانات اولیه از جمله المان‌ها و سایه‌بان نصب شده است از جمله ایستگاهی واقع در چهار راه هلا‌احمر که یک سایه‌بان داشت و به درخواست تاکسی‌رانان سایه‌بان دیگری نیز احداث شد، در صورت وجود درخواست و نیاز در مکان‌های دیگر نیز ما آماده احداث زیرساخت‌ها هستیم، در بحث روشنایی‌ها نیز در این امر در معابرعمومی به‌عهده شرکت برق می‌باشد. 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: ما در شورای ترافیک همه مشکلات و معضلات در این خصوص را مطرح کرده‌ایم، در این جلسه ما خواستار احداث ۱۵۰‌ متر خط‌‌ ویژه برای اتوبوس‌ها در میدان شهدای نیروی‌انتظامی و یک لاین خط‌‌ ویژه در شهدای ۱ و ۲ برای تاکسی‌ها در نظر گرفته‌ایم احتمال تایید و تصویب این پیشنهادات حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد است.

امید است مسئولان مسئله حمل و نقل عمومی را ساده نگرفته و بی‌تفاوت از کنار آن عبور نکنند، بهسازی و توسعه زیرساخت‌های شهری و حمل و نقل عمومی در سطح شهر از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر مستلزم نگاه ویژه مسئولان شهری و دیگر ادارات مربوطه جهت ساماندهی و رفع نواقصات است.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی