نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. آذر 1392 - 10:52
خمودگی و افراط آسیب‌های جدی جنبش دانشجویی
در جشن 60 سالگی 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح شد
خمودگی و افراط آسیب‌های جدی جنبش دانشجویی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مراسم 16 آذر این دانشگاه با مقایسه عملکرد جنبش دانشجویی در فواصل سال‌های 73 تا 92 گفت: خمودگی و افراط دو آسیب جدی جنبش دانشجویی است.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، مراسم روز 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در یک فضای با نشاط و منطقی و با حضور معاون سیاسی استانداری با اجرای برنامه‌های متنوع دانشجویی برگزار شد.

دانشگاهیان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در حالی 60 ساله شدن 16 آذر را جشن گرفتند که فضای جدید به وجود آمده در دانشگاه‌ها، بیان مطالبات آنها را راحت‌تر کرده است.

رضا چمن در این مراسم باشکوه که در سالن مجهز حکیم جرجانی این دانشگاه و با نظم خاصی برگزار شد، شناخت جنبش دانشجویی را مستلزم مطالعه تاریخ دانست و اظهار کرد: اگرچه عدم ثبت برخی وقایع این جنبش، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده ولی با مطالعه تاریخ جنبش دانشجویی در طول این 60 سال می‌توانیم برای آینده حرکت این جنبش تاثیرگذار در جامعه، چراغ راه مناسبی را ترسیم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با مروری بر تاریخ این جنبش در غرب و ایران افزود: نمی‌توان از جنبش دانشجویی یادی کرد ولی نام حضرت امام خمینی (ره) را بر زبان نیاورد.

* جنبش دانشجویی باید وحدت رویه خود را حفظ کند

وی گفت: 14 و 15 مهرماه که برای نخستین بار در تاریخ این مرز و بوم دانشجویان به صورت علنی علیه استعمار و ظلم در خیابان‌ها شعار دادند، نقطه عطفی است که با حمله مزدوران شاهنشاهی در روز 16 آذر و شهادت سه دانشجو تکمیل شد و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

چمن با مقایسه جنبش دانشجویی قبل و بعد از انقلاب، تاکید کرد: قبل از انقلاب با وجود تفاوت‌های جدی ایدئولوژیکی از وحدت رویه مثال‌زدنی برخوردار بودند که امروز نیز باید از آنها درس گرفت.

این مسئول دانشگاهی با تقسیم جنبش دانشجویی به دوره قبل از 76، از 76 تا 84 و از 84 تا 92 بیان کرد: هم در دوره اصلاحات و هم در این دوره آسیب‌های جدی بر پیکره جنبش دانشجویی وارد شد و اساس چالش‌ها در این دو دوره بود.

* فضای آزاد به معنای جولان یک گروه خاص نیست

وی با ذکر خاطراتی از دوران فعالیت دانشجویی‌اش در تشکل انجمن اسلامی در سال سال 73 تصریح کرد: تا قبل از سال 73 هر تشکل و جریان فکری ضمن برگزاری اجتماعات و برنامه‌ها و بیان طرز فکر خود، بدون تنش و التهاب در مسائل کلی با وحدت رویه عمل می‌کردند که این خطر بعد از آن در کمین جنبش دانشجویی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش ابراز داشت: در هشت سال گذشته هیچ‌کدام از تشکل‌ها از پویایی لازم برخوردار نبودند چراکه اصولا بدون رقیب و فضای باز، پویایی معنایی ندارد.

چمن یادآور شد: منظور از فضای باز، فضایی نیست که یک گروه خاص آزادانه هر کاری می‌خواهد بکند بلکه باید با جدیت مراقب باشیم تا در دام انحصارطلبی‌های گذشته نیفتیم؛ به قول امام راحل (ره)، لعنت به دست‌هایی که نمی‌خواهند دانشجو سیاسی باشد.

* التهاب در دانشگاه علوم پزشکی یعنی تهدید سلامت مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در بخش پایانی صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم فضای آرام و عقلانی بر فعالیت‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: التهاب و تنش در مجموعه این دانشگاه به معنی التهاب و تهدید سلامتی مردم است و وجود چنین فضایی در این دانشگاه، جامعه را به پرتگاه می‌برد.

وی از همه دانشجویان این دانشگاه خواست تا برای ایجاد فضای وفاق و همدلی تلاش کنند و با کمال آرامش، متانت و وفاق ضمن تضارب آرا و اختلاف سلیقه‌ها، وحدت رویه لازم را برای رسیدن به یک هدف والا و مشترک حفظ کنید.

در پایان این مراسم که با استقبال بسیار خوب دانشجویان علوم پزشکی مواجه شد، رئیس این دانشگاه یکی از شعرهای قدیمی‌اش با عنوان "یک با یک برابر نیست" که یادآور فضای آن روزهای دانشگاه در دوران دانشجویی‌اش بود را در جمع دانشجویان و در میان تشویق‌های مستمر آنان قرائت کرد.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی