نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. شهريور 1393 - 9:58
مدیرکل امور عشایر استان گفت: بُهون عشایر،سیاه‌ چادرهای عشایر کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذار با آثار تاریخی سایر استان‌های همجوار برابری می کنند که متأسفانه در این خصوص تاکنون غفلت شده است.

به گزارش چهارفصل ، مجید علیپور با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد، اظهار کرد: از بُهون عشایر و آداب و رسوم‌های آنان می‌توان برای جذب گردشگر استفاده کرد و اتفاقاً زیبایی این سیاه چادرها و فرهنگ و رسوم عشایر در جذب گردشگر با آثار تاریخی سایر استان‌ها همانند تخت جمشید برابری می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه نباید از عشایر به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار غافل شد، ابراز داشت: راه‌اندازی دهکده توریستی عشایر کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفته است.

 

علیپور بیان کرد: مشکلاتی همچون گرانی دارو، تلف شدن بیش از حد دام به دلیل عدم خدمات دامپزشکی، نبود آب آشامیدنی کافی و نبود امکانات خدماتی و رفاهی در مناطق عشایری،  نگرانی نسبت به کاهش جمعیت عشایر را افزایش می‌دهد.

 

وی با اشاره به تلف شدن دام‌های عشایر در برخی از نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: یکی از مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد موضوع عدم خدمات دامپزشکی و واکسیناسیون دام‌ها است که به همین دلیل عشایر ضررهای زیادی را متحمل می شوند.

 

علیپور بیان کرد: عشایر نسبت به این مسئله همواره گلایه دارند و البته به دلیل دور افتادگی و سخت گذر بودن مناطق عشایری دسترسی برای ارائه خدمات دامپزشکی کمتر وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: گرانی دارو باعث شده که دامداران رغبتی برای خرید دام‌ها نداشته باشند و از طرفی بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در این مناطق نیست.

 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمدگفت: 14 تانکر آبرسانی متعلق به امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد وظیفه آبرسانی به مناطق عشایری را دارند و این اداره کل توزیع تانکرهای ذخیره آب و احداث منابع آبی بتنی را در دستور کاری خود دارد.

 

علیپور با بیان اینکه عشایر مرغوب‌ترین تولیدات گوشتی و لبنیاتی را دارند، اظهار داشت: عدم ثبات قیمت گوشت از معضلات جدی است که عشایر با آن روبرو هستند و از مردم و فروشندگان می خواهیم تا از محصولات عشایر برای عرضه به مشتریان خود بهره ببرند.

 

وی توسعه باغات و مزارع کشاورزی را از برنامه‌های اداره‌کل امور عشایر در مناطق عشایری عنوان کرد و گفت: در اداره‌کل امور عشایر به دنبال این هستیم که محصولات گلخانه‌ای، کشاورزی، باغات را افزایش دهیم تا در این صورت تولیدات عشایر از تک محصولی به چند محصولی تبدیل شوند.

 

علیپور با اشاره به اینکه تأسیسات سیلندر پرکنی گاز دنا مرتب گاز مایع بین عشایر توزیع می‌کنند، اضافه کرد: سالانه بالغ بر 219 هزار و 592 سیلندر گاز در بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود.

 

وی همچنین گفت: 98 درصد از جاده‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شده است و هیچ مشکلی برای کوچ عشایر در این زمینه وجود ندارد.

 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه علوفه دام یکی از مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: کارخانه تولید خوراک دام و طیور این استان با ظرفیت تولید روزانه 80 تن بعد از چند سال تعطیلی و ورشکستگی امسال بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون خوراک دام‌های سنگین، سبک و همچنین آبزیان در این کارخانه تولید می‌شود.

 

علیپور با اشاره به اینکه این کارخانه بیش از سه سال تعطیل بود، تصریح کرد: این کارخانه به دلیل ضعف مدیریتی و با بدهکاری 300 میلیونی بدهکار و ورشکسته شده بود که با تدابیر و برنامه‌ریزهای لازم امسال مجددا راه‌اندازی شد

منبع:فارس

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی