نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. اسفند 1393 - 8:26
طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد که تازه سر از خاک بیرون می آورد تا سرسبزی بهار را نوید دهد این روزها مورد هجوم بی رحمانه افرادی قرارگرفته که بوته کنی گیاهانی همچون بیلهر، کنگر، لیزک، تره کوهی،... را در این استان کلید زده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، در حالی که مردم کهگیلویه و بویراحمد به انتظار سرسبزی بهار نشسته اند و برای بهره مندی از جاذبه های طبیعت و گردشگری برنامه ریزی کرده اند گروهی با حضور بی موقع در طبیعت نورسیده گیاهانی که تازه از دل خاک بیرون آمده اند را با تیشه از ریشه بیرون می کشند.

 

 

در سالهای اخیر نیز هجوم به طبیعت و ریشه کن کردن گیاهان خوراکی که در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه درشهر یاسوج عرضه می شد موجی از نگرانی طبیعت دوستان را به همراه داشت.

 

بوته کنی گیاهان در حالی در این استان اتفاق می افتد که به گفته کارشناسان هم اکنون 25 گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برداشت بی رویه در خطر انقراض هستند.

 

 

باوجود اطلاع رسانی مسولان و رسانه های ارتباط جمعی کهگیلویه و بویراحمد درباره انقراض گونه های گیاهی متاسفانه نه تنها از سوی افراد متعرض به طبیعت کاهش نیافته است بلکه در سال جاری ریشه کنی گیاهان در اسفند ماه آغاز شده است.

 

به گفته کارشناسان تعداد این گیاهان خوراکی سالانه رو به کاهش است زیرا به دلیل برداشت بی رویه و ریشه کنی، فرصت تکثیر پیدا نمی کنند.

 

 

 هم اینک خطر انقراض گیاهانی همچون "زرابی"، "موسیر"، "باریجه"، "خاری"، "بن سرخ یا لیزک"، "چویل"، "بیلهر" و"آنغوزه" را تهدید می کند و از میان این گونه ها، گیاه "زرابی"، "بیلهر"، "کرفس" و "لیزک" وضعیت خطرناکتری دارد به طوری که رویشگاه های آن در کوههای کهگیلویه وبویراحمد به شدت کاهش یافته است.

 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد در زمینه بوته کنی گیاهان در این استان گفت: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و گرمی هوا رویش گیاه بیلهر جلو افتاده است و حدود یک ماه است که در شهریاسوج بیلهر در بازار به فروش می رسد.

 

سعید نظری افزود: بر اساس گفته های پزشکی  گیاه بیلهرسرطان زا است و تاثیرات مخرب زیادی در دستگاه گوارش دارد.

وی ادامه داد: این گیاه برای خوراک دام استفاده می شود و مناسب خوراک انسان نیست و اثرات سمی دارد.

 

 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد عنوان کرد:متاسفانه مردم کهگیلویه و بویراحمد به دلیلی فقر و بیکاری  از طریق بوته کنی گیاهان و فروش در بازار امرار و معاش می کنند که این اقدام موجب انقراض  و نابودی طبیعت خواهد شد.

نظری با بیان اینکه  برای برخورد با متخلفان سه اکیپ در شهر و گلوگاه های شهر یاسوج  در حال گشت زنی هستند، اظهار کرد: در اسفند امسال افراد متخلفی در زمینه بوته کنی گیاهان دستگیر و پرونده آنها از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

وی ابراز داشت: اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی  قادر برخورد با تخریب گران طبیعت نیست  و تمامی دستگاه ها و سیستم های اجرایی باید از خاک و منابع طبیعی محافظت کنند.

 

 

تعداد زیاد افراد بوته کن در طبیعت کهگیلویه و بویراحمد ، وجود جاده های ارتباطی فراوان در دل طبیعت که دسترسی را به گیاهان آسان کرده و برخورد نکردن قاطع دستکاه های اجرایی با متخلفان از دلایل عمده تعرض به طبیعت این استان است.

بیش از دو هزار و 100گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 425 گونه آن دارویی است.

از مجموع 800 گونه گیاهی دارویی شناخته شده ایران 425 گونه دراستان کهگیلویه و بویراحمد است که این رقم معادل 40 درصد کل گونه های دارویی اروپاست.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام /گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی