نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. بهمن 1396 - 12:05
ضرورت پوشش بر هیچ کس پوشیده نیست حتی کسانی که خود آنها رعایت نمی کنند. متاسفانه شتاب پوشش نابه هنجار خیلی نگران کننده است که باید مسئولین خصوصاً ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد شیوه هایی که موثر هست بررسی انجام داده و با تدبیر مشکلات را رفع نمایند

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل؛ در فرهنگ استان کهگیلویه و بویر احمد بحث پوشش از اهمیت زیادی برخوردار است و این مهم  در زنان و مردان وجود داشته و غیر از آن مورد نهی قرار گرفته است. پوشش های استفاده شده در فرهنگ این سرزمین از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و امروزه رفته رفته این فرهنگ پوشش در بعضی از جامعه کمرنگ و گاها مورد بی مهری قرار گرفته و جای خود را به پوشش های نامناسب و نا به هنجار و بدن نما داده که در این خصوص با مسئول حوزه های علمیه استان گفتگویی صورت گرفت که در ذیل آمده است.

پایدار مسئول حوزه های علمیه استان در این مصاحبه بیان کرد: ضرورت پوشش بر هیچ کس پوشیده نیست حتی کسانی که خود آنها رعایت نمی کنند. متاسفانه شتاب پوشش نابه هنجار خیلی نگران کننده است که باید مسئولین خصوصاً ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد شیوه هایی که موثر هست بررسی  انجام  داده و با تدبیر مشکلات را رفع نمایند.

وی بیان کرد: در جلسه ای که دوسال پیش در دفتر نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شد نکاتی را به مسئولین پیشنهاد دادم که بعضی از این پیشنهاد ها اجرایی شد؛ اعتقادم این است که اگر با تدبیر نکاتی را که مورد نظر بود و به صورت تجربی هستند در برخی از مناطق اجرایی می شد در این زمینه پاسخ می گرفتیم. اگر مسئولان به همایش و از این قبیل کارها اکتفا نکنند و عمل کنند خیلی از این مشکلات پیش نمی آید.

پایدار افزود: در خصوص پوشش اگر مردم پیش قدم شوند بهتر از این است که مسئولین بخواهند با توجه به مسئولیتی که دارند، وارد شوند و برخورد کنند بعضی ها می گویند وظیفه شان است که این را بگویند؛ ولی اگر مردم بیایند و تذکر دهند این فرق می کند و تاثیر گذاری آن بیشتر است.

رئیس حوزه های علمیه استان بیان داشت: وظیفه حوزه علمیه تبلیغ و آموزش مبلغین در مسائل دینی است ولی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در حوزه برخورد و چگونگی اجرا، مسئولیت مستقیم ندارد و این کارها که حوزه علمیه انجام می دهد در قالب تبلیغ است و به نظر بنده مراقبت ها باید از خانواده ها شروع شود.

وی بیان کرد: بعضی از آزادی ها در چهار دیواری خانه هر فرد میتواند باشد نه در اجتماع که حق همه افراد یک اجتماع است. در فضای عمومی نباید هنجار ها شکسته  شود و به حریم دیگران در اجتماع تجاوز شود و با پوشش های نامناسب ظاهر شود وکسی که می خواهد در جامعه مرتکب خلافی شود نباید احساس امنیت کند.

پایدار در ادامه افزود:  امر به معروف و نهی از منکر دارای درجاتی است و هر کسی نمی تواند امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد باید شرایط امر به معروف و نهی از منکر فراهم باشد و با توجه به شرایط و حساسیت هایی که امر به معروف و نهی از منکر دارد باید آمرین و به معروف و ناهیان از منکر دارای یک پشتوانه قانونی و اجرایی باشند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید.

رئیس حوزه های علمیه استان تصریح کرد: افرادی که با پوشش های بد هستند مخالف نظام، دین و ... نیستند اینها دارای ضعف اعتقادی هستند. زمانی که کشف حجاب شد شما می توانید ببینید در استان خودمان وضعیت پوشش به چه شکل بود و این ریشه در اعتقادات مردم دارد ولی متاسفانه امروز بعضی افراد وقتی این پوشش های بد را می بینند فکر می کنند که این نشانه پیشرفت و تمدن است، این یک مسئاله اشتباه است و بعضی از این افراد فکر می کنند مسلمانی فقط نماز و روزه است! ولی دین مجموعه ای از احکام الهی است که رعایت این مجموعه دینداری است. نماز و روزه یک مسئله فردی است مسئله پوشش یک مسئله اجتماعی و عمومی است که اهمیتش برای مردم باید بیشتر باشد.

وی بیان کرد: ما به عنوان مبلغین و حوزه های علمیه خوب عمل نکردیم اگر به وظیفه خود بصورت کامل عمل می کردیم شاهد این وضعیت نبودیم و باید راهکار های مناسب پیدا کنیم و آنها را تبلیغ کنیم ولی تبلیغ ما خیلی فعال نشد و الگوگیری های نامناسب در جامعه زیاد شد اما تبلیغ ما نسبت به آن باید زیاد می شد ولی نشد و این سهل انگاری حوزه علمیه است.

پایدار بیان داشت: اگر به دو مسلئه اهمیت داده شود و به آن عمل کنیم خیلی از این مشکلات برطرف خواهد شد یکی اینکه به خانواده ها آگاهی داده شود دوم اینکه در سطح شهر تذکر داده شود و ما نباید بگذاریم متخلف و مجرم احساس امنیت کند و در سایه امنیت به کار خود ادامه دهد و باید بداند مراقبی هست.

رئیس حوزه های علمیه استان افزود: باید برای حفظ فرهنگ پوشش الگو های مناسب ارائه داد و اجازه ندهیم که الگوهای غیر ایرانی اسلامی جایگزین این الگو ها شود؛ این موضوع  نیازمند همت طراحان و مسئولین است که از این الگو ها حمایت کنند و نبود الگو دربازارباعث می شود مردم به سمت این نوع الگو های نامناسب بروند.

وی بیان کرد : وظیفه حوزه علمیه پرورش و اعزام مبلغین است که در هر دو عرصه وظیفه تبلیغ و گوشزد کردن مسائل است و در حوزه اجرا مسئولینی وجود دارد که باید وارد عرصه کار شوند و ما پیشنهادهای خود را در قالب دو موضوع که گفته شد به مسئولین دادیم و بعضی از این را خود ما اجرایی کردیم و بخشی هم دست ما نیست و با مسئولین مربوطه است.

پایدار افزود: پیگیری مسائل فرهنگی و پوشش بخشی از این مسائل برمی گردد به حوزه های علمیه و بخشی دیگر آن بر می گردد به دیگر مسئولان مثل ستاد امر به معروف و نهی از منکر و بخش دیگر آن مومنان هستند که نباید به مسائل بی تفاوت باشند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را کم اهمیت ندانند و این امر از نماز و روزه با اهمیت تر است. و اگر این دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر احیا شود جامعه احیا می شود.

 انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی