نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. مهر 1394 - 14:56
متأسفانه رویکرد نظری که بر دولت فعلی حاکم است از لحاظ فکری و نظری نگاه به بیرون از ايران دارد و الگوی نظری هم که برای خود طراحي کرده است، الگوی سیاست خارجی توسعه گراست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، مهدي دلبند در گفت و گوبا خبرنگار چهارفصل به بررسي اقتصاد عاريتي و عدم توجه دولت به اقتصاد مقاومتي پرداخت و گفت:  یکی از حوزه های بسیار مهم و و پر چالش در همه ی نظام های سیاسی کشورها حوزه اقتصادی است. اگر بخواهیم تعریف روشنی از این قضیه داشته باشیم مي توان بيان كرد كه هر کشوری و هر نظامی برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای طبیعی و انسانی خود در جهت بهبود رفاه، تامین معیشت و مسائل وابسته به اقتصاد در جامعه برنامه ریزی می کند.

 

وي در ادامه افزود: قطعاً هر سرزمینی ظرفیت های خدادادی و طبیعی خاصي دارد که سیاست مداران  دولت ها و سرزمین ها برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت هايي موجود  در جهت خدمت و رفع مشکلات سرزمینشان تلاش و برنامه ريزي صحيحي دارند.

 

دلبند خاطر نشان كرد:  کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست زيرا کشوری هستیم که سرشار از نعمت های خدا دادی اعم از منابع طبیعی، منابع زیر زمینی، منابع انسانی و حتی منابع فرهنگی و... براي مديريت و استفاده از آن ها هستيم.

 

وي گفت: در واقع مفهوم واژه اقتصاد مقاومتی اين است که ما تمام برنامه ریزی و جهت گیری هايمان به سمت نگاه  درون زا به اقتصاد و نگاه به ظرفیت های داخلی باشد زيرا به همین دلیل هم ما باید تمام سیاست گذاری هايمان در جهت استفاده­ي هر چه بیشتر از این منابع و مواهب خدادادی باشد تا بتوانيم  با بهره برداری از این ظرفیت ها در جهت تولید براي رفع مشکلات اقتصادی و تأمین معیشت مردم، رفاه و امنیت غذایی، اشتغال، رفع بیکاری و بقیه مسائل موجود در حوزه اقتصادی حركت كنيم.

 

اين كارشناس كهگيلويه وبويراحمدي در ادامه به به كاربرد واژه اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد وابسته و اقتصاد عاریتی است چون نظام سلطه جهانی علاوه بر سلطه فرهنگی، سلطه سیاسی، سلطه نظامی، سلطه اقتصادی خود را در جهان سیطره داده ونظام اقتصادی جهانی که در واقع نظام اقتصادی غربی است در جهت وابسته کردن ملت ها و استعمار آن ملت ها قرار دارد.

 

وي افزود: باتوجه اهداف غرب براي به زير سلطه كشيدن دنيا با نفوذ اقتصادي، ملت های آزاد، مستقل و ملت هایی که توانايي اداره سرزمين خود را دارند باید در مقابل اقتصاد عاریتی و اقتصاد وابسته مقاومت کنند.

 

دلبند به شرط اصلي براي داشتن اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و گفت: شرط داشتن اقتصادي مقاوم، پوياو خوداتك نگاه كردن به ظرفیت های درونی جامعه و بررسي فرصت هایی است كه دور از ابعاد نظري و ابسته كننده غرب مي توانند داشته و البته بايد در اين قضيه نگاهي آسيب شناسانه براي فاصله گرفتن از نظام حاكم اقتصادي غربي نيز داشته باشند.

 

كارشناس مسايل سياسي اظهار كرد:‌تجربه جهان نشان داده که اقتصادهایی که وابسته به اقتصاد جهان بوده اند ضمن اینکه هیچ رشدی از لحاظ فرهنگی که مقولاتی مثل اعتماد به نفس، عزت، سربلندی وهيچ رشد اقتصادي همچون تولید واشتغال نداشته اند بلكه همواره با بحران های شدیدی مواجه بوده كه نظام حكومتي آنان را به خطر انداخته است.

 

وي با توجه به اقتصاد وابسته و روند بحران هاي جهاني در اقتصاد ابراز كرد: هر بحرانی در اقتصاد جهانی به وجود می آید تأثیر مستقیم بر اقتصادهای وابسته میگذارد اما کشورهایی که از لحاظ اقتصادی با توجه به ظرفيت هاي خود مقاومت داشته اند و در جهت کاهش وابستگی حرکت كرده اند همواره در مقابل این بحران های بین المللی اقتصادی کمتر آسیب پذیر بوده اند.

 

دلبند به اقتصاد مقاومتي در ايران اشاره كرد و گفت: در کشور ما تجربه چندین ساله پس از انقلاب اسلام ينشان داده که هر جایی در جهت رفع وابستگی حرکت کرده ایم آسیب های های کمتری از این نظام جهانی دیده ایم و مفهوم اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبري بر روي آن تأكيد دارند نگاه به ظرفيت هاي دروني، استحکام ساخت داخلی نظام، بازنگری در سیستم های اقتصادی،استفاده از نیروی انسانی جوان و توانمند، به کار اندازی ظرفیت های تولیدی کشور، منابع زیر زمینی، سطحی و زیر سطحی کشورو... در جهت این داشتن نظامي مستقل، پويا و مستحكمي وسيله اقتصاد مقاوتی است.

 

 

وي رويكرد دولت را در زمينه اقتصاد رويكردي غرب گرا دانشت و اظهار كرد: متأسفانه رویکرد نظری که بر دولت فعلی حاکم است با بحث اقتصاد مقاومتی مغايرت دارد. به این شکل که از لحاظ فکری و نظری دولت نگاه به بیرون از ايران دارد و الگوی نظری هم که برای خود طراحي کرده به اسم الگوی سیاست خارجی توسعه گراست.

 

دلبند گفت: بینش فکری دولت مردان ما در دولت يازدهم متأسفانه برنامه ای براي توسعه هست که شبيه اسب ترووآ عمل کرده در جهان سوم و همواره در یک ظاهر آراسته وارد کشورها شده اما از درون وابستگی و انفعال هيچ چيزي براي ملت ها نداشته است.

 

وي خاطر نشان كرد:این دولت متأسفانه با بینش فکری اي که دولت سازندگي پس از جنگ داشت وارد عرصه مدیریتی اقتصاد کشور شده و علی­رغم شعارهایی که در ظاهر پیرامون اقتصاد مقاومتی و تکیه بر نگاه درونی دارند، در عمل هيچ فعالیت جدی در عرصه اقتصاد مقاومتی ندارند و بخشي از این موضوع را مي توان در میزان واردات کشوردر دو سالاآخیر مشاهده كرد زيرا واردات بسياري از کالاهایی که نیازی به آنها نيست و یا در داخل كشور وجود داشته اند  اتفاق افتاده است.

 

اين كارشناس هم استاني در ادامه اين گفت وگو اظهار كرد: توقف صنعت تولید و خیلی از بخش های صنعتی تولیدی کشور، رکودی که حاکم بر نظام تولیدی است و وعده های نه چندان دقیقی که از قبل مذاكرات هسته ای و رفع مشکلات اقتصادی به  مردم نشان  داده شده اند مي توان گفت نشان دهنده اين است که دولت نگاه به بیرون دارد  و همچنان که نظریه پردازان خودشان هم اعلام کرده اند ما باید به بازار جهانی بین المللی متصل شویم.

 

دلبند گفت:  بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، سرمایه گذاری های خارجی در کشور، باز شدن پای کشور های اروپایی و شرکت های تجاری چند ملیتی به کشور همه و همه اقتصاد عاريتي را براي ما به ارمغان مي اورند.و نبايد فراموش كنيم موارد ذكر شده علاوه بر رویکرد اقتصادی، پیوست فرهنگی و امنیتی هم دارند و اگرما بخواهیم  از فرمایشات رهبري در بحث  نفوذ به كشوراستفاده کنیم عمده ارتباط تجاري با غرب به نفوذ نظام استیلا طلب و جهانخوار زیر پوشش روابط تجاری، روابط اقتصادی وروابط سیاسی بر ايران برمي گردد.

 

وي افزود: کشورهای اروپایی و آمريكا با روابط تجاري به دنبال وابستگی دیگر کشورها به خود هستند واینكشورها با داشتن شركت هاي چند ملیتی، کارتل هاو تراست ها اين قدرت را اعمال مي كنند زيرا اين نهادهای بین المللی و اقتصادی در خود اروپا و آمریکا است و استعمار نوین را طرح ريزي كرده اند.

 

دلبند خاطر نشان كرد: "استعمار فرانو"در پوشش سازمان های بین المللی اقتصادی به دنبال استعمار ملت هاهستند و طبیعی است تبعاتی که این نوع وابستگی و این نوع رویکرد برای کشورهای جهان سوم داشته جز افزایش بحران های داخلی کشورها اعم از بحران های فرهنگی، بحران های اخلاقی، بحران های اجتماعی تا بحران های اقتصادی و سیاسی چیزی برایشان به ارمغان نیاورده است.

 

وي گفت:از لحاظ اقتصادی کشور،کاملا کشورهای وابسته در تولید منفعل هستند و هیچ توجهی به ظرفیت های داخلی یشان ندارند  وعموماً اهل واردات كالا مي شوند، مواد خام اولیه از کشورهای جهان سوم با ارزان ترین قیمت به کشورهای اروپایی و آمریکایی فروخته می شود و به مواد صنعتی و تکنولوژی تبدیل شده و به گران ترین قیمت به همان کشورها فروخته می شود و این جز ذلت و خواری و وابستگی چیزی برایشان به ارمغان نمي آورد.

 

وي به نقش كم مردم در اقتصاد ايران اشاره كرد وگفت:‌ رویکرد نظام ما همیشه باید به سمت اقتصاد مردمی باشد  ولي متأسفانه الان نقش مردم در اقتصاد کشور بسیار پایین و ضعیف است. ومردم باید احساس مسئولیت  در وضعیت اقتصادی کشورداشته باشند زيرا دولت آن ظرفیت را ندارد که همه مشکلات اقتصادی کشور را حل کند بنابراین ما باید به سمت اقتصاد مردم نهاد پیش برویم یعنی بنگاه های اقتصادی مردمی، تولیدات مردمی ايجاد كنيم و یک مردم شناسی اقتصادی در کشور صورت بگیرد.

 

اين كارشناس هم استاني در پايان گفت: ظرفیت های اقتصادی نهفته در کشور بايد شناسایی شود و بر روی این ظرفیت ها سرمایه گذاری شود تا به سمت کارآفرینی پیش رفته و  دولت هم بايد از طرح هاي حامي جوانان جوياي كار حمايت كند.

انتهاي پيام/م.ن

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا