نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

31. ارديبهشت 1393 - 12:06

به گزارش چهارفصل ،  آقای رئیس جمهور در جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس آن چه مشاوران رسانه ای اش به ایشان تقدیم می کنند، در باب ماهواره و ویدئو تاریخچه ای را بیان کردند، برای آنکه نتیجه مد نظر خود را در نسبت به با رسانه های جدید ارتباطی اینترنتی و شبکه های اجتماعی جدید بگیرند. مقاومت انتظامی در برابر ورود ویدئو و ماهواره طی سال­ها در جمهوری اسلامی وجود داشته است. اما این اقدامات تنها بخشی از اقدامات کشور در برابر هجمه فرهنگی سیل آسای محصولات غربی بوده است.

 ایشان در سخنانی درست که تا پیش از این کمتر از ایشان و همفکرانشان شنیده شده است، به ایمان و اعتقادات مستحکم جوان ایرانی اشاره می کند که علی رغم وجود تهاجم های فرهنگی گسترده نسبت به گذشته بیشتر شده است: «در سال ‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مهمترین دغدغه‌ های کشور این بود که با ورود ویدئو، ایمان و هویت جوانان را نمی ‌توان حفظ کرد، اما دیدیم که وارد شدن ویدئو نه تنها اثری در ایمان جوانانمان نداشت، بلکه حضور آنها در محافل دینی و مظاهر راهپیمایی‌های انقلابی و مراکز ایمانی قوت پیدا کرد.» ایشان بهتر از هر کسی می دانند که اعتقادات و ایمان جوان ایرانی از منبرهای و هیأت های مذهبی بدست آمده است نه از فیس بوک و ماهواره. به علاوه نکته ای که تئوری پردازان عدم مسئولیت دولت در مسائل فرهنگی نسبت بدان تغافل و تجاهل می کنند، نقش محدودیت ها و اقدامات سلبی در حفظ ارزش ها و اخلاق در جامعه است. تصور اینکه از ده یا بیست سال قبل نسبت به ورود ماهواره و یا سرعت اینترنت مدیریت مقتضی صورت نمی گرفت و در برابر توفان عظیم تولیدات فرهنگی فاسد غربی، جوان و خانواده ایرانی بی پناه و حفاظ رها می شد، قطعاً این تصویری که امروز در جامعه مشاهده می شود، دیگر متصور نبود. از سوی دیگر مسئولین وزارت ورزش و جوانان و آموزش پرورش در وقت تنظیم سیاست های اجرایی خُرد عمدتاً از خطر گسترش ایدز، پایین آمدن سن ارتباط جنسی و فروپاشی خانواده ها سخن می گویند. عمده کارشناسان اعتقاد دارند این آسیب ها- سوای حجم و گستردگی آن- ناشی از گسترش سبک زندگی تنوع طلب و اباحی گرایانه غربی است. سبک زندگی ای که ماهواره ها مهمترین توزیع کنندگان آن در سطح کلان محسوب می شوند.

 

متأسفانه طلایه های تفریط در عدم مداخله دولت در مسئله فرهنگ هم در بخش سلبی و هم در بخش ایجابی موجب نگرانی های جدی، تمامی رده های دلسوزان فرهنگی کشور از گروه های فرهنگی مردمی، فقهای مجلس خبرگان رهبری، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری، شده است. مقام معظم رهبری صراحتاً در جلسه با فقهای مجلس خبرگان در پایان سال 92 و در سخنرانی آغازین نوروزی در مشهد مقدس نسبت به بروز رخنه های فرهنگی تذکر جدی دادند.

اتاق فکری که در حوزه فرهنگ و رسانه در دولت برنامه ریزی می کند، با از پیش باخته دیدن خود در فضای گسترده جهانی اینترنت و ماهواره ها، به سرعت دست های خود را بالا برده است و می خواهد به دست خود هر چه زودتر دروازه های شهر را به روی محصولات قوی، جذاب، اثرگذار و فراوان فرهنگی غربی باز کند. با این استدلال که جوانان ما خودشان توانایی و قدرت تشخیص دارند. اما آیا چنین سیاستی در مورد مواد مخدر که آسیب ها و مضرات آن صددرصد آشکار، فوری و مورد توافق قاطبه مردم است، امکان پذیر است. آیا کسی جرأت دارد پیشنهاد کند به جوانان خود اعتماد کنید و اجازه دهید مواد مخدر به صورت آزادانه در شهرها به فروش برسد.  دشمنان جمهوری اسلامی به صراحت به تمرکز خود بر مسائل فرهنگی در قبال ملت ایران تأکید دارند. هزینه های میلیون دلاری سالانه خود را برای ایجاد تردید و تغییر فرهنگی اعلام می کنند. دولت ایالات متحده برنامه ها و بودجه مشخص خود را در گسترش دسترسی به اینترنت در ایران را هر ساله اعلام می کند و رئیس جمهور این کشور می بایست گزارش سالانه به کنگره بدهد.

نگاهی به بودجه​های مصوب سنای آمریکا در پنج سال گذشته گویای آن است که در سال 2007 مبلغ 66 میلیون دلار برای «برای گسترش دموکراسی در ایران»، سال 2009 مبلغ 55 میلیون دلار برای «جنگ نرم با ایران»، سال 2010 مبلغ 55 میلیون دلار برای «نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت ‌های ضد ایرانی، تحریک قربانیان سانسور در ایران، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاشگران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ارائه آموزش‌ های لازم رسانه‌ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت‌ ها جهت اطلاع رسانی» و مبلغ 20 میلیون دلار بودجه تکمیلی برای «مبارزه با ایران از طریق فعالیت​ های اینترنتی» و در سال 2011 مبلغ 25 میلیون دلار برای «حمایت از هکرها برای تخریب فضای سایبری ایران»، تخصیص یافته است.(خبرآنلاین14/12/1389)

همان طور که گفته شد، در بحث سیاست های ایجابی نیز بی توجهی به جوانان و هنرمندان مؤمن و انقلابی به بهانه جذب حداکثری و استفاده از همه ظرفیت ها در دستور کار قرار گرفته است. وضعیتی جشنواره فیلم فجر سال گذشته و هم اکنون در جشنواره شعر فجر در جریان است، گواه این مطلب است. باز کردن چتر حمایتی برای عناصر زاویه دار و مخالف با ارزش های انقلاب و در کم توجهی و حذف هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی اسلامی-انقلابی مسئله ای است که نگرانی ها را مضاعف می کند.

سیاست گذاری های متناقض و غیرعلمی در حوزه فرهنگی کشور چیزی است که در بلند مدت ضربه های سختی خواهد زد و جبران آن ها به سادگی امکان پذیر نیست. قطعاً واقع بینی در وضعیت مناسب فرهنگی قاطبه جامعه و جوان ایرانی مایه خوشحالی است، اما بی مسئولیتی سلبی و ایجابی و بالاتر ناتوان دیدن خود در برابر هجمه های فرهنگی و آماده کردن بستر هجمه های فرهنگی هم با وظایف قانونی و شرعی منطبق نیست و هم از عقل سیاسی به دور است.

منبع:رجا نیوز

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی