نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. خرداد 1393 - 8:41
سخنرانی احسان شریعتی در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حاشیه هایی نیزهمراه بود، از دفاع تمام قد وی از سران فتنه و مخالفت وی با هر گونه حصر و حبس گرفته تا جالب بودن پیامک های ساخته شده در مورد علی شریعتی.

به گزارش چهارفصل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، شب گذشته سخنرانی احسان شریعتی فرزند علی شریعتی در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حالی برگزار شد که وی با نوعی حساسیت و احتیاط به ایراد سخنرانی پرداخت تا جایی که به گفته او و بنابر سفارش مسئولان دانشگاه قصد وارد شدن به مسائل سیاسی را نداشت.

قبل از شروع جلسه مسئولان برگزاری اقدام به پخش تصاویری از علی شریعتی و همچنین نصب تصاویر بازرگان و آیت الله طالقانی در سالن کرده بودند.

در گوشه ای سالن نیز پوستر جمله رهبری در مورد علی شریعتی نصب شده بود که اتفاقاً سئوال یکی از حاضرین نیز در مورد همین جمله بود که از پاسخگویی به آن خودداری شد.

این جلسه با خیر مقدم مسئول تشکل وحدت اسلامی و خیر مقدم وی شروع شد و در ادامه مجری برنامه با خواندن متنی از محمد قوچانی، احسان شریعتی و علی مطهری را همفکر و در برخی از اظهار نظرها مشابه هم خواند . همچنین احسان شریعتی را در گروه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف سیاسی و روشنفکری معرفی کرده بود.

که البته این متن با انتقاد شریعتی و رد تشابه وی در مسائل ذکر شده به وسیله قوچانی همراه شد.

اما جو حاکم بر سالن و تشویق های متعدد حضار، کم کم یخ جلسه را آب کرد و شریعتی بعد از سخنرانی در گفت و گویی که با مجری جلسه انجام داد به بیان برخی از ابهامات و اندیشه های علی شریعتی پرداخت.

از نکات مورد توجه در سؤالات پرسیده شده از سوی مجری، طولانی بودن برخی از سئوالات بود که به گفته مجری برنامه با توجه به حضور اکثر حضار که از نسل چهارم بودند در طرح آن ها مجبور به توضیحات بیشتر بود که همین امر موجب می شد تا سؤالات پرسیده شده از پاسخ های آن ها طولانی ترشود و جلسه به صورت خسته کننده دنبال شود.

 همین امر باعث شد که با اعتراض حضار از ادامه گفت و گوی دو نفره صرفه نظر شده و جلسه در قالب پرسش و پاسخ حاضزلن در جلسه از شریعتی ادامه یابد.

سئوالات در مورد موضوعات مختلف پرسیده شده بود از نظر دکتر شریعتی در مورد دین و سیاست گرفته تا نظر وی در مورد پیامک های ساخته شده و بعضاً طنز در مورد علی شریعتی .

از نکات مورد توجه در طرح سئوالات گزینش شدن سئوالات توسط برگزار کنندگان سخنرانی بود به این صورت که سؤالات به صورت مکتوب در اختیار رییس تشکل انجن اسلامی دانشگاه قرار می گرفت و وی بعد از خواندن سئوالات و بنا به صلاحدید سئوالات را در اختیار مجری برنامه قرار می داد تا از احسان شریعتی پرسیده شود.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر که شریعتی را متعلق به گروه خاصی می دانید یا خیر، گفت: اصولاً شریعتی هر چند در گروه های زمان خاص خود حضور داشته اما دید وی فراتر از تشکل های زمان خود بوده و تیپ او فرهنگی و روشنفکری بود تا تشکیلاتی. نمی توان گفت که شریعتی و دوستان وی در یک گروه مشخص بوده و دوری و نزدیکی وی به جریانات مختلف نسبی بوده و در یک نهاد مشخصی بارز نمی شود.

وی یکی از جملات دکتر علی شریعتی را که تأثیر بسیاری بر وی داشته را جمله ای بیان کرد که در یکی از نامه هایی که به شریعتی پدر نوشتم وی این جمله را آورده بود که «اگر نمی خواهی گرفتار هیچ دیکتاتوری شوی فقط بخوان و بخوان و بخوان».

تلاش اهالی رسانه برای پوشش خبری این نشست

 

احسان شریعتی در پاسخ به سئوالی دیگر در مورد اینکه آیا انقلاب مد نظر دکتر شریعتی با انقلاب کنونی شباهت دارد، و آیا وی به نظام سرمایه داری اعتقاد داشتند نیز گفت: شریعتی به نظام سرمایه داری اعتقاد نداشت و طرفدار نظام سوسیال دموکرات بود.

وی در مورد اینکه نظر دکتر شریعتی درباره دین و سیاست چه بوده، نیز گفت: در رابطه دین و سیاست نیز با اینکه دو حوزه متفاوت در دیدگاه شریعتی هستند اما به هم مرتبط بوده، درک وی از دین این بود که دین باید  پشتوانه جنبش های اجتماعی باشد نه اینکه دین وارد جزئیات فنی و اجرایی در بخش های علمی و عملی شود ،  بلکه دین برای این جنبش ها جهانبینی به ما می دهد و باید برای همیشه در راستای مبارزات عدالت خواهانه و آزادی خواهانه باشد و البته رابطه دین با سیاست و دین با دولت متفاوت است.  

وی ادامه داد: هر جا بین نهضت و نهاد تضادی وجود داشته باشد قطعاً تفکر شریعتی طرف نهضت و مردم است و منظور از نظام، نظام فکری، سیاسی و نهادهاست.

این دانش آموخته فلسفه گفت: دکتر شریعتی انقلاب اسلامی را ندید اما در تفکر انقلاب و نسل انقلاب نقش داشته و به همین دلیل نام وی به عنوان آغاز بیداری و معلم انقلاب مطرح می شود.

وی نقش روشنفکر را ناظر انتقادی خواند و موضع شریعتی را در این موضوع اعلام کرد و گفت: حتی اگر نظامی با تفکرشریعتی به وجود آید باید پیروان وی نگاهی منتقد داشته باشند.    

اما سرانجام در این جلسه و بنابر اظهارات احسان شریعتی که نمی خواست وارد مسائل سیاسی شود، در سئوالی پای فتنه گران و حبس شدگان فتنه 88 نیز به جلسه باز شد که از شریعتی پرسیده شده بود به نظر شما اگر شریعتی در دوران انقلاب و سال 88 بودند طرف ولایت را می گرفتند یا کسانی که قصد نابودی انقلاب داشتند و نظر شما به عنوان پسر وی چیست؟  که شریعتی پسرنیز این طور پاسخ داد که در سئوال مطرح شده تعابیری که استفاده شده حکم هم صادر شده که قبل از اینکه داده شود نیز به اجرا در آمده است.

با این سخن شریعتی سالن به شور آمد و به تشویق وی پرداخت، وی ادامه داد: فتنه 88 موضوعی است که گذشته و عواقب آن هنوز وجود دارد و معتقدم در یک کنفرانس ملی باید به بحث گذاشته شود و به جای اینکه در زمینه حقوقی و قضایی بخواهیم وارد شویم، می شود این موضوع در یک جامعه متفکر به نظر عمومی گذاشته شود.

احسان شریعتی به اظهارات بحث برانگیز خود ادامه داد و گفت: همان گونه که در انتخابات مناظره هایی نیز گذاشته می شود باید در بعد از انتخابات نیز برگزار و هر دو گروه نظرات خود را اعلام کنند، بنابراین ما به یک کنفرانس ملی احتیاج داریم تا مسائل پیش آمده حل شود.

 بعد از این صحبت نیز سالن بار دیگر به تشویق وی پرداخت و شریعتی که دیگر احتیاط اول جلسه را کنار گذاشته بود خود را با هر گونه حبس و حصر مخالف دانست و گفت: «قطعاً تا زمانی که اسمم احسان شریعتی باشد با هیچ گونه حبس و حصر موافق نیستم مگر اینکه اسمم عوض شده باشد.»

البته با این اظهار نظر عجیب می توان گفت در این مورد احسان شریعتی و علی مطهری شباهت هایی نیز به هم دارند و حق را به محمد قوچانی داد چرا که علی مطهری فرزند شهید مطهری نیز در اظهاراتی ادامه حبس سران فتنه را غیر منطقی دانسته بود.

از دیگر حواشی این جلسه می توان به نظر شریعتی پسر در مورد ارسال پیامک های طنز در مورد دکتر شریعتی اشاره کرد که وی این پیامک ها و هجوم یک باره آن ها را مشکوک دانست و خواستار بررسی آن ها شد.

البته برای اینکه در این جلسه فقط نام دکتر شریعتی نیامده باشد وی به ارسال پیامک ها در مورد قومیت ها و شخصیت های کشوری نیز اشاره کرد و این پیامک ها را گاهاً نامناسب دانست.

در پایان این جلسه نیز به پیشنهاد احسان شریعتی حضار به مدت یک دقیقه به افتخار روشنفکران ایستاده و دست زدند.

 

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی