نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. ارديبهشت 1393 - 13:30
آن‌چه در برنامه راهبردی چهار ساله کهگیلویه و بویراحمد در سال اقتصاد و فرهنگ که توسط استاندار و تیم مشورتی دیده نشده تنها مقوله فرهنگ است.

 چهار فصل ، همت‌الله دانش، سرانجام برنامه راهبردی تدوین شده چهار ساله استان کهگیلویه و بویراحمد در آخرین روز هفته گذشته منتشر شد.

این برنامه به گفته موسی خادمی استاندار، برنامه راهبردی چهار ساله استان است که در آن «هدف‌گذاری» مبتنی بر واقعیت‌ها، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها در حوزه‌های مختلف است و مسیر توسعه همه جانبه استان را هموار می‌کند که وارد مرحله اجرا خواهد شد.

موسی خادمی معتقد است که در پیش‌نویس این برنامه راهبردی، برخی ضرورت‌ها، راهکارها و استراتژی‌های مهم در سطح کلان، منطقه‌ای و استانی و نیز ضرورت ارائه آمار دقیق و شفاف‌سازی از سوی دستگاه‌های اجرایی از مهم‌ترین شاخص‌های اصلی این برنامه راهبردی است.

سند راهبردی چهار ساله استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی تدوین و اعلام شده است که مقام معظم رهبری در عید نوروز سال جاری «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را به عنوان نقشه راه توسعه و برنامه کشور در سال جاری فرمان داده‌اند.

بنابراین ضروری بود که این مهم و دستور لازم‌الاجرای معظم‌له در تدوین این برنامه به عنوان چارچوب اصلی قرار می‌گرفت و برنامه‌ریزی حول این محورهای مشخص باشد اما آنچه که از این برنامه مشهود است فرار به جلو و عدم توجه کافی و کامل به فرمان مقام معظم رهبری است.

در این بخش برنامه اعلام شده را در بخش فرهنگ مورد واکاوی قرار می‌دهیم تا وضعیت فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را در این برنامه بیشتر بررسی کنیم.

همگان نیک می‌دانند که برای توسعه یک جامعه و حرکت در مسیر توسعه، فرهنگ به عنوان اساس و پایه بوده که بر مبنای توسعه فرهنگی و ارتقاء آگاهی و دانش جامعه می‌توانیم نسبت به بهبود و ارتقای فرهنگ در همه زمینه ها به پیش رویم و انتظار توسعه پایدار را داشته باشیم.

مقوله فرهنگ آن‌قدر مهم بوده است که مقام معظم رهبری در چند ساله اخیر فرمان‌های متعددی را صادر و خطرات جدی را گوشزد کرده است.

آن روزها که مقام معظم رهبری از «شبیخون فرهنگی» سخن گفتند و مسئولان فرهنگی را از خطرات آن آگاه کردند، شاید کسی باور نداشت چند مدت بعد به علت عدم توجه کامل به فرامین معظم‌له، تهاجم فرهنگی را بیش از پیش احساس کنیم.

دغدغه‌ها، درایت و دوراندیشی مقام معظم رهبری در مقوله فرهنگ آن‌قدر زیاد بوده است که تهاجم فرهنگی  را به مسئولان گوشزد کردند.

اما باید گفت شاید عده‌ای بودند که این‌گونه فرامین مقام معظم رهبری را جدی نگرفته و توجهی به مقوله فرهنگ اسلامی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی نداشتند تا اینکه « ناتوی فرهنگی» مطرح شد و مقام معظم رهبری نیز دغدغه‌های خویش را با گلایه‌ای از مسئولان فرهنگی وقت اعلام نمودند.

بی‌توجهی به مقوله فرهنگی، خودباختگی فرهنگی و به دنبال آن رواج بی‌هویتی را در جامعه ایجاد کرد تا جایی که امروزه همه مسئولان بر این امر کاملا واقف هستند.

اگر آن روزها فرامین مقام معظم رهبری توسط متولیان فرهنگی جدی گرفته می‌شد امروز به قطع یقین وضعیتی بهتر و مناسب‌تر در زمینه فرهنگی داشتیم.

آنچه که گذشت باید درس عبرتی می‌شد تا همگان و به ویژه مسئولان بدانند که فرامین مقام معظم رهبری نقشه و چراغ راهنمای حرکت در مسیر توسعه و فرهنگ است و عمل به فرامین و دستورات ایشان، توسعه و پیشرفت را به همراه دارد.

امسال نیز که معظم‌له بر مقوله « فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » تاکید فرموده‌اند مسئولان و متولیان امر موظفند که در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری گام بردارند و برنامه‌های خود را در راستای عملی کردن دستورات و فرامین ایشان اعلام کنند.

اما با بررسی پیش‌نویس برنامه راهبردی چهار ساله استان کهگیلویه و بویراحمد که در آخرین روزهای هفته گذشته منتشر شد عدم توجه جدی به مقوله فرهنگ آشکار گردید و مشخص شد که تدوین‌کنندگان برنامه راهبردی باور و اعتقادی به مقوله فرهنگ و کار فرهنگی ندارند.

این امر از آن‌جا ناشی می‌شود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مقوله فرهنگی فقط در قسمت مقدمه به این نکته اشاره می‌کنند که « در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی در این برنامه نیز هر چند مباحث زیرساختی و سخت‌افزاری تا حدودی بررسی و تدوین شده است، ولی عمده فعالیت‌ها در این حوزه‌ها معطوف به حوزه‌های نرم‌افزاری است که این مهم نیازمند هماهنگی بیشتر با دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود.

با این وضعیت به نظر می‌رسد که مقوله فرهنگ و دستورات مقام معظم رهبری به صورت جدی مورد توجه تدوین‌کنندگان برنامه راهبردی واقع نشده و استاندار محترم نیز به این مهم توجه نکرده‌اند.

اگر باور داشته باشیم که فرهنگ اساس و زیربنای توسعه است و این مهم نیز فرمان و دستور لازم‌الاجرا می‌باشد، استاندار محترم باید پاسخ دهد که چرا به مقوله فرهنگ بی‌توجهی شده است و آیا وی به عنوان نماینده ارشد دولت خود را ملزم به اجرای فرامین مقام معظم رهبری می‌داند؛ اگر چنین است که حتما هم هست و باید باشد این بی‌توجهی به مقوله فرهنگ چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

عزم ملی و مدیریت جهادی نیز در این برنامه در مقوله فرهنگی دیده نشده است و معلوم نیست که تدوین‌کنندگان برنامه چگونه می‌خواهند آن را توجیه کنند.

بنابراین ضروری است که متولیان برنامه و آقای استاندار در این زمینه بازنگری کرده و « فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » را سرلوحه کار خویش قرار دهند و برنامه‌های دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد را در این زمینه اعلام کنند تا همگان بدانند که برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگی چه اقداماتی صورت خواهد گرفت و در پایان سال چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت.

همه منتظرند تا برنامه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد هر چه سریع‌تر اعلام شود تا بتوانند راجع به پیشرفت و نتایج آن سؤال کنند و متولیان نیز پاسخگوی عملکرد خویش طبق برنامه اعلام شده باشند چرا که همه بر این باوریم جامعه توسعه یافته جامعه‌ای است که «مردمی پرسشگر و مسئولینی پاسخگو» داشته باشد.

منبع:فارس

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی