نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. ارديبهشت 1393 - 12:43
مسئول یکی از نهادهای فرهنگی دانشگاه یاسوج با انتقاد از نحوه همکاری معاونت فرهنگی این دانشگاه مدعی است که هزینه های فرهنگی دانشگاه بیشتر صرف کارمندان می شود تا دانشجویان.

به گزارش چهار فصل به نقل از صبح زاگرس، در جامعه اسلامی ما برنامه ریزی و انجام کارهای فرهنگی از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است و با توجه به شعار سال 93 و بیانات مقام معظم رهبری که فرهنگ را از اقتصاد نیز مهم تر دانسته و بر لزوم ترویج کارهای فرهنگی در کشور تأکید فرموده اند، می طلبد تمام دستگاه ها در تحقق شعار سال همت نمایند.

با توجه به پیشرفت علمی کشور و افزایش روز افزون جمعیت تحصیل کرده و دانشگاهی، دانشگاه ها می توانند به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های ترویج فرهنگ نقش بی بدیل و تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ اسلامی و مد نظر رهبری داشته باشند.

بخش اعظمی از این مسئولیت مهم در دانشگاه ها بر عهده معاونت فرهگی بوده که این نهاد می تواند با برنامه ریزی و مشارکت در برنامه های فرهنگی، خود را در تحقق این مهم سهیم گرداند.

معاونت فرهنگی دانشگاه یاسوج نیز باید همپای سایر دانشگاه ها، همکاری و مساعدت در برنامه های فرهنگی و مذهبی را یک وظیفه دانسته و در این امور با برنامه ریزی های صحیح و با توجه به اینکه فرهنگ به عنوان یکی از محورهای اصلی شعار سال 93 و مد نظر رهبری است، خود را سهیم و دخیل بداند.

انجام هر گونه کار فرهنگی اعم از تئاتر، برگزاری جشن و مراسمات مذهبی باید با هماهنگی و مساعدت های مادی و معنوی این معاونت صورت گیرد، لذا نگاه تبعیض آمیز و اتخاذ تصمیم های یک جانبه و به دور از مساوات بعضاً باعث ایجاد دلخوری شده که به نظر می رسد نگاه معاونت فرهنگی دانشگاه یاسوج به برخی از تشکل ها حکایت از این موضوع داشته و نوعی تبعیض در برنامه های این معاونت مشاهده می شود.

اخیراً مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج ضمن ابراز گلایه از همکاری ضعیف معاونت فرهنگی این واحد دانشگاهی، مدعی شده که معاونت فرهنگی در اجرای برنامه های این نهاد سنگ اندازی کرده و هزینه های فرهنگی را صرف کارکنان دانشگاه یاسوج می نماید.

محمد عبدالحسینی در گفت‌وگو با سایت مردم استان، ضمن ابراز گلایه از برخی سیاستگذاری های معاونت فرهنگی دانشگاه یاسوج  ابراز داشت: متاسفانه معاونت جدید فرهنگی دانشگاه در برنامه های بسیج دانشجویی سنگ اندازی می کند و با وجود حمایت از برنامه های تشکل های دیگر دانشگاه، به نظر می رسد تمایلی به اجرای برنامه ها توسط بسیج دانشجویی ندارد.

وی به وجود برخی از بی مهری های مسئولان جدید دانشگاه نسبت به بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: شب میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، بسیج دانشجویی برگزاری جشن دانشجویی را بر عهده گرفت که متأسفانه وقتی برای دریافت هزینه برنامه ها به معاونت فرهنگی دانشگاه مراجعه کردیم، گفتند که بودجه نداریم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج افزود: برای دعوت از گروه تواشیح به معاونت فرهنگی دانشگاه مراجعه کردیم و عنوان کردند که بودجه نداریم؛ اما شب بعد در جشن کارکنان که خودشان متولی آن بودند، فقط دو میلیون تومان برای دعوت از گروه موسیقی هزینه کردند.

عبدالحسینی ادامه داد: اگر پول نیست چرا فقط برای دانشجویان وجود ندارد؛ اما برای برنامه های خودشان هیچ مشکلی برای پول خرج کردن نیست؟

وی با اشاره به دو جشن برگزار شده به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) در دانشگاه گفت: برای جشن کارکنان دانشگاه بیش از چهار و نیم میلیون تومان به صورت نقدی هزینه کردند؛ اما وقتی نوبت به جشن دانشجویی می رسد با کمبود بودجه مواجه می شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج، افزود: مدیر امور فرهنگی به ما می گوید مشکلی برای آوردن گروه تئاتر و تواشیح در جشن دانشجویی ندارید؛ اما وقتی کار به معاون فرهنگی می رسد، این حرف ها را تکذیب کرده و می گوید ما هیچ هزینه ای نداریم و متقبل نمی شویم، خودتان اگر می خواهید مختارید.

عبدالحسینی ادامه داد: حتی وقتی گفتیم هزینه ها را کمتر می کنیم باز هم با پاسخ ما هزینه نداریم مواجه شدیم؛ اما شاهدیم که در شب بعد نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان به گروه تئاتر که با مشکلاتی نیز همراه بود و دو میلیون تومان نیز به گروه موسیقی به صورت نقدی هزینه شد.

وی ضمن ابراز گلایه از مسئولان فرهنگی دانشگاه گفت: آیا در سال فرهنگ، حکم هزینه کردن برای گروه تواشیح با هزینه ۵۰ هزار تومان، مشکل دارد؛ اما برای گروه موسیقی دو میلیون تومانی هیچ مشکلی وجود ندارد؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج افزود: چون کارمان به معاونت فرهنگی دانشگاه ختم می شود؛ در کارمان سنگ اندازی می‌کنند.

همان گونه که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دانشگاه ها را مبدأ همه تحولات دانسته، لذا گنجاندن برنامه های فرهنگی در تقویم دانشگاه ها و محور قرار دادن دانشجو به عنوان قشر تأثیرگذار می تواند باعث ایجاد فضای فرهنگی در دانشگاه ها شود.

به هر حال همانگونه که اشاره شد لازمه انجام کار فرهنگی شایسته و مفید در دانشگاه ها مستلزم همکاری تمام گروه ها و نهادهای دانشگاه است و با توجه به صحبت های تأمل برانگیز مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج، این پایگاه خبری حق دفاع و جواب قانع کننده را برای معاونت فرهنگی این واحد دانشگاهی محفوظ می دارد.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی