نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. دى 1393 - 13:00
مهدی دلبند،کارشناس ارشد جامعه شناسی در یاداشتی به نسبت آرمان ها و سیاست خارجی در کلام امام خمینی (ره) پرداخت.

چهارفصل،  مهدی دلبند،کارشناس ارشد جامعه شناسی نوشت:موضوع نسبت آرمان های انقلاب با سیاست خارجی یکی از موضوعات پر چالش دوران جمهوری اسلامی بوده است.به نحوی که هر دولتی مطابق با برداشت خود از آرمان ها سیاست خارجی خود را تنظیم می کرده است. این در حالی است که همه دولت ها امام(ره) را مبنا و معیار خود قرار داده اند.

 

تنش زدایی و سیاست تعامل و گفتگو رویکرد مشترک دولت روحانی و خاتمی در سیاست خارجی بوده است. تصور روشنفکرانه آنها این است که دوران انقلابی گری و آرمان گرایی به سر آمده و جمهوری اسلامی نیز باید به اصول و قواعد دموکراسی سر تعظیم فرود بیاورد.

 

حسن روحانی در اولین کنفرانس «اقتصاد ایران ، راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغالزا» درميان سخنان خود، اشاره ای به مذاکرات هسته ای کرد و گفت: سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع و خواست خود است.

 

پس اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها. رییس جمهور در بخشی از سخنانش ضمن «متوهم» خواندن افرادی که در سیاست خارجی صحبت از «اصول و آرمان ها» می کنند گفت: «منافع مشترک اساس بحث سیاست خارجی است و اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی شود.»وی در ادامه تصریح کرد: « آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست بلکه به قلب و اراده ما وصل است؛ اگر از آن طرف ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و فلان غنی سازی که به آن نیاز نداریم متوقف کنیم یعنی آرمان ما رفت؟»

 

يكي از شعارهايي كه دقيقاً بر خلاف مباني انقلاب اسلامي سالها پيش در كشور ما مطرح شد و اكنون نيز سر داده مي شود شعار تنش زدايي بوده است گفته می شد جمهوري اسلامي سبب ايجاد دشمني ها و عداوت ها شده و تنش آفرين است.

 

غافل از اينكه اساساً انقلاب اسلامي براي ايجاد تنش درست شده است.انقلاب اسلامي آمده است تا ريشه ظلم و بي عدالتي را بر كند نه اينكه با شيطان و ايادي آن مصالحه و مسامحه كند چه اينكه اگر اين طور بود اصلاً چه نيازي به انقلاب اسلامي بود.

 

امام خميني (ره) كه به عنوان بنيانگذار بزرگترين انقلاب قرن بيستم شناخت مي شود داراي شخصيتي با ابعاد گوناگون است كه در پيام ها سخنراني ها و نوشته هاي خود به خوبي مواضع و افكار و خط و انديشه خويش را مشخص نموده است.

 

اشخاص و گروه های سیاسی در داخل کشور همواره خود را خط امامی دانسته و برداشت های خود از مسائل گوناگون را به امام (ره) نسبت می دهند. از این رو برای سنجش خط امامی بودن و تناسب اقوال و افعال سیاستمداران باید گفته ها و کرده های آنان را با اندیشه های امام مقایسه کرد.

 

در اینجا بدون هیچ توصیح اضافی نسبت آرمان ها و سیاست خارجی را در کلام امام خمینی (ره) جستجو می نماییم.

 

1- البته ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین ‏الملل اسلامی‏مان بارها اعلام نموده‏ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطۀ جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه ‏طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می ‏گذارند، از آن باکی نداریم و استقبال می‏کنیم. ما درصدد خشکانیدن ریشه‏ های فاسد صهیونیزم، سرمایه‏داری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‏ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظامهایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‏اند نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول اللّه‏ـ صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ را در جهان استکبار ترویج نماییم. و دیر یا زود ملتهای دربند شاهد آن خواهند بود.

 

2- راستی اگر مسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهانخواران حل نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند، آسوده خواهند بود؟ هم اکنون اگر امریکا یک کشور اسلامی را به بهانۀ حفظ منافع خویش با خاک یکسان کند، چه کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز مبارزه نمانده است، و باید چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصاً امریکا را شکست، و الزاماً یکی از دو راه را انتخاب نمود: یا شهادت. یا پیروزی. که در مکتب ما هر دوی آنها پیروزی است.

 

3- البته همه می‏دانیم که کشور ما در حال جنگ و انقلاب سختیها و مشکلاتی را تحمل کرده و کسی مدعی آن نیست که طبقات محروم و ضعیف و کم ‏درآمد و خصوصاً اقشار کارمند و اداری، در تنگنای مسائل اقتصادی نیستند؛ ولی آن چیزی که همۀ مردم ما فراتر از آن را فکر می‏کنند مسئلۀ حفظ اسلام و اصول انقلاب است. مردم ایران ثابت کرده ‏اند که تحمل گرسنگی و تشنگی را دارند، ولی تحمل شکست انقلاب و ضربه به اصول آن را هرگز نخواهند داشت.

 

4- ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی دریافته‏اند که مبارزه با رفاه ‏طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می‏ کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه ‏داری و رفاه‏ طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‏ اند. و آنهایی هم که تصور می‏ کنند سرمایه‏ داران و مرفه ان بی‏ درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می ‏شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‏ کنند آب در هاون می‏ کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت ‏طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت‏ جویی دو مقوله ‏ای است که هرگز با هم جمع نمی ‏شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‏ بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.

 

5- نكته مهمي كه ما بايد به آن توجه كنيم و آن را اصل و اساس سياست خود با بيگانگان قرار دهيم اين است كه دشمنان ما و جهانخواران تا كی و تا كجا ما را تحمل مي كنند و تا چه مرزي استقلال و آزادي ما را قبول دارند. به يقين آنان مرزي جز عدول از همه هويت و ارزش هاي معنوي و الهي مان نمي شناسند به گفته‌ي قرآن كريم،  هرگز دست از مقابله و ستيز با شما بر نمي دارند مگر اينكه شما را از دين تان برگردانند. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم صهيونيست ها و آمريكا و شوروي در تعقيب مان خواهند بود. تا هويت ديني و شرافت مكتبي مان را لكه‌دار نمايند.

 

6- بعضي مغرضين ما را به اعمال سياست نفرت و كينه توزي در مجامع جهاني توصيف، مورد شماتت قرار مي دهند و با دلسوزيهاي بي مورد و اعتراض هاي كودكانه مي گويند «جمهوري اسلامي سبب دشمني ها شده است و از چشم غرب و شرق و ايادي شان افتاده است» كه چه خوب است اين سئوال پاسخ داده شود كه ملت هاي جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ايران در چه زماني نزد غربيها و شرقيها احترام و اعتبار داشته اند، كه امروزه بي اعتبار شده اند؟ اگر ملت ايران از همه اصول و موازين اسلامي و انقلابي خود عدول كند و خانه‌ي عزت و اعتبار پيامبر (ع) و ائمه معصومين (ع) را با دست هاي خود ويران نمايد آن وقت ممكن است جهانخواران او را به عنوان يك ملت ضعيف و فقير و بي فرهنگ به رسميت بشناسند ولي در همان حدي كه آنها آقا باشند به ما نوكر، آنها ابرقدرت اشند، ما ضعيف، آنها ولي و قيم باشند ما جيره خوارها حافظ منافع آنها نه يك ايران با هويت ايراني- اسلامي ، بلكه ايراني كه شناسنامه‌اش را امريكا و شوروي صادر كند: ايراني كه او ارابه‌ي سياست آمريكا يا شوري را بكشد و امروزه همه مصيبت و عزاي آمريكا و شوروي و شرق و غرب اين است كه نه تنها ملت ايران از تحت الحمايگي آنان خارج شده است كه ديگران را هم به خروج از سلطه جباران دعوت مي كند.

 

7- اين ها مي گويند ايران منزوي است، الان هم مي گويند مقصودشان اين است كه پيش ملت ها منزوي است يا مقصود اين است كه پيش دولت ها منزوي است؟ اگر مقصود اين است كه پيش ملت ها منزوي است. خوب، بيايند تجربه كنند، چند تا اتومبيل بياورند، يكي رئيس جمهوري آمريكا را تويش بنشانند، يكي هم رئيس جمهور ي صدرگراي شوروي را بنشانند، يكي هم رئيس جمهوري فرانسه را بنشانند؛ يكي هم ملكه‌ي انگلستان، مي رويم در بلاد ديگر حتي بلاد غير مسلمين، ببينيم كه معامله مردم با اين چندنفر سر كرده فرض كنيد كه هست- چه جوري است؟ آيا معامله همان معامله‌اي نيست كه پاكستان با رئيس جمهور كردند؟ با آنها چي؟ با تخم مرغ و با چه تنفر از آنها پذيرايي مي‌كنند. اگر مقصود اين است كه پيش دولت ها منزوي هستيم، امروز هيچ دولتي نيست كه انتظار نداشته باشد كه ايران به او يك نرمش نشان بدهد. آمريكا اين طور است. شوروي اين طور است، فرانسه اين طور است: آنها منزوي هستند. اين تبليغات زياد هي گفته مي شود. گفته مي شود و يك عده هم باور مي كنند قبلاً البته باور زياد بود. حالا در ايران باور كم شده است و يك عده‌اي خودشان را به باور مي‌زنند و ليكن توده مردم ديگر اين حرب هاي تبليغاتي را باور نمي كنند.» (صحيفه امام ، ج 21، ص 482)

 

8- من به صراحت اعلام می‏کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‏گذاری می ‏کند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه ‏طلبی و فزون‏ طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه ‏ریزی کنیم. ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلام می‏کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزادۀ جهان است.

 

 

 

9- بر هیچ یک از مردم و مسئولین پوشیده نیست که دوام و قوام جمهوری اسلامی ایران بر پایۀ سیاست نه شرقی و نه غربی استوار است و عدول از این سیاست، خیانت به اسلام و مسلمین و باعث زوال عزت و اعتبار و استقلال کشور و ملت قهرمان ایران خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نباید تحت هیچ شرایطی از اصول و آرمانهای مقدس و الهی خود دست بردارد. ان‏شاءاللّه‏ مردم سلحشور ایران کینه و خشم انقلابی و مقدس خویش را در سینه‏ها نگه داشته و شعله‏های ستم سوز آن را علیه شوروی جنایتکار و امریکای جهانخوار و اذناب آنان به کار خواهند گرفت تا به لطف خداوند بزرگ پرچم اسلام ناب محمدی ـ صلی ‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ بر بام همۀ عالم قد برافرازد و مستضعفان و پابرهنگان و صالحان، وارثان زمین گردند.(ج21،ص155)

 

منابع: صحیفه امام،جلد21،صفحه74-100(پیام امام به مناسبت سالگرد کشتار خونین حجاج و قطعنامه 598)

یاداشت: مهدی دلبند:کارشناسی ارشد جامعه شناسی

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی