نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. دى 1394 - 13:35
در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد:
تولید سالانه ۲۱۸ هزارمتر مربع صنایع دستی در استان
باقری با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی بخش صنایع دستی با همکاری صندوق کارآفرینی امید استان تصریح کرد: ۵۹ کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان در حال راه اندازی است که افتتاح این گارگاها اشتغالزایی خوبی وهم صادرات خوبی را میتوان داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، جلسه کار گروه صارات غیر نفتی با حضور اتاق بازرگانی یاسوج،گمرک یاسوج،شهرک های صنعتی یاسوج برخی تعاونی های تولیدی صنایع دستی،کارشناسان این رشته و با حضورمشاور اقتصادی استاندار به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد.

در این جلسه مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری با اشاره به تولیدات صنایع دستی (گیلم و جاجیم) در استان اظهار کرد:با کار کارشناسی شده توانتسیم هنرمندان این رشته را در استان ساماندهی کنیم.

 

محمود باقری با بیان اینکه به دنبال صادارت صنایع دستی استان به خارج کشور هستیم گفت: پیش بینی شده است تا پایان ۹۴ با ساماندهی ۴هزار ۵۵۲نفر هنرمند صنایع دستی ۲۱۸هزار ۴۹۶متر گلیم و جاجیم در استان تولید شود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۲ هزار نفر در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند، اظهارکرد: طی سال گذشته در ۱۳۵ روستای استان کلاس آموزش صنایع دستی برگزار شد و در سال جاری هم در رشته‌های استانداردسازی و برندسازی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تسهیلات اختصاص یافته صنایع دستی استان در سال گذشته یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان بوده که این مبلغ امسال به سه میلیارد تومان افزایش داشته است.
دبیر کار گروه گردشگری ادامه داد:خوشبختانه با حمایت های دولت تدبیر وامید و توجه ویژه استاندار محترم استان به صنایع دستی حمایت های خوبی از هنرمندان این رشته داشتیم.

 

باقری با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی بخش صنایع دستی با همکاری  صندوق کارآفرینی امید استان تصریح کرد: ۵۹ کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان در حال راه اندازی است که افتتاح این گارگاها اشتغالزایی خوبی وهم  صادرات خوبی را میتوان داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج  نیز در این نشست گفت: کهگیلویه و بویراحمد برای پیشرفت راهی جز توسعه صادرات غیر نفتی ندارد.

 

جبار کیانی پور افزود: صادرات و بخصوص صادرات غیر نفتی در عرصه های مختلف بین الملل نشانه های پیشرفت، توسعه و اقتدار یک کشور است.

 

وی اظهارکرد: دولت تدبیر و امید نیز ضرورت صادرات غیر نفتی را در دستور کار خودش قرار داده است و در برنامه های خود به بخش صادرات غیر نفتی، بسیار پرداخته است.

 

کیانی پور تصریح کرد: آن چیزی که بخش خصوصی و دولت را بر آن داشته که از صادرات  نفتی فاصله گرفته و به سمت و سوی صادرات غیر نفتی برویم اینست که صادرات غیر نفتی موجب ارز آوری به کشور، افزایش قدرت پول ملی، ایجاد فضای کسب و کار و همچنین درآمد های سرشاری است که این بخش وارد اقتصاد کشور می کند.

کیانی پور افزود: با وجود وفور نعمت های خدادادی استان کهگیلویه و بویراحمد، متاسفانه سهم این استان بسیار کمتر از آن چیزی است که در اسناد بالا دستی برا ی ما در نظر گرفته شده است و به ما اختصاص داده اند.

 

وی عنوان کرد: یکی از دلایل این امر، عدم فرصت های برابر با سایر استانها در حوزه های زیر ساختی و ساختاری در استان است به این معنی که ما هرگز نتوانستیم آیتم های اساسی که در توسعه صادرات می تواند نقش آفرینی کند، را بوجود آوریم.

 

وی با اشاره به اینکه برای رونق اقتصادی استان باید موانع صادرات در استان برطرفشود گفت: برای مثال در تولید صنایع دستی که نقش مهمی در صارات غیر نفتی استان میتواند ایفا کند باید کیفیت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تصریح کرد: در تولید صنایع دستی در استان باید همراه نحوه بافت ،کیفت ،طرح های مختلف اهمیت داشته باشدو هنرمندان این رشته با گرفتن تسهیلات کم بهره حمایت ویژه شودند.

کیانی پور با بیان این که توسعه صادرات غیرنفتی کلید تحقق توسعه پایدار، ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد مردم است، اضافه کرد: تحقق رویکرد اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه بیشتر به این امر است.

 

بر پایه این گزارش هریک از اعضا پیشنهاداتی برای توسعه و رونق صادرات غیر نفتی به خصوص صنایع دستی در استان ارایه دادند.

IMG_8101

IMG_8100

IMG_8096

IMG_8097

منبع:کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی