نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

27. خرداد 1393 - 10:09
پروسه نجات رودخانه بشار از صنایع آلاینده پس از چند ماهی وقفه بار دیگر در دستور کار مسئولین کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت تا دوباره امید به نجات اکوسیستم این رودخانه در میان دوستداران محیط زیست زنده شود.

به گزارش چهارفصل به نقل از خبرنگار مهر، رودخانه بشار و فعالیت صنایع آلاینده در حریم این رودخانه محور نشست عصر دوشنبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال بود که در آن مسئولان قضایی، اجرایی و نظارتی استان بر جلوگیری از تخریب روز افزون این رودخانه تاکید کردند.

تشکیل پرونده قضایی برای صنایع آلاینده بشار

دادستان یاسوج در این نشست با اشاره به خسارت‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه در حاشیه رود بشار گفت: چندین سال است که افراد سودجو به جان رودخانه بشار افتادند و با برداشت غیرقانونی شن و ماسه از کف رودخانه باعث از بین رفتن اکوسیستم این منطقه شدند.

مختار کوشا با بیان اینکه این واحدهای تولید شن و ماسه رودخانه ای هیچ گونه مجوزی برای این اقدام ندارند، افزود: پساب این کارخانه ها نیز به رودخانه می ریزد که تاکنون باعث زیان های جبران ناپذیری به آبزیان و دیگر موجودات زنده این رودخانه شده است.

وی با بیان اینکه صاحبان این صنایع در قبال برداشت بستر رودخانه هیچ گونه مالیاتی نیز به دولت نمی دادند، اظهار داشت: باید این سؤال را مطرح کرد چه کسی به آنها مجوز بهره برداری داده است که به این طریق به بیت المال ضربه زده اند.

کوشا از تشکیل پرونده قضایی برای این صنایع آلاینده و مخرب محیط زیست خبرداد و گفت: تا پنج روز آینده و به طور مشخص تکلیف آنها مشخص می شود.

وی تاکید کرد: دستگاههای متولی باید اقدامات لازم را در جلوگیری از تعرض به رودخانه بشار انجام دهند.

خسارت چهارمیلیاردی واحدهای شن و ماسه به پل بشار

مدیرکل دفتر فنی استاندار استان نیز در این نشست گفت: به دلیل پایین آمدن سطح آب، اطراف پایه های پل بشار  خالی شده است.

سید حسین کاظمی افزود: چهار میلیارد تومان زیان به این پل وارد شده که برای محکم شدن پل می بایست این بودجه هرچه سریعتر تامین شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل کوتاهی بعضی از مسئولان استان هزینه مقاوم سازی پایه های پل بشار را باید از بیت المال پرداخت کرد.

مسئول هر فاجعه‌ای در آینده مسئولان امروز هستند

کاظمی با ابراز تأسف از وضعیت بحرانی رودخانه بشار گفت: زیان هایی که تاکنون به رودخانه بشار وارد شده است دیگر جبران نمی شود.

وی تصریح کرد: اگر در آینده این پل با خودروهایی که بر روی آن تردد می کنند، سقوط کند، مسئولان امروز استان باید جوابگو باشند و آنها جزء متهمان این فاجعه خواهند بود

کاظمی تصریح کرد: 16 کارخانه ای که از رودخانه بشار به صورت غیر قانونی ماسه و شن برداشت می کنند سالهاست مجوز ندارند و بدون اعتنا به حقوق ملت و حاکمیت هزینه های جبران ناپذیری به بیت المال وارد کرده اند.

مدیرکل دفتر فنی استاندار استان اظهار داشت: مثلث زور و زر و تزویر باعث شده است تاکنون این افراد به کار غیرقانونی خود ادامه دهند و گرنه چطور اینها می توانند با وجود تخلف آشکار حتی مسئولان اجرایی را با اسلحه تهدید کنند.

مدیرعامل شرکت برق استان نیز در ادامه این نشست گفت: سال گذشته برق یکی از این کارخانه ها را به دلیل پرداخت نکردن هزینه های برق و نداشتن مجوز قانونی قطع کردیم که صاحب آن کارخانه مرا تهدید کرد به طوری که تا دو هفته در تهران ماندم و به یاسوج نیامدم.

حسن کریمی افزود: اداره برق استان در مقابل زیاده خواهی این افراد می ایستد ولی دیگر مسئولان و مردم بایستی همکاری کنند.

وی از قطع برق این واحدهای تولید شن و ماسه طی روزهای آینده خبرداد.

احتمال سقوط پل بشار با ادامه برداشتها حتمی است

مدیر کل راه و شهرسازی استان هم در این نشست گفت: اقلیم رودخانه و پل بشار در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

ممتاز جهانگیری افزود: به لحاظ علمی وقتی حریم رودخانه تغییر کند معادلات سازه های پل نیز به هم می ریزد و احتمال سقوط پل بشار با این شرایط حتمی است.

وی بیان کرد: اصولا نباید ماسه و شن رودخانه را استخراج کرد ولی صاحبان کارخانه های بدون مجوز به جای اینکه بروند و سنگ های کوه را تبدیل به ماسه کنند بدون هیچ زحمتی کف رودخانه را با قیمت های بالا به مردم می دهند و صدای هیچ مسئول و نهادی نیز بلند نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این جلسه مقرر شد کارخانه های شن و ماسه ای که در حریم رودخانه های استان فعالیت می کنند، برای همیشه تعطیل شوند

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی