نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. مرداد 1392 - 13:56

به گزارش مجله علمی و تخصصی حمل و نقل، همه ما می دانیم در دنیای تکنولوژی محصولاتی وجود دارند که با معرفی شان، افق های دوردست و دست نیافتنی به یک باره به پیش چشمان ما آورده می شوند و در دست های مان قرار می گیرند. وقتی اپل نسل جدیدی از محصولات خود را معرفی می کند و یا هنگامی گوگل و شرکت های غول پیکر تکنولوژی دست در دست یکدیگر دری جدید به روی آینده می گشایند، همه ما را شگفت زده می کنند. و بی جهت نیست که برای مراسم معرفی آن ها روزشماری می کنیم و به انتظار می نشینیم. اما در سوی دیگر خودروسازان هم برای ما محصولاتی دارند که می توان برای معرفی شان سال ها صبر کرد و اگر برای هر نسل جدید از آیفون، اپل حدودا یک سال ما را به صبر فرا می خواند، این جا برای دیدن نسل جدید پرچمدار مرسدس بنز باید بیشتر از این ها صبر و شکیبایی به خرج دهیم.

 

طبق یک قانون نانوشته شرکت های خودروساز آلمانی حدودا هر ۵ سال یک بار،‌ نسل جدیدی از اتومبیل های شان را معرفی می کنند. مگر این که اتفاق خاصی بیفتد و دیرتر یا زودتر مجبور به پرده برداری از اندیشه های آینده شان بشوند. اما این بار S کلاس توانست از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ را یک نفس تاب بیاورد و به جز یک فیس لیفت مختصر در سال ۲۰۱۰، تغییرات دیگری را در ظاهرش تجربه نکرد. پرچمداری که حالا معرفی شده تا استانداردهای جدیدی را در این صنعت پایه گذاری کند و بی اغراق برای برادران خودش در مرسدس بنز و یا حتی محصولاتی از دیگر شرکت های خودروساز الگویی باشد.

 

 

طراحی خارجی

 

احتمالا نخستین نکته ای که در نگاه اول به ذهن هر بیننده ای می رسد، اصالت در طراحی است. نکته ای که چندان دور از انتظار هم نیست. مدلی که پشتوانه آن شاید بیشتر از عمر و تاریخچه بسیاری از شرکت های خودروسازی مشهور است. اما حالا با نسلی رو به رو هستیم که چندان از رویکرد کلی طراحی پدر خود فاصله نگرفته و البته در عین حال زبان و فلسفه طراحی جدیدی را برای مرسدس به ما مژده می دهد. دیگر از آن خطوط شکسته و آن گلگیر های باد کرده و متورم خبری نیست. همین طور خطوط بیشتر انحنا دارند و در کل حجمی لطیف تر را پدید آورنده اند.

 

 

نسل پیشین با خطوط شکسته و خشن که در E کلاس به اوج خودش رسید، منتقدانی هم داشت اما در عین حال هیچ کس نمی توانست بر لوکس بودن آن خرده گرفته و طراحی اش را دست کم بگیرد. اما حالا انگار طراحان مرسدس زبانی نرم تر را برای گفت و گوی با مخاطب انتخاب کرده اند. زبانی که با حفظ اصالت هم چنان پر صلابت است و بازتاب دهنده رویکرد نسل های پیشین و یادآور روزهای گذشته که البته طرفداران بسیاری هم دارد.

 


S کلاس جدید عنوان اولین خودرو با چراغ های تمام LED را از آن خود کرده و همین طور چراغ های عقبی که خود را با نور تطبیق می دهند. و البته نور روز برای آن ها فراموش نشده و در اصطلاح آن ها هم از Daylight بی بهره نیستند. ۵۶ ال ای دی برای چراغ های جلو و ۳۵ عدد برای روشنایی چراغ های عقب به علاوه ۴ ال ای دی برای مه شکن ها.

 

آن طور نویسنده Forbes می گوید طی مراسم معرفی که در کارخانه ایرباس (هامبورگ آلمان) برگزار شده، بعضی منتقدان به طراحی قسمت جلو نقدهایی داشتند و برای مثال از بزرگی جلو پنجره مثل نسل قدیم دلخور بوده اند. اما دیگرانی هم بوده اند که مجذوب طراحی نسل جدید و چراغ های فریبنده آن شده اند.

 

طراحی داخلی

 

مثل همیشه با نشستن در محصولات مرسدس و بستن درب خودرو صدای منتقدان بیرونی شنیده نمی شود. آن گونه که پیداست طراحی لوکس به همراه امکانات و آن طور که رئیس هیئت مدیره دایملر در مراسم رونمایی تاکید می کند:«دقت در طراحی جزئیات» مؤلفه هایی هستند که تشکیل دهنده فرمول زبان جادویی مرسدس بنز در طراحی داخلی به شمار می روند. فرمولی که آقای Zetsche می گوید برگرفته از رویکرد «بهترین یا هیچ» است.

 

 

 

 

در داخل هم مانند چراغ های جلو و عقب خبری از لامپ های معمولی نیست و ۳۰۰ ال ای دی وظیفه نورپردازی داخلی این خودرو را به عهده دارند. دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی TFT در جلو قرار گرفته اند که سمت راستی عملکرد های راحتی و همچنین سرگرمی را به عهده دارد و سمت چپی وظایفی که سابق بر این آمپرها و درجه ها برای اطلاع رسانی به راننده داشتند را در خود جای داده است. مثل گذشته دو نمایشگر برای سرنشینان عقب هم سر جای خودشان هستند.

 

سیستم مولتی مدیا کاملا از نو طراحی شده و این امکان را می دهد که هر کدام از سرنشینان مستقلا از آن استفاده کنند و در طول مسیر از سوار شدن در این خودروی لوکس لذت ببرند. خودرویی که نویسنده فوربس به طراحی داخلی آن لقب «چشمه آب گرم چرخ دار» را داده است.

 

 

ابعاد

 

اگر از گذشته علاقه مند به S کلاس بوده باشید ،‌ حتما می دانید این اتاق در دو سایز لانگ و شورت عرضه می شود. اما این بار بر خلاف گذشته تمرکز طراحان در طول روند توسعه بر نوع کشیده این اتاق بوده است و نوع معمولی یا شورت بر اساس مدل لانگ تکمیل شده است. نتیجه منطقی حاصل از این تفکر، به وجود آمدن فضایی بیشتر در عقب خودرو و امکاناتی گسترده تر برای سرنشینان صندلی عقب است. این طور که شرکت در تحقیقاتش متوجه شده،‌ ساکنان اروپا و امریکای شمالی ترجیح می دهند خود از رانندگی با این خودرو لذت ببرند. اما از سوی دیگر آسیایی ها معمولا با یک راننده شخصی جا به جا می شوند. و با این نگاه نسل جدید خودرویی است که در آن امنیت و راحتی برای سرنشینان عقب، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

سخت ترین کار ممکن نوشتن از امکانات و وسایل راحتی این محصول جدید است. از رادارهای صوتی برای فاصله ها و دوربین عقب که مثل چشم و گوش راننده هستند و این روزها تقریبا بر روی بسیاری از خودرو ها یافت می شوند گرفته تا رادار کنار و بین خطوط، هشدار دهنده سرعت بر اساس تابلو های جاده،‌ هشدار دهنده اجسام داخل جاده، نایت ویژن یا دید در شب، سیستم کنترل نور برای جاده ها و خودروی رو به رو، سیستم های سرگرمی داخلی و امکاناتی که آنقدر زیاد هستند که می تواند سال ها راننده و سرنشینان را در لذت غوطه ور کنند. و همه آن ها را مرسدس طی گزارشی در سایت ها منتشر کرده است. گزارشی که نویسنده سایت AutoBlog می گوید طولانی ترین خبر و گزارشی است که به عمرش دیده است.

 

 

 

آن طور که خبرها ما را مطلع می کنند، می توانیم شاهد عرضه S کلاس جدید از نوع S550 با ۴۵۵ اسب بخار قدرت، ۸ سیلندر و دیفرانسیل عقب، از ماه شهریور در آمریکا باشیم. همچنین مدل جدید S63 با قابلیت ۴-چرغ-متحرک از آبان ماه و غول ۱۲ سیلندری در سال ۲۰۱۵ به بازار خواهند آمد.

 

 

 

اگر از علاقه مندان به برند مرسدس بنز باشید، حتما می دانید که مرسدس، E کلاس کوپه را جایگزین اتاق CLK کرد و این طور که اخبار رسیده می گویند حالا با همین رویکرد باید از این پس CL را S کوپه خطاب کنیم و احتمالا می توانیم از سال ۲۰۱۵ شاهد اولین نمونه عرضه شده به بازار با این نام باشیم. که احتمالا بی شباهت به همین سدان تازه از راه رسیده و برادر ۴-درب خود نخواهد بود.

 

منبع : iranway

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی