نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. آذر 1394 - 12:06
این نقد بر فرمانداری وشورای تامین وارد است که با توجه به سابقه حبس و محکومیت خانم منصوری بعید نبود در جریان سخنرانی وی تنش ایجاد شود که نظر به این مهم به سخنرانی کسانی که ممکن است حضور آنها تنش آفرین باشد نباید براحتی مجوز داده می شد

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، آیین افتتاح انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد واحد یاسوج که قرار بود روز (یکشنبه) با سخنرانی آذر منصوری از دستگیرشدگان حوادث ۸۸ برگزار شود، با اعتراض دانشجویان این دانشگاه لغو شد.

 

به گزارشاين پايگاه خبري تحليلي، این حادثه تلخ که تا سال ها در اذهان اهالی سیاست ماندگار خواهد بود از چند بعد تبعات جبران ناپذیری را برای دانشگاه آزاد یاسوج و مردم این شهر در پی داشت که اولین و مهمترین پیامد آن بدنامی شهر بواسطه اتفاقات و بیشتر از آن اطلاعات غلط تیتر شده در رسانه ها بود که چهره ای به مراتب خشن از مردم یاسوج در افکار عمومی تصویر کرد.

 

نحوه ی شروع درگیری

علیرغم اینکه طی این چند روز روایت های متفاوت و متناقض زیادی از چگونگی شروع درگیری ها نقل شده است اما اگر چگونگی حادث شدن اتفاقات را از سوی دو طرف بازخوانی کنیم به اصل قضیه می توان پی برد.

 

در میان همه توصیف ها، ادعاهای یکی از مجریان اصلی برگزاری این مراسم جالب است که در سه مصاحبه متفاوت سه روایت تعریف کرده است که جزئیات سخنانش باهم تناقض دارد.

 

واقعیت اینست که اکثریت دانشجویان حاضر در سالن مخالف سخنرانی آذر منصوری بودند و وقتی که با سخنرانی فردی همچون علی مطهری مخالفت می شود، بخاطر سوابق حبس خانم منصوری مخالفت با سخنرانی وی کاملا طبیعی بنظر می رسد و قابل پیش بینی بود.

 

با ورود خانم منصوری به دانشگاه آزاد شعارها بیشتر می شود و در حالی که ادعا می شد اجازه ورود به دانشجویان موافق با سخنرانی خانم آذر منصوری داده نشده بود اما بیرون از سالن هم خبری از حامیان خانم منصوری نبود و جز تعدادی که جمعیتشان بسیار کمتر از حاضران در سالن و مخالفان منصوری بود که نمی توان به مخالفان خانم منصوری خرده گرفت که چرا تعدادتان بیشتر بود!

 

بعد از ورود منصوری به سالن، شعارها شدت می گیرد و مجریان برنامه بجای سکوت و دعوت به آرامش، با اسکورت کردن خانم منصوری فضای هیجانی تری بوجود آوردند اما شروع درگیری هم کار دانشجویان منتقد منصوری نبود و وقتی یکی از خانم های حاضر به منصوری نزدیک می شود و علیه وی شعار می دهد با سیلی یکی دیگر از مجریان برنامه مواجه می شود که نه تنها فرهنگ سیاسی بلکه عرف منطقه ای هم زمینه را برای هر گونه درگیری بعدی مهیا می کرد.

 

خروج خانم منصوری از سالن جلسات در عرض کمتر ۱۰ دقیقه به پیشنهاد دعوت کنندگان از وی و همچنین مصاحبه های پشت سرهم برخی از مجریان این شائبه را بوجود می آورد که خانم منصوری را بازی داده اند و عده ای می خواستند برای خود روزمه ایجاد کنند و در معرض توجه قرار گیرند که اتفاقا همین گونه هم شد و روایت های متناقض از روز حادثه توسط یکی از مجریان موید این ادعاست.

 

از مهمترین تناقضات در بازتاب اخبار ادعای زخمی شدن سه دانشجوی اصلاح طلب بود که ابتدا گفته شده بود دو نفر است و از طرفی هم ادعا شده بود به خانم منصوری آسیب رسید؛ اما اوج تناقضات را باید مربوط به ادعای چاقوکشی یک دختر دانشجو دانست که فرماندار اصلاح طلب شهرستان بویراحمد، در گفت‌وگویی با روزنامه دولتی «ایران» چاقو خوردن یکی از دانشجویان از سوی معترضان را «اغراق» توصیف کرد و افزود: «خوشبختانه به خانم منصوری صدمه‌ای نرسید و درگیری سطحی بین دانشجویان بود و تمام شد و قضیه چندان حاد نبوده است.»

 

از طرفی دختری که در این حادثه صدمه دید توسط یکی از مجریان برگزاری برنامه مضروب شد که این موضوع هم در سخنان آقایان مظلوم نما نادیده گرفته شد.

 

بازی با آبروی اصلاح طلبی توسط نفوذی ها و مدعیان دروغین اصلاحات

جریان اصلاح طلبی پس از حوادث سال ۸۸ در مقاطع مختلفی بشدت تحت فشار قرار گرفت اما عده ای که اصلاح طلب واقعی بودند با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان واقعی معاند نظام جمهوری اسلامی نیستند و در چارچوب قوانین کشور به فعالیت خود ادامه دادند.

 

بعد از پیروزی دولت یازدهم که با حمایت قاطعانه جریان اصلاحات در انتخابات صورت گرفت، متاسفانه عده ای فرصت طلب که تا دیروز در جریان اصولگرایی سینه می زدند و ستاد انتخاباتی برپا می کردند به این سو گرویدند و اکنون داعیه دار سردمداری اصلاحات شده اند.

 

واقعیت اینست تمام افرادی که در این حوادث عامل درگیری بوده اند و باعث هجمه های رسانه های اصوگرا شده اند، کمتر از دو سال است که مدعی اصلاح طلبی شده اند و اگر روزمه آنها را بررسی کنید متوجه می شویم که نه تنها هیچ سابقه و تفکر اصلاح طلبی نداشته اند بلکه در جریان اصولگرایی نیز کارنامه دارند!

 

این افراد را نباید اصلاح طلب یا اصولگرا دانست چرا که این افراد با جریان قدرت در چرخش هستند و می توان آنها را مصداق وا‌ژه نفوذی نامید چرا که با این اقداماتشان به جریان اصیل اصلاح طلبی بشدت صدمه می زنند و جز بدنامی و بهانه دادن دست رقبا دستاوردی ندارند.

 

بی حرمتی به بسیجی ها در هفته بسیج

اگر حفظ حرمت زن برایمان مهم است، نباید در این باره برخورد دوگانه را پیشه کرد. احترام آذر منصوری به عنوان یک بانوی مهمان و اعتراض مسالمت آمیز به وی پراهمیت است و اما چیزی که در یادداشت و خروجی های برخی رسانه ها فراموش شد، احترام دختر هم استانی بود که آسیب دید و کتک خورد.

 

هر چند باید تاکید کرد بر اساس مشاهدات برخی از معترضین گویا دانشجو نبوده اند اما از طرفی تاسف بار است که در هفته بسیج به دانشجویان بسیجی بی احترامی شد و بانوی بسیجی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

ناتوانی و تناقض گویی دانشگاه آزاد – ی ها و مسئولان سیاسی

این حادثه به بدنامی شهر یاسوج را در کانون توجه رسانه های داخلی و فارسی زبان برون مرزی قرار داد که این ظلم در حق این شهر متوجه مسئولانی است که صداقت ندارند.

 

فرمانداری بویراحمد پس از این اتفاقات در چندین مصاحبه و طی یک بیانیه رسمی بر مجوز قانونی برگزاری این نشست تاکید کرد و به این موضوع هم اشاره کرد که به درخواست دانشگاه آزاد این مجوز صادر شده است و البته در ادامه هم بر پیگیری این حادثه تاکید مجدد کرد که قابل ستایش است.

 

البته این نقد بر فرمانداری وشورای تامین وارد است که با توجه به سابقه حبس و محکومیت خانم منصوری بعید نبود در جریان سخنرانی وی تنش ایجاد شود که نظر به این مهم به سخنرانی کسانی که ممکن است حضور آنها تنش آفرین باشد نباید براحتی مجوز داده می شد و اگر مجوزی صادر می شود در قبال اتفاقات آن باید پاسخگو و پیگیر باشند.

با اتفاقات بوجود آمده باید شاکر باشیم این حادثه آسیب های بیشتری در پی نداشته است چرا که با نظر به بافت اجتماعی جامعه کهگیلویه و بویراحمد قطعا این موضوع ممکن بود تبعات جدی تری به دنبال داشته باشد و دعوای سیاسی دانشجویان به بیرون از دانشگاه و سطح طوایف و قبایل کشیده شود.

اما رئیس دانشگاه آزاد در انجام مصاحبه های متناقض کم نگذاشت و باری مسئولیت را از گردن خودش برداشت و گفت به حراست دستور برگزاری جلسه ای خوب را داده بودم!؛ بار دیگر درباره همان فردی که دستور برگزاری جلسه خوب برای وی داده بود گفت اگر می دانستم فتنه اگر است مجوز نمی دادم و در عجیب ترین ادعا اعلام کرد چون فرمانداری مجوز داده بود ما هم موافقت کردیم در حالی که همه می دانند تا درخواستی به فرمانداری ارسال نشود مجوزی هم از سوی فرمانداری صادر نمی شود.

 

در این میان ماجرای تکراری تناقض گویی فتاح محمدی معاون سیاسی – امنیتی استاندار بازهم قابل توجه است که وی گفته است این سخنرانی مجوز از شورای تامین نداشت!

 

تقریبا آنقدر به این سخنان فتاح محمدی عادت کرده ایم که شنیدن هیچ حرفی از وی بعید نیست اما واقعا با این ناهماهنگی ها در حوزه سیاسی استانداری باید نگران روزهای داغ و پرتنش انتخابات بود.

بويرنيوز

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی