نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. تير 1394 - 13:08
بعد از گذشت چند سال، ژاندرمري در ياسوج ايجاد شد كه از ما خواست تا به حالت ثابت و در تمام فصول در بویراحمد ساکن باشیم ،بعد از ژاندرمري، فرمانداري در همين خيابان طالقاني ايجادشد و از ما خواسته شد كه مغازه های ساختمانی ساخته شوند.

حاج حشمت الله امين صفايي از بازاري های قدمي ياسوجي در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل عنوان داشت:  متولد 1318 در سپيدان(اردكان) فارس در فاصله 70 كيلومتري مركز استان كهگيلويه وبويراحمدي هستم و از سال 1328 وارد بازار شدم در آن زمان برادرم مغازه فصلي داشت كه در كنار وي شروع به فعاليت كردم.

 

وی در ادامه افزود: از سال 1328 تا 1342 ازآغاز بهار تا اوايل پاييز در بويراحمد و درمغازه هايي به شكل كَپَر بوديموتعداد این مغازه  5تا بود

 

امین صفایی ابراز داشت: ياسوج کاملا کم جمعیت وبدون وجود یکجانشینی بود، چند خانوار بيشتر در آن وجود نداشت و آن هم در چند روستاي كوچك مثل امام زاده فرج الله و اهالي همان ده، محمداباد ياسوج و منطقه تل زالي، زيرتل با سكنه اي بسيار اندك و سروك هم آنطرف رود بشار بودند.

 

این بازاری کهنه کار گفت: ما هم به خاطر جمعيت كم و مشتر یکمی که وجود داشت با كوچ عشاير بويراحمدي به سمت مناطق گرمسيري، به سپيدان(اردكان) مي رفتيم تا بهار سال بعد در همان جا می ماندیم.

 

وی افزود: در زمان گذشته چيزي به اسم پول وجود نداشت و اگرم بود در دست مردم منطقه هيچ پولي نبود تمامي معاملات ما پاياپاي بود و در مقابل اجناس فروشي خود كالاهاي توليدي و كشاورزي از عشاير و روستائيان ياسوجي مي گرفتيم و وضعیت کشاورزی در حدی کم بود و  محصولات هم کم بودند که بعضي مواقع از اردكان برای مصرف مردم بویراحمد گندم می آوردیم.

 

امین صفایی اشاره کرد: جاده و مسير رفت و آمد به هيچ عنوان وجود نداشت و ما مجبور بودیم با یک بار رفت و آمد باری به اندازه دوفصل پاییز و زمستان جنس مورد نیاز مردم را باید تأمین می کردیم و در مغازه ما هم، تمام اجناس از انواع خوراكي و پوشاكي و خواروبار و خشك بار، تا محصولات كشاورزي، عطاري، خرازي و... وجود داشت.

 

وی اظهار کرد: بعد از گذشت چند سال، ژاندرمري در ياسوج ايجاد شد كه از ما خواست تا به حالت ثابت و در تمام فصول در بویراحمد ساکن باشیم ،بعد از ژاندرمري، فرمانداري در همين خيابان طالقاني ايجادشد و از ما خواسته شد كه مغازه های ساختمانی ساخته شوند.

 

وی افزود: همين مغازه اي كه الان در آن هستیم و مغازههای همسایه در سال 1342 ساخته شده اند که برای مثال تیرآهن آن را با قرش و ده شاهي خريدیم.

 

این بازاری سالخورده به خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی گفت: به همین طریق با وجود بي امكاناتي و در آمد كم و سختي عبور و مرور و...گذشت تا سال 1357 كه انقلاب شد.

 

وی عنوان کرد: حكومت كه عوض شد واقعا همه چيز تغيير کرد و سروسامانی در همه زمینه ها بوجود آمد مخصوصاً در بازار.

 

 

امین صفایی اشاره کرد: نبود امكانات، نبود جاده و فقر مردم كم كم از بين رفت و بازار رونق گرفت و روستا و شهر و... ايجاد شد الان الحمدلله امكانات موجود و شرايط خوبی وجود دارد که تحت هيچ شرايطي قابل قياس با گذشته نيست.

 

این فرد فعال در صنف بزازی در ادامه افزود: بعد از انقلاب جنگ تحميلي رخ داد  اصناف هم به نوبه خود در این جنگ حضور فعال داشتند و چندین شهید و جانباز تقدیم این انقلاب کردند که می توان برای مثال به همین بازاری های یاسوج اشاره کرد که دو شهيد، دوبرادر از خانواده شیروانی به نام شهيد رسول شيرواني و برادرش كه يكي از این عزیزان هم مفقودالاثر هستند،را تقدیم این نظام کردند.

 

وی در ادامه به فعالیت های اصناف یاسوج در پشتیبانی جبهه و جنگ اشاره کرد و گفت: ما براي جبهه مواد غذايي می فرستادیم و در همین شهر برای کمک به جبهه های جنگ پول جمع مي كرديم و وسائل و ظروف خيلي از دیگر موارد مورد نیاز جبهه را تاأمین کرده و برای آنان می فرستادیم.

 

امین صفایی خاطر نشان کرد: بعد از تشكيل اصناف و ایجاد قانون اصناف، مغازه های پرونده کسب و کار در فروش یک جنس رادارا شد که بخشی از حجم کاری ما کم  و ما هم بهنسبت گذشته راحت تر شدیم.

 

این بازاری قدیم در صنف پارچه فروشان شهر یاسوج در پایان خاطر نشان کرد: چند سال اخير متاسفانه بازار رونق نداشته، تورم بالا بوده و از طرفی هم پول در دست مردم كم هست که در این مواقع مسئولان بايد بيشتر به فكر بازاريان باشند.

انتهاي پيام/م.ن

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی