نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. خرداد 1393 - 8:32
پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی معاونت فرهنگ وزارت ارشاد از عدم حضور موسیقی کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره های محتلف ملی و بین المللی ابراز نگرانی و تأسف کرد.

به گزارش چهارفصل به نقل از صبح زاگرس ، پیروز ارجمند عصر امروزچهارشنبه  در آیین افتتاح استودیوی ضبط موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد که در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد ابراز داشت: هنرمندان فرهیختگان جامعه هستند و برآوده کردن نیازهای انان یک کار ارزشمند است.

وی در ادامه با تقدیر از عملکرد کمالوندی مدیر کل ارشاد اسلامی استان ادامه داد: کمالوندی در این مدت با انرژی بسیار زیادی که از خود در اجرای برنامه‌های استان به ما نشان داده  به ما فهمانده است که یک مدیر پای کار بوده  و هیچ وقت منتظر بودجه ننشسته و دارای پتانسیل بالایی در پیگیری حق هنرمندان بوده و هست که باید آن را تحسین کرد.

ارجمند با بیان اینکه مرکز موسیقی وزارت ارشاد از این پس مرکز امن هنرمندان موسیقی است، ابراز داشت: من درخصوص موسیقی تمامی استان‌های جنوب کشور به صورت جدی تحقیق کرده‌ام و حتی برای پی بردن به رمز و راز موسیقی این استان‌ها و به خصوص استان  کهگیلویه و بویراحمد همراه با عشایر کوچ هم کرده‌ام.

وی اصلی ترین مشکل گمنام بودم موسیقی بومی محلی کهگیلویه وبویراحمد را بروز ندادن این موسیقی به دیگر نسل ها دانست و گفت:این استان در زمینه موسیقی بومی و محلی دارای ظرفیت‌های زیادی بوده که متأسفانه هنوز آن را آن طور که باید و شاید بروز نداده است.

ارجمند خاطر نشان ساخت: یکی از مشکلانت در عرصه گمنامی موسیقی این استان این است که مردم این استان سعی دارند که هنر خود را به جای بروز دادن در حافظه خود بسپارند و این یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر عرصه هنری استان و به خصوص در زمینه موسیقی بومی و سنتی شده است.

مدیر کل دفتر موسیقی معاونت فرهنگ وزارت ارشاد با انتقاد از توجه نکردن به موسیقی این استان در طی سالیان متمادی، اظهار داشت: در سال‌های اخیر هر چه به دنبال این بودیم که اثری از خوانندگان یا گروه‌هایی از موسیقی  این استان در جشنواره‌ها ببینیم خبری از آن نبود.

ارجمند با بیان این موضوع که در حال حاضر داوری چهارجشنواره موسیقی را در کارنامه خود دارد، بیان داشت:در طی این چهار دوره هیچ اثار و نشانی از موسیقی این استان ندیدم که این مایه نگرانی و دلخوری من از مسئولان موسیقی این استان است.

 وی با بیان این موضوع که هنرمند خودش باید پای کار باشد، ابراز داشت:در حال حاضر در صدد تدوین و تکمیل موسیقی های بومی و محلی کشور هستیم که باید طبق مولفه های موجود نمره و درجه های کیفی را به خوانندگان بومی ،پاپ و سنتی ایران بدهیم و انان را شناسنامه دار بکنیم.

تعامل دوسویه ارشاد و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد ضعیف است

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با بیان این موضوع که نهادی فرهنگی باید در زمینه پیشرفت در کارهای فرهنگی تعامل دوسویه و خوبی داشته باشند ابراز داشت:تعامل اداره ارشاد و حوزه هنری می تواند یک وزنه محرک و خوب برای اعتلای فرهنگ های بومی و شناخته شدن هنرمندان باشد که متأسفانه این تعامل به شکل انچنانی در این استان دیده نمی شود.

ارجمند در ادامه، هنرمندان را سفیران فرهنگی کشور خواند و اظهار داشت: کشور ایران اسلامی به عنوان مرکزیت جهان اسلام دارای خرده فرهنگ های بزرگ بوده و هرگونه حرکت هنرمند این کشور باید در خورشأن هنرمند ایرانی باشد.

وی ادامه داد:توجه ما باید به موسیقی به گونه ای باشد که برای مردم زمینه موسیقی اصیل و بومی را محیا کنیم.

ارجمند از اجرای کنسرت های زنده با بودن دستگاههای پیشرفته در سطح استان ها خبر دادو گفت:در اجرای کنسرت های زنده ما یک پیشنهاد به موسسه های خصوصی داده ایم و آن هم اجرای موسیقی محلی در لابه به لای این کنسرت ها خواهدبود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: اجرای موسیقی بومی و محلی در لابه لای ابن کنسرت ها، باعث زنده نگه داشتن موسیقی سنتی و احیای این موسیقی در بین جوانان می شود که می تواند موسیقی ما را از خطر نابودیی نجات دهد.

ارجمند با بیان این موضوع که امروز نسل جوان ما موسیقی منحصر به فرد خود را می طلبد، ابراز  اشت: ما باید سعی کنیم موسیقی ما به سمت بی قانونی و غربی حرکت نکند و از سمت و سوی زیر زمینی و غیر مجاز خارج شود که در این زمینه همت هنرمندان و هنردوستان را می طلبد.

وی برگزاری جشنواره های موسیقی را بهترین راه شناخته شدن موسیقی نسل جوان دانست و ابراز داشت: در سال جاری  چهار جشنواره موسیقی با برنامه ریزی های انجام گرفته اجرا خواهد شد که شرکت کردن موسیقی بومی و محلی از اصلی ترین شاخصه های این جشنواره ها محسوب می شود.

ارجمند با بیان این موضوع که باید از پتانسل بخش خصوصی در صنعت موسیقی استفاده بالقوه ای شود،بیان داشت:مسئولان باید برای بروزرسانی و پیشرفت موسیقی از بخش خصوصی در رویکرد فرهنگی خودش بهره کافی و اصولی را ببرند.

مدیر کل دفتر موسیقی معاونت فرهنگ وزارت ارشاد با بیان این موضوع که انجمن موسیقی به عنوان یک پل ارتباطی امن میان هنرمند و وزارت ارشاد است ،اظهار داشت: متأسفانه انجمن موسیقی از آن ریل اصلی خود خارج شده است.

ارجمند با بیان این موضوع که ما اگر بخواهیم یا نخواهیم موسیقی یک سنت جمعی و جهانی است ،ابراز داشت: بخشی از ظرفیت‌های جدید موسیقی را باید با برگزاری سمینار بررسی‌کنیم و باید سعی کنیم ارتباط مؤثرتری بین بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه ایجادشود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود  پارامترهای مهم مدیریت موسیقی کشور  را توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و ابراز داشت:دفتر موسیقی وزارت ارشاد مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری بر اساس یک سیاست‌های کلی که از سوی دفتر معظم‌له تکلیف می‌شود حرکت خواهد کرد و سعی ما بر این است که در این مسیر حرکت کنیم.

 مدیر کل دفتر موسیقی وزیر ارشاد در مورد لغو برخی کنسرت ها در برخی از استانهای و شهرستانهای کشور ابراز داشت: اجرای یک کنسرت باید طبق مجوز از سوی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اجرا شود وباید حول آن مراحل قانونی از یک تا دوهفته تا اجرای کنسرت مجوز برای آن صادر شود.

ارجمند با بیان این موضوع که در حال حاضر مانع ازلغو اجرای تعداد زیادی کنسرت در بعضی از مناطق شده ام ،یادآور شد: در اجرای برخی از کنسرت ها باید با اماکن و نیروی انتظامی در مورد نظم و انضباط و امنیت آن مکان مشورت کلی صورت گیرد چه بسا که لغو برخی از کنسرت ها بر اساس این مقوله بوده است.

 وی در پایان خاطر نشان ساخت: از این پس من نیز به شخصه بر روی سطح کیفی آلبوم ها نظارت کافی را دارم و به عنوان یک فرد در زمینه موسیقی ایران سعی می کنم  تا یک آلبوم و موسیقی بر اساس مولفه های دینی، خوب ارائه شود.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی