نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. اسفند 1392 - 10:26
کهگیلویه و بویراحمد منابع ارزشمند تاریخی زیادی دارد که برخی از آن‌ها با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان مغفول ماند‌ه‌اند.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های گوناگون گردشگری، مذهبی و تاریخی است که در ایام نوروز و آغاز سفرها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و به نحو مطلوب از این پتانسیل‌ها بهره برد.

در حوزه گردشگری و معرفی مکان‌های توریستی و مفرح و شاد برای گردشگران به نسبت دیگر حوزه‌ها بهتر کار شده است.

آنچه نگارنده را به نوشتن ترغیب کرد گمنام ماندن برخی مکان‌های تاریخی و گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در زمان نه چندان دور شاید دو سال پیش توسط مردم منطقه‌ای از توابع شهرستان دنا کشف و بلافاصله به مسئولان مربوطه گزارش داده شد.

آری غار تازه کشف شده ده‌شیخ یا به تعبیر خود مسئولان مربوطه و کارشناسان باستان‌شناسی غار علی‌صدر دو که رسانه‌ای شد و برخی مسئولان استانی و شهرستانی از نزدیک بازدیدی از غار داشتند.

خبرنگار ما نیز در مهرماه سال جاری با مجموعه‌ حوزه روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان شهرستان دنا در بدترین شرایط ممکن خود را به غار رساندند و از نزدیک از شگفتی‌های این غار دیدن کردند.

این سفر مسئولان شهرستانی که با حوزه روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هماهنگی شده بود تفریحی بود تا به مناسبت هفته گردشگری بازدید میدانی از این غار داشته باشند در آنجا مسئولان و کسانی که با این موضوع ارتباط داشتند همواره از شگفتی‌های غار می‌گفتند و اگر چنان و چنین شود عالی است و می‌تواند به قطب مناسب گردشگری تبدیل شود.

آری آن‌ها گفتند و این مطالب نیز رسانه‌ای شد و درست است اگر زیرساخت‌های آن فراهم شود بهترین مکان برای جذب توریست داخلی و خارجی می‌شود؛ گفتیم اگر مسئولان توجه‌ای داشته باشند؛ اگر!!! که تاکنون کمتر توجه‌ای به آن نشده است.

غار ده‌شیخ در 51 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در 35 کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است.

غار ده‌شیخ یا علی‌صدر 2 از جمله غارهایی است که ظرفیت بسیار مساعدی برای جذب گردشگر در کهگیلویه و بویراحمد را دارد و  بر همین اساس نیز نیازمند توجه، حمایت و ساماندهی توسط مسئولان و متولیان امر است.

براساس بررسی‌‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که طی سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره‌هایی ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون خارج می‌شد و موجب شکل‌گیری قندیل‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی شده، است.

اسماعیل وحدتی‌پور، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: به مرور زمان آب موجود در حفره‌ها خشک شده که با توجه به سست بودن و نوع جنس سنگ کوه که به صورت آهکی بوده از طریق آبچکان‌های املاح خاکی را به درون دالان‌ها هدایت می‌کند که طی قرن‌ها قندیل‌های بسیار بزرگ و اعجاب‌انگیزی و دالان‌های زیبایی را به وجود آورده است.

وحدتی‌پور با بیان اینکه به دلیل وجود دالان‌های طولانی و بزرگ و وجود راه‌های ارتباطی زیاد انتهای غار مشخص نیست، گفت: با وجود راه‌های ارتباطی زیاد نیازمند است غارنوردان این امر را بررسی کنند تا به صورت کارشناسی شده بر تعداد راه‌ها و دالان‌های آن پی برد.

این مسئول اذعان کرد: طی بررسی باستان‌شناسی مشخص شد بقاهای انسانی و حیوانی و سفال در این غار نشان از زیستگاه انسان در دوره اسلامی است.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا با تأکید بر اینکه غار ده‌شیخ دارای پتانسیل گردشگری زیادی است، گفت: در صورت ساماندهی و تامین اعتبارات برای زیرساخت‌ها می‌تواند قطب گردشگری برای شهرستان و استان باشد.

*قابل توجه مسئولان  کهگیلویه و بویراحمدی

وحدتی‌پور خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته ایجاد اردوگاه و فراهم کردن زیرساخت‌ها از اولویت‌های این سازمان بوده که به همین منظور در سال 92 مبلغ 20 میلیون تومان جهت انجام کارهای مطالعاتی در اعتبارات استانی مصوب شده، است.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون بر اساس برآورد صورت گرفته 300 میلیون تومان اعتبار ملی برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق، راه‌ دسترسی نیاز است، گفت: به منظور توسعه گردشگری و جذب توریست باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

این مسئول تصریح کرد: ساخت کمپینگ‌های اقامتی و تفریحی زیادی نیاز است که انتظار می‌رود مسئول ارشد استان جهت تامین اعتبار مورد نیاز توجه ویژه داشته باشد تا گردشگران و توریست‌های زیادی را به منطقه جذب کنیم.

غار ده‌شیخ ظرفیت جذب گردشگری را دارد و می‌شود کاری کرد و زیرساخت‌های آن را فراهم کرد مگر نمی‌گوییم گردشگری و جذب توریست قطب مهم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد و خروج آن از بن‌بست است پس چرا اینقدر بی‌توجه؟

غار ده‌شیخ از آن دسته مناطق و پتانسیل‌ها خوب گردشگری و تاریخی است که می‌تواند در جذب هرچه بیشتر گردشگران از جای جای ایران و خارج از کشور نیز موثر باشد.

اینکه چه کسی مقصر است که تاکنون هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر ایجاد زیرساخت‌ توسعه و معرفی هرچه بیشتر این غار صورت نگرفته مشخص نیست؛ البته در برهه کنونی اگر پرسیده شود بی شک می‌گویید کمبود اعتبارات عامل اصلی در این امر بوده است؛ انتظار می‌رود مسئولان همتی کنند و این غار را از گمنامی خارج کنند.

غار ده‌شیخ با داشتن قندیل‌های بسیار بزرگ، اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا باید مراقبت و صیانت مناسبی از آن صورت گیرد تا مورد تعرض افراد سودجو و ناشی قرار نگیرد.

غار ده‌شیخ با وجود قندیل‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد شرایط بسیار مناسبی جذب گردشگر و توریست دارد از این‌رو انتظار می‌رو مسئولان و متولیان امر نسبت به مراقبت و نگهداری از این غار کم‌نظیر در جنوب کشور همت کنند.

==================

گزارش و عکس از: اسماء وفابین

==================

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا