نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. خرداد 1393 - 12:39
نابودی طبیعت و ویلاسازی در مناطق بکر شهرستان بویراحمد و شهرستان دنا به بهانه رونق گردشگری به معضلی جدی تبدیل شده است.

به گزارش چهارفصل به نقل از  بویرخبر،سفر به طبیعت و طبیعت‌گردي مقوله‌اي است که از دیرباز در میان ایرانیان رایج بوده و نمادهایی نظیر ۱۳ فروردین، ایام بهار، تعطیلات نوروز و تابستان گردی  نشان از اهمیتی است که ایرانیان برای طبیعت قائل هستند.

از طرف دیگر،مقوله ایرانگردي و جهانگردی که در عصر حاضر و در قرن بیستم بر سر زبان ها افتاده، یک منبع درآمد بسیار مهم،در بیشتر کشورهاي جهان و کشور ایران بوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان قطب گردشگری جنوب کشور به واسطه داشتن آب و هوایی معتدل و خنک و وجود طبیعتی بکر و دست نخورده بار گردشگری حوزه جنوب را در ایام گرم سال بر دوش می کشد.

شهر یاسوج مرکز این استان نیز به واسطه داشتن دوازه درصد پوشش گیاهی و درختی کشور،به نام پایتخت طبیعت در سرتاسر ایران و حتی گوشه و کنار جهان ،به مسافران و گردشگران معرفی شده است.

یدک کشیدن نام پایتخت طبیعت ایران وظیفه مسئولان را در حفظ این منابع طبیعی و مناطق گردشگری سنگین تر خواهد کرد.

اما هدف از این گزارش صرفاً تعریف از مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیست بلکه هدف پرذداختن به معضل تخریب طبیعت و ساخت و سازهای غیرقانونی در مناطق گردشگری است.

ساخت و سازهایی که به بهانه های مختلف از جمله جذب گردشگر، درآمدزایی و غیره صورت می گیرد و نتیجه ای جز تغییر و تخریب چهره طبیعت نداشته و ندارد.

طبیعت شهر یاسوج به واسطه وجود درختان بلوط کهنسال، طبیعتی منحصر به فرد محسوب می شود اما در پی بی توجهی و بی برنامگی های صورت گرفته در چند سال اخیر این طبیعت به تدریج در حال نابودی است به گونه ای که درختان سرسبز جای خود را به سازه های بی روح بتنی داده اند.

تنگه زیبای مهریان که در فاصله 5 کیلومتری از شهر یاسوج قرار دارد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و  متعرضین به منابع طبیعی نیز در این منطقه بی کار ننشسته اند و با ساخت و سازهای  بعضاً غیرقانونی به سرعت این منطقه را دستخوش تغییر قرار داده اند.

چندي است پیاپي خبر از تخریب جنگل ها و مراتعی می شنویم که به اقرار صغیر و کبیر و خودي و بیگانه سرمایه هاي بی بازگشت این مرز و بوم هستند.

جنگل هاي پوشیده از بلوط استان کهگیلویه وبویراحمد و مخصوصاً شهرستان بویراحمد و دنا روز به روز به نابودي نزدیکتر شده و ما فقط نظاره گر این تخریب ها از سوی برخي افراد هستیم.

پس از آتش سوزی های پیاپي در سال های گذشته و حال، تخریب جنگل های دنا برای جاده سازی،ویلا سازی و دیوار کشي مناطق بکر و کنار جاده شهرستان بویراحمد به بهانه باغ سازی،معضلی است که به صورت جدی طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند.

اما چه کسی برای ساخت این ویلاها مجوز صادر کرده است؟!

روند نابودی طبیعت در مناطق بکر شهرستان بویراحمد و دنا و سکوت مسئولان متولی تا حدي پیش رفته که امروز متعرضین، منطقه گردشگری تنگه مهریان را نیز مورد تعرض قرار داده و با ساخت و سازهای بی رویه چهره این منطقه را دگرگون کرده اند.

تنگه ی زیبای مهریان که یکی از مناطق طبیعی و بکر در نزدیکی مرکز استان شهر یاسوج بوده متأسفانه در بی‌توجهی برخی مسئولان با تغییرکاربری و ساخت‌ و ساز به مکانی برای ویلاسازی و باغ های جشن و شادی تبدیل شده است تا منطقه گردشگری.

 شکي نیست فردي که قصد سفر به مکان های طبیعی را دارد برای دیدن آپارتمان و ویلا هزینه سفر نمي‌کند و قصددارد جانی تازه بیابد تا به زندگی با انگیزه بیشتری ادامه دهد،‌ اما کسب آرامش در مناطقی که رویه ویلا سازی و باغ سازی در آن گشترش یافته به جزء بی روحیه گی و دلسرد شدن از این فضای مرده ،چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

به نظر می رسد اگر این ساخت و سازها با سکوت متولیان گردشگری و مسئولان مربوطه استان همراه شود در آینده نزدیک دیگر جایی برای تفریح مردم باقی نخواهد ماند و در آینده نزردیک نیز شاهد این ساخت و سازها در دیگر مناطق گردشگری خواهیم بود.

گفتنی است علاوه بر تنگه مهریان، آبشار یاسوج و منطقه بندان شهر سی سخت نیز مورد تعرض و ساخت و ساز قرار گرفته که ورود دستگاه های متولی به نحوه اعطای مجوز ساخت و بررسی قانونی بودن این ساخت و سازها الزامی به نظر می رسد. 

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی