نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. دى 1394 - 18:40
شبح شیطان در تونل شبکه‌های اجتماعی
نویسنده: 
مسعود رضایی بیاره
بدبختانه این شبکه ها روز به روز مانند شبح شیطان در استان آسیب پذیر کهگیلویه و بویراحمد رو به گسترش است. اقتضاعات فرهنگی استان و ماهیت در حال گذار آن این امکان را به وجود آورده که مردم بسیار آسیب پذبر در برابر آن جلوه نمایند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، تحلیلی علمی، دقیق و جالبی ر در رابطه با شبکه های اجتماعی در اینجا بخوانید:

فن اوری شتابان وگریزناپذیر در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی آنچان پی در پی و غیره مترقبه رخ می دهد که مجال هر گونه برنامه ریزی ومهندسی فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با پیامدهای سوء آن را از کف برنامه ریزان ، صاحب نظران و دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه شناسی گرفته است . امروز ابزار هایی چون واتس آپ ، تلگرام ، وایبر که جزو پرکاربرترین فنآوری های روز در عرصه اطلاع رسانی تبدیل گردیده اند ، مانند تیغی دو دم و خطرناک ریشه بسیاری از هنجارهای اجتماعی و پیوندهای عاطفی را نشانه گرفته و بی مهابا درو می کند . در کنار انبوه منافع و فضا سازی های مناسبی که این ابزارها در دنیای ارتباطات و اطلاع رسانی گروهی و اجتماعی به وجود آورده اند ، فضاها و آثار زیانبار و ویرانگری را نیز خلق کرده اند که بی شباهت به طاعون فرهنگی نیست و جهان معاصر را به تهدید و چالش مواجه کرده است.

این امکانانت از یک سو در صورت استفاده درست می توانند راهکارهای مناسبی در برابر انسداد اجتماعی ، سیاسی و سانسور رسانه‌ای دولت‌های زور مدار و دیکتاتور باشند و فشار زیادی را با تشکیل کمپینگ ها ایجاد نموده و زمینه‌های وفاق و همبستگی ملت‌ها را فراهم آورند .

 

از سوی دیگر نیز این امکان و توانمندی را برای دسته‌های مخرب و معاند فراهم آورند تا با تزریق افکار و اندیشه‌های مسموم و مغرضانه‌ی خود سنگ تفرق و انفکاک به بدنه‌ی اجتماعی ، ارزش‌ها و هنجارها وارد نموده و با هویت زدایی از جلوه‌های فرهنگی و سنن ملی مقاصد شوم خود را دنبال کنند .

 

تعدادی از صاحب نظران با استقبال از این آشوب و آشفتگی رسانه‌ای و فرهنگی آن را از اقتضاعات و ویژگی‌های زمانه و عصر ارتباطات بر می شمارند و راه حلی جز انفعال و زانو زدن در برابر این ایزارها را توصیه نمی کنند . یعنی تسلیم محض انسان در برابر ابزار و فدا شدن مقصد در برابر مقصود. آنان بر این باورند که در دنیای معاصرانسان‌ها و ملل همه با هم دریک دهکده جهانی و با فرهنگی مشترک و مشابه زیست می کنند و خطوط جغرفیایی در برابر خطوط فرهنگی رنگ باخته‌اند و ایستادگی و برنامه ریزی آگاهانه وعالمانه را در برابر سیطره و اشراف آثار سوء این ابزارها کاری عبث و واپسگرایانه و مقاومت بیهوده در برابر تجدد و هراس از نوآوری است و بس. به این مفهوم که ما در برابر سیل ویرانگری که خیزان و خرامان می آید و کام باز نموده تا همه داشته و انباشته‌های ما را بی رحمانه ببلعد و به نابودی بکشاند چاره جز تسلیم و خوارک بودن این سیلاب نداریم.

 

طرفه این که مردم و کشورهایی مانند اسرائیل ، روسیه ، امریکا و المان که خود خالقان و پدیدآورندگان این ابزارها هستند ، آنچنان با لجاجت و سماجت از عرصه‌های فکری و فرهنگی و ارش‌ها و هنجارهای دینی خود دفاع می کنند و با صرف هزینه‌های کهکشانی مطالعات و پژوهش‌های گسترده برای مقابله و مواجه با نفوذ فرهنگ بیگانه به خطوط فرهنگی خود پرداخته‌اند که هر صاحب نظری را به حیرت وا می دارد . حقیقت امر این است که انها با آگهی از نقاط ضعف سایر ملل، این ابزارها را تنها برای ترویج و تبلیغ فرهنگ ملی خود به وجود آورده و ما دست و پا بسته با آفرین و به به چهچه برایشان کف می زنیم و مفت و مسلم با صرف ساعت ها وقت و هزینه و وارد آوردن آسیب‌های مختلف به ساقه و سابقه‌ی فرهنگی خود ناقل و مروج فرهنگ آنان شده‌ایم .

 

قصد بر آن نیست که نیت انسان دوستانه کشورهای غربی را در پناه دادن به امواج هراسان و گریزان مسلمانان سوری ، یمنی ، عراقی و افغانی زیر سوال ببریم . ولی قدر مسلم هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی گیرد . مرکل صدر اعظم آلمان با ارائه سخنان نیش دار اگاهانه و کنایه آمیز رفئت مسیحیت را به رخ مسلمانان می کشد و اسلام هراسی جهان غرب را توجیه می کند . کشور آلمان با این آگاهی که دیر یا زود این پناهجویان به موطن و مبدأ خود باز خواهند گشت، با صرف میلیارها دلار آموزش زبان آلمانی را به این پناهجویان آغاز نموده است . ضمن بهره گیری از نیروی کار ارزان قیمت ، بر روی هر کدام ازآنان به عنوان ناقلان و حاملان فرهنگ ، تاریخ ، زبان و دین خود حساب ویژه‌ای باز نموده است . وقتی عناصر فرهنگی هر ملتی این چنین برایشان از اهمیت و جایگاه رفیع و بلندی برخوردار است که از هر فرصتی برای فربه جلوه دادن ونشر فرهنگ خود می کوشند ، آیا قابل توجیه است که ما دست و پا بسته طعمه‌ی کید و نیرنگ شعار دهکده جهانی گشته و مانند بازیگری از پیش باخته ظاهر شویم ؟

 

حیرت آور است که ایران ما در میان کاربران استفاده از واتس آپ، تلگرام و وایبر با رقم فراتر از چهل میلیون نفر در صدر لیست ایستاده است . استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در استفاده از این نرم افزارها در رده‌های بالای استفاده بین استان‌های کشور قرار دارد.

 

آمار طلاق پیدا و پنهان و سرعت فروپاشی بسیاری از ارش‌ها و هنجارهای اجتماعی در استان شتاب خیره کننده‌ای گرفته است و زنگ اخطار و هشدار را به صدا در آورده است که ضرورت ورود اجتناب ناپذیر گارآگاهان برنامه ریز، مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی را می طلبد.

 

دشمن این بار اساس فرهنگ دینی و باورهای اعتقادی مردم را نشانه گرفته و روزانه با ارسال هزاران پیام دروغین و بی مبنا در پی ایجاد شائبه و تردید در مقدسات ، اسطوره زدایی از بزرگان دینی و ملی ، ایجاد یأس و نا امیدی اجتماعی ، پرورش نسل تازه‌ای با هویت و اعتقادات غیره ایرانی و اسلامی و ایجاد کسست و شکست در زنجیره‌ی قومی و فروپاشی نظام خرده فرهنگ هاست تا بدین روش افکار و باورهای خود را آرام آرام و خاموش جایگزین آن کند.

 

شوربختانه درصد قابل ملاحضه‌ای از کسانی که به طور حساب شده دست به تشکیل شبکه‌های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویر احمد و به تقریب آن نیز در سایر استانهای میهن اسلامی زده‌اند از میان افراد تحصیل کرده و دارای مدارج و مدارک بالای تحصیلی هستند و آگاهانه از فضای به دست آمده در پی فروپاشی استوانه‌های اعتقادی و فرهنگی و همینطور نظام ارزش های اجتماعی ما هستند.

 

بدبختانه این شبکه ها روز به روز مانند شبح شیطان در استان آسیب پذیر کهگیلویه و بویراحمد رو به گسترش است. اقتضاعات فرهنگی استان و ماهیت در حال گذار آن این امکان را به وجود آورده که مردم بسیار آسیب پذبر در برابر آن جلوه نمایند. شبکه های اجتماعی و گردانندگان آنها در استان گاهی با سیاسیت گذاری و به طور برنامه ریزی شده یا با ملایمت و و گاهی نیز بی پروا و بی مهابا به قلب باورها و ارزش های معنوی و مقدس می تازند.

 

در این میان چیزی که پیش از همه در استان مشهود است، نشانه گرفتن نهاد مقدس خانواده و از بین بردن ستر و حجاب آن است . تخریب حصار امن خانواده و حیا زدایی از فرهنگ زناشویی هدف نا مقدسی است که که این دشمنان در مصدر کار خود قرار داده و مانند موش های هرزه گرد در تونل های شبکه های اجتماعی می تابند تا ریشه‌های امنیت و قداست نهاد خانواده را جویده و با فروپاشی این نهاد آسانتر به سایر سنگرهای اجتماعی دست یابند.

 

با استیصال و انفعال نشستن و تماشاگر این اوضاع نابهنجار بودن تا هر آنچه می خواهد در رهگذار این سیلاب ویرانگر پیش آید ،‌استراتژی و راهکار خوبی نیست . سیلاب کور همه داشته ها و نداشته ها را در امواج مرگ آور خود به تباهی خواهد کشید.
تضعیف نهاد خانواده به عنوان مهمترین رکن اجتماعی در استان
مهمترین آسیبی که شبکه های آجتماعی به خصوص واتس آپ، تلگرام، وایبر و … در چند ساله اخیر به ارتباطات اجتماعی در استان با توجه به خصوصیات فرهنگی استان وارد ساخته اند به خصوص در حریم فروپاشی نهاد خانواده و آسیب دیدن روابط زناشویی قابل تامل است . این اسیب ها در انواع مختاف قابل برسی است :
۱- حیا زدایی از نهاد خانواده
۲- از بین رفتن حریم خصوصی
۳- ایجاد روابط احساسی کاذب
۴- شکننده شدن روابط زوجین
۵- ایجاد تردید و یاس در روابطه زناشویی
۶- بی توجهی به تربیت و پرورش فرزندان و غرق شدن در دنیای مجازی
۷- ایجاد شوق و رغبت برای برقراری رابطه غیره متعارف با افراد تازه
۸- فریفته شدن و دلسردی نسبت به افراد خانواده
۹- دامن زدن به طلاق خاموش
۱۰- خود شیفتگی و غرق شدن در دنیایی غیره واقعی
۱۱- افزایش طلاق و جرائم اخلاقی
۱۲- تحمیل هزینه های بی مورد به اقتصاد خانواده
۱۳- اعتیاد به شبکه های اجتمایی و ایجاد تمایل برای خود نمایی
۱۴- تبادل سریع اطلاعات خانوادگی به افراد سود جوی جنسی و احساس نیاز شدید به دوستانی تازه
۱۵- باز شدن حریم خانواده به روی افراد سود جو در اثر آشنایی های شبکه‌ای و فروپاشی روابط زوجین
۱۶- انفکاک و جدایی میان دنیای والدین و فرزندان
۱۷- احساس غربت و بیگانگی در خانواده
قریب به یقین اگر اندکی تامل و اندیشه شود ، تعداد این آسیب بالا و بالاتر می رود که همه تهدیدهای جدی برای کیان خانواده و فروشی این مهمترین نهاد اجتماعی است. با فروپاشی نهاد خانواده ، جنگ انداختن بر سایر ارزش های اجتماعی آسانتر خواهد شد و برای دسترسی و توفق بر سایر مولفه های فرهنگی و اجتماعی سهل تر می شود.

کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی