نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. شهريور 1393 - 10:42
فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع دانشجویان طرح ولایت، دستکاری ذائقه بصری، تنوع طلبی فرهنگی و ترویج مصرف گرایی در بین مردم را از تأثیرات رسانه بر زندگی انسان عنوان کرد.

به گزارش چهارفصل به نقل از سایت زنان استان کهگیلویه و بو یراحمد(ایل بانو) ستار هدایت خواه در ششمین دوره آموزشی و معرفتی طرح ولایت استانی که در دانشگاه یاسوج در حال برگزاری است با موضوع آسیب شناسی رسانه و دجالواره اظهار داشت: امروز رسانه ها از قوی ترین ابراز در دنیا محسوب می شوند.

 

اهمیت سواد رسانه ای

وی در تعریفی از سواد رسانه ای، ابراز داشت: سواد رسانه ای عبارت است از آگاهی و شناخت فرد، گروه و جامعه نسبت به ماهیت شاکله و اثرات رسانه ها بر محیط و کسب قدرت تحلیل و عملیات رسانه ای است.

 

این فعال فرهنگی استان با اشاره به نقش رسانه ها در جریان فتنه 88 تصریح کرد: در حمایت از فتنه 88 رسانه ها همان نقشی را ایفا کردند که مساجد در دوران انقلاب انجام دادند.

 

وی یکی از اهداف دشمن در جنگ نرم را ساخت مساجد مجازی بیان و خاطر نشان کرد: سال 87  تعداد شبکه های فارسی زبان 7 عدد بود اما امسال این تعداد شبکه ها به 176 شبکه رسیده است.

 

وی به تأثیر رسانه ها بر زندگی و افکار انسان اشاره کرد و افزود: تغییر دادن احساسات انسان، تغییر دادن نیازها، گاهاً ایجاد نیازهای کاذب و تغییر در ناخودآگاه از عوامل تأثیر رسانه بر زندگی یک شخص است.

 
هدایت خواه در جمع دانشجویان طرح ولایت استانی

هدایت خواه ویترین سازی و وارونگی را یکی از مهمترین تأثیرات رسانه بیان کرد و گفت: دستکاری ذائقه بصری ، تنوع طلبی فرهنگی، ترویج مصرف گرایی در بین مردم، از بین بردن فاصله عمومی و خصوصی و خطی و نقطه ای کردن زندگی انسان از دیگر تأثیرات رسانه بر زندگی انسان است.

 

تأثیرات رسانه

وی اظهار کرد: اداره و کنترل کردن زندگی، کنترل کردن سبک خواب و بیداری، اعتیاد آور بودن، دستکاری مغز انسان و کارکرد تربیتی از جمله دیگر تأثیرات رسانه ها در عصر جدید است.

 

فعال فرهنگی استان تلویزیون نظام جمهوری اسلامی ایران را یکی از پاک ترین رسانه ها در دنیا دانست و بیان داشت: اما همین تلویزیون فرصت تربیت را از خانواده ها گرفته است.

 

وی با بیان این که 90 درصد بازیگران در کشور الگوی خوبی برای فرزندان ما نیستند تصریح کرد: امروزه کسی با رسانه علم و معرفت پیدا نمی کند.

 
هدایت خواه در جمع دانشجویان طرح ولایت استانی

هدایت خواه در ادامه با اشاره به شبکه های موبایلی و اجتماعی یادآور شد: وایبر، واتس آپ، و بسیاری از نرم افزارهای که بر روی گوشی های نصب شده سرور آن ها اسرائیلی است.

 

وی برخی رسانه ها را قابل مدیریت دانست و ابراز داشت: تلویزیون، اینترنت، و یا برنامه های نرم افزاری که در زمان های مشخص وارد می شوند قابل کنترل و مدیریت هستند.

 

این فعال فرهنگی تأکید کرد: ما باید بر رسانه ها ولایت داشته باشیم نه رسانه ها بر ما، در عصر حاضر رسانه ها عنان خیلی از ما را در دست گرفته اند.

 

وی ماهواره را رسانه ای غیر قابل مدیریت بیان کرد و گفت:  یکی از دلایل اینکه ماهواره غیر قابل کنترل و مدیریت نیست اینکه ماهواره رسانه ای یک طرفه و دارای محتوایی فساد آور است.

 
هدایت خواه در جمع دانشجویان طرح ولایت استانی

هدایت خواه به دیدگاه های مختلف در زمینه مقابله با ماهواره اشاره کرد و افزود: یک دیدگاه می گوید اساساً مقابله با ماهواره کار بی فایده ای است به دلیل اینکه این تکنولوژی در حال پیشرفت است و باید بیشتر آگاهی بدهیم تا آثارش کم شود، که ما این دیدگاه را قبول نداریم.

 

راه های مقابله با اثرات مخرب ماهواره

وی مقابله فنی و اختلال در شبکه های ماهواره ای را دیدگاه دیگر بیان کرد و گفت: اختلال در شبکه های ماهواره ای و پخش برنامه ها کار بسیار هزینه بری است که مؤثر واقع نمی شود.

 

فعال فرهنگی استان به برنامه مجلس در سال 1387برای ایجاد شبکه های جدید در کشور اشاره کرد و بیان داشت: استفاده مدیریت شده از شبکه های ماهواره ای یکی از برنامه های مجلس بود که از لحاظ فنی امکانات آن فراهم نبود و عملی نشد.

 

وی مهمترین راه حل برای مقابله با ماهواره را راهکار فرهنگی بیان کرد. هدایت خواه به تأثیرات ماهواره بر زندگی خانواده ها اشاره و اظهار کرد: برهم زدن روابط زوجین، عادی سازی طلاق، برهم زدن روابط پدر و مادر، ترویج هم خانگی بدون ازدواج، زوج های مجرد از مهمترین تأثیرات ماهواره بر زندگی خانوادگی است.

 

وی یکی از مهمترین تأثیرات ماهواره بر تریبت فرزند را اختلال در بعد جنسی بیان کرد و ابراز داشت: از بین بردن حیا، غیرت، ایثار و از خودگذشتگی و ایجاد بلوغ زود رس در بین کودکان از آثار مخرب ماهواره است.

 

این فعال فرهنگی با اشاره به تفاوت ها ازدواج های قدیم و جدید بیان داشت: امروزه ازدواج ها ما بر اساس آموزه های دینی نیست ، اسلام آخرین مرحله در ازدواج را دیدن قرار داده است اما امروزه بدون اطلاع از پدر و مادر ازدواج ها صورت می گیرد.

 

وی در پایان یکی از راهکارهای مقابله با ماهواره را پرداختن به آسیب های ماهواره در تربیت و تأثیرات منفی و مخرب آن بر خانواده ها برشمرد و گفت: باید این آثار و نتایج مستند به موارد قطعی و آمارهای متقن باشند.

انتهای پیام/ گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی