نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. شهريور 1393 - 12:06
سیاسی کاری و بی توجهی به توان علمی و مدیریتی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همیشه یکی از تهدید های جامعه علمی کشور بود که در برحه هایی از تاریخ کشور، عده ای قصد داشتند جامعه دانشگاهی را به حاشیه کشانده و از متن دور کنند.

به گزارش چهارفصل، سیاسی کاری و بی توجهی به توان علمی و مدیریتی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همیشه یکی از تهدید های جامعه علمی کشور بود که در برحه هایی از تاریخ کشور، عده ای قصد داشتند جامعه دانشگاهی را به حاشیه کشانده و از متن دور کنند.

 

در دوره ای که هنوز یک دهه از آن نگذشته، برخی از دانشگاه های کشور را سرباز معلمانی اداره می کردند که به تازگی جوهر مدرک کارشناسی ارشدشان از دانشگاه جارقوزآباد سفلی خشک شده بود و یا فامیل و آشنایان مسئولین دانشگاهی چنان در دانشگاه رسوخ کردند که حتی کسی با مدرک پایین تر از سیکل هم عهده دار یکی از مهم ترین مسئولیت های دانشگاهی می شد.

 

پس از تحول در وضع مدیریتی و سیاسی کشور،‌تا اندازه ای این وضعیت علمی سر و سامان داده شد و رسم علمی بودن و توانمند بودن، سر لوحه کار در وزارت علوم شد – هر چند تا آباد کردن این ویرانه راه زیادی باید پیموده می شد.

 

به این ترتیب علمی شدن مدیریت دانشگاه سر لوحه قرار گرفت و تا امروز این روند ادامه داشت و سر لوحه دولت بعدی و دولت های بعدی.

 

هر چند در دولت فعلی عده ای سعی در سیاسی کردن دانشگاه ها داشتند، اما قالب ایجاد شده برای سیستم دانشگاهی کشور در سال های پیشین آنها را مجبور کرد تا زیاد نتوانند از این قالب و چهارچوب فاصله بگیریند به همین خاطر با انتصاب افراد سیاسی سعی در رسیدن به اهداف خود داشتند.

 

در برخی از دانشگاه ها وضعیت به گونه ای شده بود که اکثریت قزیب به اتفاق کارکنان و حتی اعضای هیئت علمی از یک طایفه خاص انتخاب می شدند به گونه ای که اگر یک نفر از بستگان یکی از کارکنان دانشگاه فوت می کرد،‌ دانشگاه یک دست سیاه پوش می شد.

 

هر چند این روند کار را بر مدیر بعدی این گونه دانشگاه ها سخت کرد، و اقدامات انقلابی آنها در مبارزه با فامیل گرایی،‌ترویج بی سوادی از طریق به کار گماردن سربازان فامیل در دانشگاه، عدم توسعه علمی دانشگاه،‌ پایین بودن رتبه علمی مدرسان دانشگاه حتی در حد کارشناسی، بورس کردن سربازان معلم های فامیل در مقطع دکتری و ….  را با سختی مواجه کرد، اما این روند منفی در برخی از دانشگاهی کشور تصحیح شد (هر چند به قیمت ترور شخصیت این مدیران انقلابی انجامید).

 

اخیرا یکی از سایت ها اقدام به انتشار رزومه علمی و مدیریتی مدیران دانشگاهی دولت روحانی کرد که به بررسی ضعیف ترین این مدیران از نظر علمی و سابقه مدیریتی می پردازیم.

 

در این لیست پس از نگاشتن درجه علمی سرپرست یا رئیس دانشگاه،‌تعداد مقالات منتشر شده در نشریات علمی و معتبر داخلی و خارجی،‌ مقالات ارائه شده در کنفرانس های علمی داخل و خارج از کشور،‌ سوابق مدیریتی که از مدیریت در گروه تا مسئولیت و مدیریت در دانشکده و دانشگاه را شامل می شد و تعداد کتب تالیفی مورد بررسی قرار گرفت.

 

بر اساس این فرم :

-      ۷ مدیر دانشگاهی دانشگاه های ایلام،‌بجنورد، تفرش،‌دامغان، مراغه، هنر و دانشگاه یاسوج از نظر مرتبه علمی جزو پایین مراتب علمی مدیران دانشگاهی به حساب می آیند.

 

-      مقالات منتشر شده مدیران ۱۱ دانشگاه تعداد در مجلات معتبر داخلی و خارجی،‌ از ۱۵ مقاله کمتر بوده که به ترتیب تعداد مقاله عبارتند از : ارومیه ۱۴،‌شیراز ۱۳،‌ دانشگاه یاسوج و دانشگاه خوارزمی هر کدام  ۱۰، دامغان و مراغه هر کدام  ۹ و صنعتی شهدای هویزه و قم هر کدام ۸٫ (متوسط مقالات منتشر شده این مدیران ۳۶٫۷ می باشد)

 

-    از نظر تعداد مقالات ارائه شده در کنفرانس های داخلی و خارجی که متوسط این مدیران ۴۵٫۷ می باشد،‌ ۱۲ مدیری که زیر ۲۰ مقاله (کمتر از نصف متوسط!) ارائه دادند به ترتیب به شرح زیر می باشند:

 

یاسوج ۱۷،دامغان ۱۶، تبریز ۱۴،‌علامه طباطبایی ۱۲،صنعتی شیراز ۱۰، شیراز ۸، بجنورد ۷، کاشان و مازندران ۵،‌قم ۲، مراغه یک و هنر صفر.

 

-    در خصوص سوابق مدیریتی ارائه شده در آمار هر چند متوسط مدیران بیش از ۱۲۲ امتیاز می باشد، لیکن مدیرانی که سوابق کمتر از ۵۰ (یعنی نصف متوسط) را دارا می باشند مورد بررسی قرار می دهیم.

 

که به ترتیب ۴ دانشگاه مورد نظر به این شرح می باشند: علامه طباطایی ۴۸،‌بجنورد، کرمان و یاسوج نیز صفر.

 

-  تعداد کتب تالیفی مدیران دانشگاهی که متوسطی در حدود ۳٫۶ دارد،‌ در این میان دانشگاه های یاسوج،‌سهند،‌شهید مدنی، شهید باهنر کرمان، دامغان،‌تصیلات تکمیلی زنجان و تحصیلات تکمیلی کرمان، ایلام،‌ارومیه و اراک هیچ تالیفی به ثبت نرسانده اند.

 

در میان همه شاخص های مطرح شده دانشگاه یاسوج حضور پر رنگ و فعالی داشته و بر اساس این امار،‌ ضعیف ترین مدیر دانشگاهی دولت روحانی از نظر علمی و سابقه مدیریتی،‌ سرپرست دانشگاه یاسوج می باشد.

 

 امیدواریم امارا رائه شده در این سایت استانی صحت نداشته باشد و مقام اول از آخر نصیب دانشگاه مادر استانمان نشده باشد.

 

تحلیل مورد بررسی بر اساس اخبار منتشر شده در این سایت می باشد که لینک ان در زیر درج می شود و مسئولیت درستی و غلطی ان بر عهده مدیران سایت مذکور می باشد.

سایت مردم استان فقط به بررسی خبر مذکور پرداخت.

 

منبع:سایت مردم استان

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا