نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. ارديبهشت 1393 - 19:19
اعتبارات هزینه ای و عمرانی سال 93 کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد اما به نظر می رسد این اعتبارات جوابگوی مشکلات و مرهمی بر زخمهای عمیق محرومیت در کهگیلویه و بویراحمد نیست.

به گزارش چهار فصل، تنها دستور نشست این هفته شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد توزیع اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای بود و به همین دلیل اکثر مدیران و فرمانداران در این نشست شرکت کرده بودند.

اما سه نماینده استان در مجلس که در نشست هفته گذشته این شورا حضور داشتند، غایبان اصلی این نشست بعداز ظهر شنبه بودند.

ناله مدیران از کمبود اعتبارات 93

با این حال بیش از 145میلیارد تومان اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای(عمرانی) و بیش از 89 میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای بین دستگاه های مختلف اجرایی استان توزیع شد.

اگر چه در این نشست اکثر مدیران دستگاههای اجرایی از کم بودن اعتبارات خود در این سال به ویژه در بخش عمرانی ناله سر می دادند و گلایه می کردند.

معاون برنامه ریزی استانداری استان در این نشست گفت: اعتبارات سال 93 در استان 96 روز زودتر از بودجه سال 92 بین دستگاه های مختلف اجرایی استان توزیع شده است.

علی حسن نوروزی افزود: این مهم ناشی از اهتمام ویژه دولت یازدهم در تنظیم منظم لایحه بودجه و تقدیم به موقع آن به مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی بیان کرد: امسال نیز بیش از 145میلیارد تومان ازمحل اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای بین دستگاه های مختلف اجرایی استان توزیع خواهد شد.

وی اظهار داشت: بیش از 129 میلیارد ریال نیز از محل ماده 180 در بودجه سال 93 در استان پیش بینی شده است که توزیع این اعتبارات نیز به زودی آغاز خواهد شد.

نوروزی تاکید کرد: حدود 90 میلیارد ریال نیز در قالب مصوبات خاص برای توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی این استان پیش بینی شده است.

وی اعتبارات هزینه ای استان را نیز بیش از 89 میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: 45 میلیارد تومان از این میزان اعتبارات توزیع شده درحوزه حقوق و مزایای کارکنان دستگاه های اجرایی هزینه خواهد شد.
راه، آب و عمران شهری در اولویت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: اعتبارات به نسبت سال گذشته 37 درصد کاهش یافته و میزان امیدوارکننده‌ای هم نیست.

سید موسی خادمی اولویت توزیع اعتبارات استان را بخشهای راه، آب و عمران شهری عنوان کرد و افزود: این به معنای معطل ماندن بقیه بخشها نیست و باید زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در سایر بخشها ایجاد کرد.

وی بر آماده سازی زیرساختها برای حضور سرمایه گذاران تاکید کرد و بیان داشت: تا این زیرساختها مهیا نشوند، سرمایه گذار در استان سرمایه گذاری نمی کند.

خادمی از فرمانداران نیز خواست در هفته جاری اعتبارات شهرستانی را توزیع کنند و افزود: اولویت توزیع اعتبارات با پروژه های نیمه تمام و با پیشرفت فیزیکی بالاست.

دلیلی برای رکود پروژه های عمرانی وجود ندارد

وی با بیان اینکه دلیلی برای رکود پروژه های عمرانی وجود ندارد، بر تسریع در روند اجرای پروژه های تاکید کرد.

وی بر توزیع عادلانه اعتبارات تاکید کرد و گفت: هیچ مدیری حق ندارد در توزیع اعتبارات نگاه شهرستانی داشته باشد و اگر موردی پیدا شد به طور قطع برخورد خواهیم کرد.

گلایه مدیران از توزیع اعتبارات

اما در این نشست بسیاری از مدیران استان از کم بودن اعتبارات خود و عدم اختصاص اعتبار به برخی پروژه ها گلایه کردند.

سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان به مشکل اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: با این اعتبارات نمی توان مشکل اشتغال را حل کرد.

سید علی لدنی مدیرعامل شرکت آبفای شهری نیز از کاهش اعتبارات بخش آب شرب در استان انتقاد کرد و افزود: با این اعتبارات در بخش آب شرب با بحران مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه یاسوج نیز به ضرورت احداث پارک علم و فن آوری در استان اشاره کرد و گفت: در توزیع اعتبارات، احداث این پارک پیش بینی نشده است.

دکتر شاپور رمضانی افزود: ابتدا این پروژه باید در استان آغاز شود تا بتواند ردیف بودجه ملی دریافت کند.

شهردار گچساران نیز به بافت فرسوده شهر گچساران اشاره کرد و خواستار تخصیص اعتبار برای بهسازی این بافت شد.

اردلان زینل زاده افزود: هم اکنون اعتباری از استان به این بافت اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به انجام مطالعات ساماندهی این بافت گفت: با وقوع هر حادثه ای در این بافت فرسوده شاهد بحران خواهیم بود.

عدم اختصاص بودجه کافی به بخش عشایر استان نیز موجب انتقاد دو مدیر شد.

ابتدا مدیرکل اقتصاد و دارایی در این خصوص گفت: به اعتبارات عشایر همچون سال گذشته توجه مناسبی نشده است.

ابراهیم کشاورز افزود: باید در توزیع بودجه به مشکلات آب، جاده و سایر مشکلات عشایر توجه شود.

مدیرکل عشایر نیز با اشاره به اینکه 12 درصد جمعیت استان عشایر هستند، گفت: از کل اعتبارات استان تنها 1.23 درصد به عشایر اختصاص یافته است.

مجید علی پور افزود: در اعتبارات نفت نیز به جامعه عشایر توجهی نشده است.

فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، منابع طبیعی، انتقال خون، میراث فرهنگی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت، از دیگر دستگاههایی بودند که از کمبود اعتبارات سال جاری خود انتقاد کردند.

مدیران به دنبال جذب اعتبارات ملی باشند

با این حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: مدیران استان وقتشان را روی این رقم ها تلف نکنند و به دنبال جذب اعتبارات ملی باشند.

خادمی افزود: حجم ردیفهای متمرکز زیاد است و باید در مرکز کشور سهم استان از اعتبارات ملی گرفته شود.

وی تصریح کرد: یکی از معیارهای ارزیابی مدیران نحوه جذب اعتبارات ملی است.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می رسد کهگیلویه و بویراحمد با این اعتبارات نتواند غبار محرومیت را از چهره خود بزداید و در سال جاری نیز همچون سال گذشته کمبود اعتبار مانعی بر رشد و توسعه استان خواهد بود.

با این حال محرومیت زدایی از استان نیازمند نگاه ویژه وزارت خانه ها به این استان خواهد بود و این مهم مستلزم وجود مدیریتی پیگیر است تا این نگاه را در مسئولین کشوری ایجاد کند.

منبع:مهر

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی