نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. مهر 1394 - 11:17
برجام
در پي سخنان غلامرضا تاجگردون:
برجام؛بدون نقطه ابهام وحدت ايجاد مي كند/موافقين: نقاط ضعف برجام را چگونه توجيه مي كنند؟
نویسنده: 
محمد ناصر پاک نژاد
عضومجمع نمايندگان كهگيلويه وبويراحمد آيا دولت، خود اشكالات، كمبودات وخطوط قرمزي كه در برجام زير پا گذاشته شده است را نديده است كه الان بايد به آن تذكر داده شود تا حواسشان به نقاط ضعف برجام باشد؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ محمد ناصر پاك نژاد جلسه روز گذشته مجلس، اظهارات نمايندگان به ويژه صحبت هاي نماينده اي از كهگيلويه وبويراحمد در گفت وگوي خبري شبكه دو را بررسي كرده و در يادداشتي نوشت: اساس حكومت دموكراسي و كشوري با رويكرد پارلماني دادن حق به مردم در تصمیم گيري هاي مهم است و زماني مردم نماينده اي را مشخص مي كنند به اين معناست كه از حقوق، امنيت، آسايش، خاك و همه اتفاقاتي كه مي تواند حتي با درصد كم در آينده سرمايه هاي انساني و مالي آنان را در خطر بيندازد دفاع كند و از نابودي چنين سرمايه هايي جلوگيري كند.بر همنين اساس همه مرد و انديشمندان معتقد هستند مجلس بايد با مردم رو راست باشد و دقيقاً همه مسائل را با آنان در ميان بگذارند زيرا مجلس جز نمايندگان و خادمان همين مردم و ملت نيستند.

 

با توجه به همين جايگاه مجلس هست كه در رأس اموريد و بايد موارد مهم بين المللي  مثل توافقات و ديگر اتفاقات مهم را با تشكيل كميسيون هاي ويژه بررسي كنيد اما با ز هم نبايد فراموش كرد همين دولت اوايل امسال تلاش مي كرد كه بررسي توافق نامه  و برجام وارد مجلس نشود و خود به تنهايي در راستاي مذاكرات اقدام وحركت كند.

 

همه مردم خواهان اين موضوع بودند كه اين مسأله با نمايندگان آنها در ميان گذاشته شود، دولت مجلس را دور نزند و به اين خواسته در جهت بررسي دقيق توسط نمايندگان توجه شود.

 

با همه اين اتفاقات باز هم به ياد بياريد كه دولت نمي پذيرفت تا اينكه با درخواست نمایندگان مجلس برای ارائه لایحه برجام توسط هیأت رئیسه براي دولت فرستاده‌ تا متن جمع‌بندي مذاكرات از جانب دولت به صورت لايحه تقديم مجلس شود.

 

جمع بندی تبديل به لايحه شد و كميسیون ويژه اي تشكيل شد حال همه جلسات بررسي برجام با قضاوت مردم روبرو است و اين مسأله كه غلامرضا تاجگردون به عنوان نماينده استاني كه هميشه از نظر برخي معيار ها مثل بيكاري رتبه هاي برتري كشور را داراست در جمع بندي بررسي برجام از متني انتقاد مي كند که به گمان وي تيم هسته اي قبلي آن را نگاشته است و برجام هم نتوانست عامل وحدت شود زيرا افرادي كه هم اکنون در تيم هسته  اي نيستند با اين متن مخالفند و شايد اين نتيجه گيري شود كه تيم قبلي و افراد موافق با آنها تفرقه آفرينند و اجازه ايجاد وحدت را نمي دهند اما بايد يك سوال ساده پرسيد كه در شنيدن يك سخن باد به "ما" قال انديشيد نه "من" قال!!! زيرا وقتي كلامي عين حقيقت باشد براي ملت و مملكت منفعت باشد چرا بايد طرف و شخص گفتنش مهم باشد نه آنچه كه گفته است؟ چرا بايد بيانيه و مصاحيه و سخنراني و ... به صرف اينكه عداه اي چون با خط تفكري شما مخالف اند ارائه شود؟!

 

مگر مصلحت، منفعت وآينده بهتر ايران اسلامي در نظر نيست؟!

 

آيا اين متني كه برخي نمايندگان در صحن مجلس در مورد برجام قرائت كردند سياه نمايي است؟ همه  ما مي دانيم مسلماً چنين چيزي نيست و شايد هم  در اين بررسي نگاهي كه شما با آن مخالفت داريد واقع بين تر است واشكالات اين توافق  را بيش از آني مي داند كه به دولت تذكر داده شود تا آنها را رفع كند؟

 

 عضومجمع نمايندگان كهگيلويه وبويراحمد آيا دولت، خود اشكالات، كمبودات وخطوط قرمزي كه در برجام زير پا گذاشته شده است را نديده است كه الان بايد به آن تذكر داده شود تا حواسشان به نقاط ضعف باشد؟

 

بايد براي مردم بازگو شود آيا حقاً و انصافاً در برجام حساب دو دوتا چهارتا شده است؟ چرا وقتي در متن از بازرسي از مراكز نظامي ممنوع است، كم كم بازديد هاي تشريفاتي  آغاز گشته اند؟چرا رايزني براي مصاحبه وشناسايي دانشمندان  هسته اي شروع شده است؟ چرا متن برجام بايد به گونه اي باشد كه نقاط ابهام در آن باشد؟ و هزارن چرایی دیگر...

 

و حال مردم نيازمند دانستن اين مطلب هستند كه نظر موافقين اين برجام با يادآوري و گوشزد كردن چند نكته منفي در برجام به دولت چيست؟ و موافقان اين برجام درباره نقاط منفی و خطرآفرین برجام که در گزارش مستند و کارشناسانه کمیسیون ویژه آمده است چیست؟ چرا به این واقعیت تلخ توجه ندارند که اجرای برجام آنگونه که تدوین شده است، نه فقط خواسته‌های آنان را تحقق نمی‌بخشد، بلکه ده‌ها مشکل فاجعه‌آمیز دیگر هم بر آن می‌افزاید.

 

از طرف ديگر به وجود نقاط ضعفي كه در برجام است و بايد به دولت تذكر داده شود دقت كنيم، بايد گفت چرا برجام بايد نقاط ضعفي داشته باشد كه در سطح ملي فاجعه ايجاد كند و چه توجیه و توضیحی برای موافقت با آن مي توان داشت؟ وبدیهی است که نمي توان به کلیات شعارگونه نظیر تسلیم قدرت‌های بزرگ در مقابل خواست ملت ایران و... متوسل شد.

 

وقتي با توجه به نقاط خطر‌آفرینی که در متن برجام و قطعنامه 2231 آمده است، به‌وضوح می‌توان نتیجه گرفت اجرای توافق وین و ملحقات آن، جمهوری اسلامی ایران را در بسیاری از عرصه‌ها مخصوصا؛ اقتصادی، امنیتی و علمی با فاجعه‌ای بزرگ روبرو خواهد کرد، بنابراین تنها دو گروه می‌توانند با اجرای بی‌قیدو شرط برجام موافق باشند.(كيهان 13/6/94)

 

وقتي قرار نیست هیچ‌کدام از تحریم‌ها برداشته شود برجام بر ضد منافع ملی کشور است زیرا تحریم‌ها لغو نمی‌شود و فقط تعلیق می‌شود... و دیگر نمی‌توانیم غنی‌سازی داشته باشیم! كسي نيست بگويد پس این همه برو بیا و مذاکره با اروپا و آمریکا و کنار آمدن با آنها برای چه بوده است؟ فقط خواستند ما را محدود کنند و جلوی پیشرفت هسته‌ای ما را بگیرند و ما را به عقب برگردانند؟

 

وقتي مي گوييد ملت ایران، مسئولان نظام در سایه رهنمودهای دلسوزانه و حکیمانه رهبرانقلاب در شرایطی قرار گرفتند تا مهم‌ترین تصمیم خود را در خصوص موضوع هسته‌ای و مسائل مرتبط با ان اخد کنند. از رهبري مايه گذاشتن براي چيست وقتي برخي خطوط قرمزي كه در مرقومه به آنها اشاره شد رعايت نشده است؟ سال 1382 هم در مذاكراتي كه صورت گرفت رهبري هم به دنبال نظر دولت بودند در پناه تيزبيني و هشياري اما با ساده لوحي ديديم كه چه اتفاقي افتاد؟

 

چه برداشتي از نرمش قهرمانانه مي توان داشت وقتي پایه و مبنای برجام بر همکاری و احترام متقابل است و گفته مي شود هر اقدامی مبتنی بر فشارو تهدید موجب تجدید نظر در این همکاری خواهد شد اما وقتی تضميني براي همكاري درست و صحيح قدرت هاي غربي براي ادامه اقدام مشترك نباشد و هر روز مسئولان آمريكايي از عدم حذف تحريم ها سخن بگويند. در ضمن وقتي در اول راه اقدام مشترك ايران اورانیوم غنی شده خود را خارج کند، سامانه سانتریفیوژها را برهم بزند، راکتور آب سنگین اراک را بتون‌ریزی كند ولي طرف مقابل به تعهداتش پایبند نبود، چه مي تواينم بكينم؟

 

وقتني حكايت اين ماجرا به چنين جاهايي مي رسد چنين متني نبايد تاييد شود تا ايران همچنان به عنوان يك قدرت بتواند حرفي براي گفتن داشته باشد. چرا بايد تن به اين گونه متن ها داده و وحدت را وابسته به تأييداين متن ها، بدون آينده اي روشن براي ايران دانست؟

 

سوال مهم تر اين است كه در اين بين چه كساني مخل وحدت در جامعه هستند؟ بررسي بند بند توافق هسته اي و تمامي بندهاي برجام و ضد ونقيض بودن و ابهامات و نبود نفع براي ملت چرا بايد وحدت را بر هم بزند؟

 

در نهايت نتيجه اين مرقومه اين است كه برجام زماني مي تواند عامل وحدت شود كه منافع ملت ايران را در بر داشته باشد و در بررسي قانوني با حضور حقوقدانان، دولت مردان، اساتيد دانشگاه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اكثريت قاطع نمايندگان ملت ايران اين متن را درست و صحيح بپندارند نه زماني كه نقاط مبهم داشته و خطوط قرمز را رد كرده باشد و سرمايه هسته اي ايران از دستش بيرون آورده باشد. چنين متني نمي تواند عامل وحدت باشد و مخالفان بر هم زننده امنيت و وحدت نخواهند بود؟!

انتهاي پيام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی