نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. مرداد 1394 - 9:12
بسترشهری یاسوج با داشتن پتانسیل های ارگانیک کم نظیری همچون، عبور رودخانه از محیط شهری، عدم یکنواختی ارتفاعی و شیب نسبتا ملایم اراضی شهری، وجود فضای سبز کافی در سطح شهر و اطراف آن، خط آسمان طبیعی و متنوع در تمام جهات می توانست ساختاری چشم نوازتر وطراحی مدبرانه تری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج و دکترای معماری در سلسله مطالبی به نقد نما و معماری در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، بخصوص شهر یاسوج پرداخته است، که در آن به اهمیت معماری و تاثیر آن در زندگی شهری و همچنین با اشاره به ظرفیت های ویژه شهر یاسوج، علل معماری ناهمگون را در این شهر برشمرده است و در پایان این بخش از مطلبش به راهکارهایی برای زیباتر شدن شهر یاسوج ارائه داده است.

 

همانطوری که طراحی شهری متناسب تاثیر مثبتی بر فعالیتهای جسمی و روانی ساکنان شهر میگذارد، نما و معماری ناهمگون نیز، در فرایند تنفس زندگی شهری اختلال ایجاد می کند. پیشینه شهر شدن یاسوج حدود ۵۰ سال است و در طی ۲۰ سال اخیر به لحاظ وسعت و جمعیت رشد فزاینده ای داشته است. این سرعت رشد بالا و عدم برنامه ریزی مناسب منجر به آن شده است که توجه خاصی به اصل زیباسازی و طراحی شهری و معماری همساز با محیط طبیعی شهر نشده است و ظاهر شهر به آن چیزی که الان رویت می شود رسیده است.

 

 

بسترشهری یاسوج با داشتن پتانسیل های ارگانیک کم نظیری همچون، عبور رودخانه از محیط شهری، عدم یکنواختی ارتفاعی و شیب نسبتا ملایم اراضی شهری، وجود فضای سبز کافی در سطح شهر و اطراف آن، خط آسمان طبیعی و متنوع در تمام جهات می توانست ساختاری چشم نوازتر وطراحی مدبرانه تری داشته باشد. حال آنکه می بینیم گاهی این فرصتها مانند تپه استانداری بدلیل رویکرد غیرکارشناسانه بعنوان مخل فضای شهری درنظرگرفته می شوند و هزینه اضافی زیادی را بر بودجه شهری تحمیل می کند، در صورتی که زیباترین  پارکها و تفرجگاهها در برخی شهرها در چنین شیب هایی بنیان شده اند.از این نمونه ها می توان پارک جمشیدیه تهران ، پارک کوه سنگی مشهد و پارک صفه اصفهان  را نام برد. و یا نمونه دیگر بهره بری مناسب از فرصتهای طبیعی را در شهر اصفهان بعنوان یکی از زیباترین ساختارهای شهری ایران ، با استفاده  مناسب از پتانسیل زاینده رود در منظر و بافت شهری می توان دید.

 

 

بعنوان یکی از معضلات اصلی معماری و شهرسازی شهر یاسوج ، می توان به حضور برخی غیرمتخصصها، چه در سطوح کلان برنامه ریزی و مدیریت شهری و چه در سطوح پایین تر طراحی و اجرای فضاها و ساختمانها  اشاره کرد. همچنین کمبود حضور معماران در حوزه های تصمیم گیری و سیاست گذاری شهری بر مشکلات این بخش افزوده است.  و از مهمترین تبعات غیرتخصصی شدن امور شهری می توان ، ساخت و سازهای ناهمسان شهری از منظر ارتفاع ساختمانها، پخش نامتناسب فضاهای سبز در سطح شهر ، طراحی ناسازگار با اقلیم سرد و کوهستانی و نهایتا ناهمگونی نماها و مصالح و در مقیاس بالاتر معماری ساختمانها  را برشمرد.

yasuj city

همچنین مشکلاتی مانند طراحی نکردن نماهای فرعی و جانبی ساختمانها و تاثیر بصری منفی آنها در منظر شهری، رعایت نکردن ضوابط شهرسازی در نحوه ساخت زمین های شمالی و جنوبی و ایجاد مزاحمت در نورگیری و اشرافیت ساختمانهای مجاور وجود دارد.از طرفی رشد قارچ گونه ساخت وساز مسکونی در اطراف و خارج از محدوده شهر و نبود نظارت کافی بر ساخت وساز آن مناطق که عمدتا توسط غیرمتخصصین طراحی و اجرا میشوند ، بافت شهری نامنظم و ناهمگونی را بوجود آورده است.

 

 

طبیعی است که حل برخی از این مشکلات شهری ، نیازمند گذر زمان است اما می توان با آسیب شناسی به موقع و داشتن یک برنامه مدون برخی از مشکلات موجود را مرتفع کرد و گامهای موثری در راستای بازگشت هویت شهری یاسوج برداشت.

 

 یکی از راههایی که می تواند باعث تسریع این روند شود همکاری بیشتر مردم بعنوان عمده فعالان ساخت وساز در یاسوج و واقف شدن شهروندان به این امر که زیبابودن نما و منظر شهری و نبود آلودگی بصری در شهر جزو حقوق شهروندی به حساب می آید.

منبع:بویرنیوز

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی