نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. بهمن 1396 - 9:55
کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی گفت:مردمی ترین انقلاب دربین انقلابهای مهم دنیا،انقلاب اسلامی مردم ایران است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار چرام  بیان کرد:در بررسی همه انقلاب ها مطالعه دو عامل اساسی انقلاب یعنی رهبری و مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

غلام حسین دژند افزود: به استثنای کودتاهای نظامی که توسط عده معدودی صورت می گیرد،در بقیه تحولات سیاسی ـ اجتماعی نقش مردم به صورت بارز و آشکاری مشاهده می شود. اگر به سایر انقلاب هاى بزرگ دنیا درمقایسه با انقلاب ایران نگاه کنیم،پدیده اى به این وسعت و گستردگى مشاهده نمى کنیم. 

 

وی ادامه داد:در انقلاب کبیر فرانسه ابتدا، اشراف و سپس بورژواهاى شهرى قیام کردند و حکومت بوربون ها را سرنگون کردند و به همین دلیل آن انقلاب به انقلاب بورژواها معروف شد.درانقلاب های دیگرمانند چین،فرانسه،روسیه نیز بخشی از مردم در انقلاب مشارکت داشتند.

 

کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی در ادامه گفت:اما مردمی ترین انقلاب دربین انقلابهای مهم دنیا،انقلاب  اسلامی مردم ایران است . حضرت امام از همان آغاز نهضت با مطالعه نهضت های یکصد سال اخیر که درنقاط مختلف کشورهای اسلامی انجام گرفته بود، بخوبی دریافته بود که علت ناکامی این جنیش ها و خیزش های اسلامی در اقصی نقاط دنیا غفلت از حضور و نقش مردم در پیروزی این نهضت ها بوده است . 

 

دژند تصریح کرد:تاریخ انقلابها بخصوص نهضتهای اسلامی نشان می دهد که هرگاه مردم وارد مبارزه شده اند آن انقلاب و نهضت به پیروزی رسیده است و هرگاه همراهی نکرده اند، به شکست آن نهضت انجامیده است.برای مثال پیامبر گرامی اسلام تا زمانی که در مکه بودند و وفاداری مردم را به دنبال نداشت، قادر نشدند اهداف عالیه خود را پیاده کنند یا حضرت علی (ع) به خاطر نداشتن نیروری مردمی به مدت 25 سال خانه نشین شدند.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد:به همین خاطر حضرت امام در تمامی مراحل نهضت اسلامی درایران بعداز اتکا به خداوند تکیه بر قدرت مردم را بهترین راه حل برای پیشبرد نهضت اسلامی می دانستند . ایشان از همان مراحل اولیه مشی مسلحانه جریانهای کمونیستی و چپ را قبول نداشتند  و می فرمودند که اصولا با رژیمی که تادندان مسلح است،شیوه مبارزاتی مسلحانه نتیجه ای نخواهد داشت .

 

وی افزود: ایشان همچنین در تمامی اعلامیه ها از مردم می خواستند با ماموران نظم و امنیت و ارتش مردم همکاری داشته باشند زبرا ایشان بدنه ارتش را از مردم میدانستند  و ازمردم همواره درخواست داشتند با اهدا ء گل از ارتشیان آنان را در این نهضت عظیم اسلامی همراه خود کنند.

 

کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی با بیان اینکه امام راحل از ارتشیان و سربازان  ونیروهای نظامی میخواستند تا درصورت امکان به مردم بپیوندند،گفت: در تمامی راهپیمایی عظیم مردمی هیچ گونه تخربیب علیه اموال عمومی توسط مردان صورت نگرفته یا گزارشی از این نوع کارها در تاریخ انقلاب ذکر نشده است. راهپیمایی ها معمولا در مناسبتهای مذهبی از قبیل  عید فطر ،تاسوعا وعاشورا حسینی و یا سالگرد شهدای مردم و عموما از مساجد آغاز میشد و مردم همواره با شعارهای آرمانگرایانه در پی پیشبرد نهضت اسلامی به رهبری و امام بود.
 

دژند اتحاد و یکپارچگی مردم را از مهمترین عوامل موفقیت مردم در انقلاب دانست و گفت:حضرت امام (ره)می فرمایند که اتحاد ویکپارچگی،اتفاق آراء وتوجه یکپارچه مردم به شکست طاغوت و وحدت براساس اعتصام به حبل الله را عامل استمرار حضور یکپارچه مردم درصحنه ودخالت آنان در سیاست می دانستند و معتقد بودند که بسیج توده ها،یکپارچگی وهمبستگی اقشار به یکدیگر وحضور آنان درجریان انقلاب ومبارزه با عزم و اراده ای پولادین عاملی عمده در پیروزی وتعیین مقدرات کشور به دست خود مردم به حساب می آید.

 

وی در پایان اظهار کرد:در این رابطه وحدت توده ملت با نیروی نظامی و پیوند ارتش،ژاندارمری وشهربانی با ملت از مصادیق عمدهء وحدت کلمه و ضامن پبروزی انقلاب اسلامی بشمار می آید.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی