نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. بهمن 1394 - 13:15
اندرحکایت انتخابات و تعصبات طایفه ای
نشستن بر کرسی سبز بهارستان به چه قیمتی!؟
هر روز پیامهایی از نشست این کاندیدها در این سه حوزه با معتدمین ، دانشجویان، جوانان، اهالی روستاها و دیگر مناطق به گوش می رسد و هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم، تلاش های آنها برای اجماع و تعیین چند کاندیدای محدود و البته مناسب بیشتر به چشم می آید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل،  بعد از ثبت نام کاندیداها در سه حوزه انتخابیه کهگیلویه وبویراحمد، و اعلام اسامی و حوزه های فعالیت کاندیداها می توان این تعداد را ازنوع تفکرها ،جناح و جهت گیری ها که در میدان انتخابات به رقابت می پردازند شناخت.

 

با تایید صلاحیت کاندیداهای ثبت نام کرده در این سه حوزه انتخابیه می توان رقابت 32 نفر بر سر یک کرسی مجلس در سه نقطه مهم حوزه انتخابیه را از مهمترین دستاوردهای آن دانست.

 

این روزها هر کاندیدی با نگرش مورد نظر خود  با راه اندازی کارناوالها و جلسات تبلیغاتی و سخنرانی که ببشتر از گذشته شدت گرفته به دنبال افزودن رأی به صندوق خود و یکه تازی در این صحنه بزرگ هستند.

 

هر روز پیامهایی از نشست این کاندیدها در این سه حوزه با معتدمین ، دانشجویان، جوانان، اهالی روستاها و دیگر مناطق به گوش می رسد و  هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم، تلاش های آنها برای اجماع و تعیین چند کاندیدای محدود و البته مناسب بیشتر به چشم می آید.

 

با جمع بندی حول محور سه اقلیت سیاسی اعم از اصوالگرایی، اصلاح طلب و اعتدالی به گوش می رسد هر کس به دنبال تجمیع و یک پارچه سازی کاندید مورد نظر در صحنه رقابت برای پیشتازی هر چه بیشتر نسبت به دیگر رقبا است.

 

اما از طرفی دیگر شاید مشکلی که انتخاب فرد مورد نظر و اصلح را به رقابتی تنگاتنگ کشانده است، بودن روحیه طایفه گری و قومی به جای سیاسی باشد که موجب تعصبات کور کورانه و حتی درگیری های انتخاباتی در شبکه های مجازی شده است.

 

برای همین موضوع برخی از کاندیداها نشست ها و دورهمی های غیر رسمی بین مردم روستا از فعالیت در شهر اهمیت بیشتری دارد و روستاها را نقطه قوت در پیروزی انتخابات می دانند و به این شعار می پردازند که مشکلات در روستاها بیشتر از شهر است و همیشه تعداد و جمعیت روستاها مثال زدنی است، و شاید بتوان گفت از دیدگاه این افراد، اگر کاندیدایی در بین روستاییان مقبولیت کافی داشته باشد احتمال انتخاب آن نیز قوت بیشتری می گیرد.

 

برخی دیگر نیز با حضور در مراسم های مناسبتی و تجمع های بزرگ مردمی، فعالیتهای زیرپوستی خود را شروع دنبال می کنند که البته این حضور نیز با ترکیب جمعیت قابل توجهی که به عنوان هواداران بعضا کاندیداها را همراهی می کنند، دیده می شود.

 

از قصه تکراری چانه زنی ها و حرف های درگوشی و پرس و جوهایی که کاندیداها درباره مشکلات مردم دارند که بخشی از متن سخنرانی های خود را به آن اختصاص دهند تا رایزنی در میان اصناف مختلف از دیگر اقداماتی است که این روزها شاهد آن هستیم  نباید بگذریم و حتی زمزمه های که گفته می شود دیگران را نسبت به رأی دادن نسبت به فرد مورد نظر قسم می دهند هم نباید گذشت.

 

از طرف دیگر کانالهای تلگرامی نیز بستری برای معرفی چهره ها و اشخاص برای حرکت و شروع تبلیغات شده و مردم کهگیلویه وبویراحمد نیز در استفاده از این ظرفیت مستثنی نیستند و فعالیت های بیشماری در این بستر انجام می دهند و هر کاندیدی با داشتن لااقل چند کانال تلگرامی در صدد جذب بیشتر رأی ها است.

 

 البته جالب اینجاست که علی رغم توجه خاص برخی به تبلیغات در این فضا برخی از کاندیداها به فضای تلگرامی بی رغبتند و شیوه سنتی و تبلیغ رو در رو را بر هر روش دیگری ترجیح می دهند و سعی آنها در جمع مردم برای اقناع پذیری بیشتر است.

 

نباید ازنقش مردم به عنوان بازیگران اصلی این نقش غافل شد و باید چنین پنداشت که این بازیگران اصلی به چند دست تقسیم می شوند که عده ای کاندید مشخص دارند و حال به هر دلیلی که ممکن است بر سر جریانات قومی قبیله ای و یا شناخت های قبلی رأی شان از قبل تعیین  شده بوده و عده ی دیگری از مردم منتظرند تا با نگاه به برنامه ها ،شرکت در نشست ها و برگه های رنگین تبلیغاتی انتخاب خود را بسنجند و رای خود را به صندوق بیاندازند و عده ای هنوز به دنبال رسیدن به مقصود و یافتن مراد دل خود هستند.

 

از آنجا که طبق خلق و خوی جوانی، جوانان به دنبال طرح های نوع و ایده هستند، نماینده ای که بخواهد رای جوانان را داشته باشد باید به دنبال ایده و طرح تازه ای باشد زیرا وعده ها دیگر برای جوانان عادی شده است و امروز مهمترین مشکل جوانان بیکاری، ازدواج و مشکلات عدیده است.

 

به نظر می رسد اقدام برای اجماع در بین کاندیداها آن هم در این سه نقطه انتخابیه نیز سخت باشد ولی دست نیافتنی نیست و این بار طبق شنیده ها روند رو به رشد کاندیداها نشان از آن دارد برخی از کاندیداهای قومیت های گوناگون با جمع کردن رای های قوم و محل خود در نهایت، بر سر یک نفر توافق کنند و مابقی کاندیداها به نفع او کنار بکشند، که البته تنها به عنوان یک احتمال به این موضع اشاره شده است و برخی نیز به آن واکنش صریح نشان داده اند.

 

اما آنچه بیش از هر چیز در این عرصه مهم است رقابت سالم و به دور از هرگونه خصومت لازمه ی حرکت کاندیداهاست این است که آنها بدانند، رقابت انتخاباتی فضای تسویه حسابهای شخصی نیست و نباید اهداف و آرمانهای نظام را فدای درگیریهای شخصی خود کنند بلکه باید گام هایی بردارند که با اصل نظام و قانون اساسی همسو باشند، هرچند که امروز برخی از حقوقدانان با اعمال فشار به برخی از مراجع قانونی سعی در به ثمر رساندن سخنان و تحمل آن به این مراجع هستند و در یک جمله در حال دور زدن قانون هستند.

 

مسئولانی که امروز باید هدف اصلی آنان حفظ صیانت از آرا مردم و انتخابات سالم باشد، متأسفانه با گرایشات سیاسی خود به دنبال حزب حاکم خود بر مجلس بوده که این موضوع می تواند در آینده آثار زیانباری را برای کشور به بار آورد و نمونه بارز آن پدید آمدن مجلسی به نام ششم باشد که باید از این افراط و دورویی، دوری کرد.

 

کاندیداهای حاضر در این انتخابات باید بدانند هدف خدمت به مردم است و هر کس با هر گرایش و دیدگاه و قومیتی که انتخاب می شود نباید این اصل مهم که وظیفه ذاتی کرسی نشینان بهارستان خدمت صادقانه است را از یاد ببرد.

منبع:بویرخبر

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا