نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. بهمن 1392 - 9:25
بیگانه بودن برخی شهروندان دهدشتی با فرهنگ شهرنشینی چهره روستایی به این شهر متمدن بخشیده است.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرگزاری فارس از کهگیلویه، زندگی شهری با روستایی تفاوت‌های عمده‌ای  دارد؛ فرهنگ شهرنشینی همان قواعد و الگوهای رفتاری است‌ که برای زندگی شهری مناسب است و می‌تواند به زندگی شهری نظم ببخشد؛در واقع می‌توان گفت برای زندگی‌کردن در شهر یکسری ارزش‌ها قواعد و الزامات عام و کلی وجود دارد که همه شهروندان ‌یک شهر باید رعایت کنند در غیر آن صورت، زندگی شهری با چالش‌ها و آسیب‌های جدی مواجه است.

با گذشت 50 سال از عمر شهری دهدشت، فضای شهری حلقه گمشده این شهر متمدن و با اصالت است متأسفانه فرهنگ شهرنشینی در سطح شهر رعایت نمی‌شود سبک زندگی برخی شهروندان چهره کاملاً روستایی به شهر بخشیده است.

نبود فضای سبز کافی،نبود مراکز تفریحی، رفاهی، چهره زمخت و تکراری خیابان‌ها و میادین شهر بخصوص میدان مرکزی که با تغییر و تحولات مدیریت شهری در هر دوره‌ای دستخوش تغییرات بی اساس بوده و هست، روز به روز بر حقارت شهر دهدشت می‌افزاید.

آنچه از تفکر شهروندان  بر می‌آید داشتن شهر خوب است اما نگاهی به قدمت دیرینه شهر دهدشت و فضای شهری حاکم بر آن حاکی از شهری نه زشت و نه شهری زیبا بلکه شهری بلا تکلیف است.

هنر مبلمان شهری در این شهر مدرن تنها به چند نیمکت و ست ورزشی در پارک‌های خشک و بی‌روح شهر خلاصه شده است و پرورش مرغ محلی امروز در هر خانه‌ای از دهدشت مد و حتی نگهداری احشام به یک پدیده عادی رایج شده است.





وجود آلاچیق‌‌های کپر مانند با دیواره سیمی و سقف پارچه‌ای در جلوی منازل برای  نگهداری مرغ محلی در هر محله‌ای به چشم می‌خورد و آنچه زشتی چهره شهر را زمخت‌تر کرده است احداث طویله سنگی در محوطه خیابان اصلی و نزدیک به بیمارستان امام خمینی(ره)، کوچه خوید در دهدشت است.

حضور و نگهداری دامهای سبک و سنگین  در مناطق مسکونی شهردهدشت علاوه بر شیوع بیماری‌های دامی و انتقال آن به انسان‌ها، بوی نامطبوعی نیز به خصوص در فصول گرم سال برای شهروندان بوجود آورده است.

متولیان امر نیز چنین زشتی‌هایی در سطح شهر را می‌بینند و اذعان دارند که هر چه از قدمت شهری دهدشت می‌گذرد چهره روستایی آن بیشتر می‌شود و نه تنها تحولی در مبلمان شهری این شهر دیرینه بوجود نیامده است بلکه به مرور زمان تا پس‌روی و تبدیل به روستایی بزرگ پیش می‌رود.

ابراهیم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امروزه حفظ، گسترش و ارتقای سلامت در جوامع بشری در زمره کلیدی‌ترین سیاست‌ها برای ایجاد توسعه عدالت اجتماعی در هر کشوری تلقی می‌شود.

فرماندار کهگیلویه توجه به سلامتی انسان و تلاش برای حفظ و ارتقای آن را یک اولویت ملی عنوان و تأکید کرد: کی از مشکلات فعلی که در نقاط شهری شهرستان بخصوص شهر دهدشت وجود دارد و شکوائیه مردم را به دنبال داشته بحث نگهداری دام و طیور در منازل و مناطق مسکونی بوده که به تبع آن مشکلات بهداشتی و احتمال انتقال بیماری‌های دامی است.

رئیس شورای سلامت کهگیلویه تصریح کرد: شورای سلامت با نگهداری غیر مجاز دام در سطح شهر برخورد قانونی خواهد داشت.

جواد تخشا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس وجود دام‌های سنگین و سبک در سطح شهر را مشهود دانست و ابراز داشت: محل‌های نگهداری دام و مرغ محلی در نقاط مختلف شهر دهدشت وجود دارد و شناسایی شده است.

شهردار دهدشت نیز با بیان اینکه در مرحله اول به صاحبان احشام تذکر داده می‌شود و در صورت عدم توجه به اخطاریه مأموران، نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام خواهد شد.

تخشا پرورش مرغ محلی در منازل را رقابتی در بین زنان شهر دهدشت دانست و افزود: متأسفانه مرغ‌های محلی در سطح خیابان‌ها و محل نگهداری موقت در جلوی درب منازل باعث زشتی چهره شهر شده است.

شهردار دهدشت بر جمع‌آوری کامل احشام و مرغ‌های محلی در سطح شهر دهدشت ظرف یک هفته آینده تأکید و تصریح کرد: با توجه به اهمیت سلامتی مردم و غیرقانونی‌بودن نگهداری دام و طیور در شهر، ساکنان می‌توانند در صورت دیدن هرگونه تخلف مراتب را به شهرداری برای پیگیری، اطلاع رسانی کنند.

موسوی امجد عضو شورای شهر دهدشت وجود احشام در سطح شهر را مغایر با قواعد زندگی شهری دانست و ابراز داشت: نگهداری احشام در منازل شهری به یک معضل اساسی در دهدشت تبدیل شده است.

موسوی امجد با بیان اینکه مدیریت شهر دهدشت در سال‌های گذشته از دست شهردار خارج شده بود، افزود: شهروندان مطابق سلایق شخصی و بدون رعایت قواعد شهرنشینی اقدام به نگهداری دام در شهر می‌کردند و این رویه همچنان ادامه دارد.

این عضو شورای شهر با اشاره به رها شدن مرغ‌های محلی در پارک‌ها، برخورد قاطع با عوامل بر هم زننده آسایش شهروندان و زیباسازی فضای شهری را از برنامه‌های مهم شورای شهر دانست و ابراز داشت: در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری احشام از سطح شهر اقدام خواهد شد.

شهروند دهدشتی ساکن کوچه خوید با اشاره به وجود طویله در نزدیکی منزلشان ابراز داشت: علاوه بر آلودگی صوتی گوسفندان و مزاحمت برای ساکنین کوچه، سلامت جسمی ما تهدید می‌شود.

بشکار زندگی در این کوچه را شبیه به روستا خواند و گفت: نگهداری احشام در کوچه کار تازه‌ای نیست و سال‌هاست در نزدیکی منزل ما طویله‌ای برای این دام‌ها احداث شده است.

وی وجود طویله در نبش خیابان اصلی و عدم برخورد با احداث چنین مکان زشتی را تأمل‌برانگیز دانست و افزود: تاکنون از سوی دستگاه‌های مربوط اقدام امیدوار کننده‌ای برای جمع‌آوری احشام و تخریب طویله صورت نگرفته است.

امید آنکه هویت شهر دهدشت که همان  قلب تپنده شهر است در نگاه مسئولان و متولیان مدیریت شهری گم نشود و شاهد پویایی، نشاط و سرزندگی در شهری که زمانی به« پاریس کوچولو» معروف شده بود باشیم.

لازم به ذکر است خبرگزاری فارس بنا به رسالت خبری خود تا زمان جمع‌آوری کامل احشام و مرغ محلی در سطح شهر، چهره زشت نقاط مختلف شهر را به تصویر خواهد کشید.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی