نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. بهمن 1392 - 16:17
پلنگ خوی تهاجمی ندارد/ ضرورت آشنایی با رفتارشناسی حیوانات وحشی
به دنبال زخمی شدن چوپان بویراحمدی توسط پلنگ عنوان شد
پلنگ خوی تهاجمی ندارد/ ضرورت آشنایی با رفتارشناسی حیوانات وحشی
رئیس یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پلنگ اصولا حیوان مهاجم و درنده‌ای نیست، گفت: با اندک آشنایی مردم با رفتارشناسی حیوانات وحشی هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

به گزارش چهار فصل جمشید عبدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به یک مورد حمله پلنگ به چوپانی در منطقه گردوه اظهار داشت: اصولا حیوانی مثل پلنگ و حتی خرس همواره سعی می‌کنند که خود را از آدمی پنهان کنند و از مواجه با انسان گریزانند.

*پلنگ حیوان درنده‌خو و تهاجمی نیست

رئیس یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: پلنگ به هیچ وجه حیوان تهاجمی و درنده خو نیست و تنها در مواردی که انسان یا هر حیوان دیگری بالای سر او حاضر شود تنها از خود دفاع می‌کند.

*هر پلنگ به 5 هزار هکتار قلمرو نیاز دارد

عبدی‌پور با اشاره به اینکه هر پلنگ نیازمند 5 هزار هکتار قلمرو است، خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های سنگین برف در ارتفاعات و محدود شدن قلمرو وحوش، پلنگ و دیگر حیوانات مجبور به کوچ به ارتفاعات پایین شده‌اند، که می‌طلبد اهالی ساکن در مناطق حفاظت شده و روستاها نسب به این موضوع آگاهی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه پلنگ حیوانی منزوی است و همواره خود را از چشم انسان پنهان‌ می‌کند، تصریح کرد: چوپانان و اهالی روستاهایی که در دامنه‌ کوه‌ها و مناطق حفاظت شده قرار دارند باید هنگام ورود به طبیعت سعی کنند که موارد ایمنی را رعایت کنند.

عبدی‌پور ادامه داد: تولید صدا و به هم زدن شاخ و برگ‌ها به وسیله انسان باعث می‌شود که وحوشی مانند خرس و پلنگ از وجود آدمی آگاه و سعی خواهند کرد از دید انسان پنهان شوند به همین علت چوپانان و طبیعت‌گردانی که به حریم وحوش وارد می‌شوند باید این موضوع را همواره در نظر داشته باشند.

وی اذعان داشت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد و با گفت‌وگویی که با چوپان مذکور داشتیم وی به یکباره و در حالی که پلنگ در حال خوردن یک لاشه بود بالای سر پلنگ حاضر شد و حمله پلنگ بیشتر ناشی از ترس بود تا گرسنگی.

*ضرورت آموزش رفتار شناسی وحوش در رسانه‌ها

رئیس یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: امیدواریم که رسانه‌‌های جمعی به خصوص صدا و سیما در تغییر برخی نگرش‌های منفی و نادرست که در مورد حیات وحش وجود دارد با وسواس بیشتری عمل کنند تا خدای ناکرده اطلاع رسانی آنها جواب عکس ندهد.

وی تولید برنامه‌های مستند در مورد رفتارشناسی حیات وحش را در افزایش آگاهی عامه مردم نسبت به حیات وحش بسیار موثر دانست و افزود: امیدواریم که رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما در ترویج آموزش‌های زیست محیطی یاری‌رسان محیط زیست باشند.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی