نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. شهريور 1393 - 12:00
سالهای زیادی است که با تغییر هر دولت سیاست های خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گاهی اوقات حتی تا 180 درجه تغییر می بابد و این با شعار و هدف اصلی تشکیل خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه نظام کاملا مغایر است .

چهارفصل، وبگاه رویکردی به دنیای خبرنگاری نوشت:

خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری رسمی نظام است. این عبارت، توصیف زیبا، دقیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است که به عنوان دستوری حکومتی، مبنایی برای احیای قدیمی ترین خبرگزاری کشور قرار گرفت.

نگاه وی‍ژه معظم له به ایرنا، به عنوان «خبرگزاری رسمی نظام» تدبیری عمیق و تاکیدی هوشمندانه است بر اینکه این سازمان گسترده و فراگیر، فارغ از گرایشهای سیاسی می بایست با تعهد و درک درست از واقعیات صحنه، در قامت یک رسانه حرفه ای صرفا مصالح نظام و کشور را ملاک قرار دهد.

   تنها دلیل اصلی این مشکل هم وابسته بودن خبرگزاری رسمی کشور به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن دولت است بطوریکه با تغییر هر دولت مواضع و سیاست ها به طور طبیعی صددرصد در جهت  تبلیغ  از دولت ها تغییر می یابد و از وظیفه ذاتی و اصلی خود که همانا اطلاع رسانی برای نظام جمهوری اسلامی است ، تا حدودی  خارج می شود . این مشکل همچنین باعث شده است تا این رسانه به خاطر تغییر پیاپی مدیریت ها ناشی از تغییر دولت ها و در نتیجه مسائل جناحی و سلایق شخصیت ها برای دسترسی  به اهداف واقعی نرم افزاری و سخت افزاری در جهت منافع نظام با سختی ها و مشکلات مواجه شود.

 از این رو برای رفع این مشکل بزرگ نیاز است با ارائه طرح و یا لایحه ای و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ، خبرگزاری رسمی کشور از این وضعیت بسیار ناخوشایند خارج تا  این نهاد به صورت یک نهاد کاملا مستقل خارج از حیطه دولت ها در آید و یا اینکه  مثل سازمان صدا و سیما  زیر نظر مقام معظم رهبری قرار گیرد . با تصویب چنین طرحی دیگر منافع و سلایق ، خطر و افتی را متوجه این رسانه بزرگ و ملی کشور نخواهد کرد و می تواند  فارغ از از هر گونه تهدیدها و آفت های جناحی و سلیقه ای در کار خطیر اطلاع رسانی کشور در مقابل هجمه های تبلیغاتی دشمنان نظام جمهوری اسلامی موثر و سرزنده بماند.

 یافته های تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد اینجانب با عنوان بررسی "نقش ارزشیابان خبر در ایرنا" که دفاعیه آن در 22 شهریور 88 انجام شد نیز نشان داد که وابسته بودن ایرنا به دولت که هر چهار سال تغییر می کند به شدت به استقلال حرفه ای و ساختاری این رسانه  لطمه وارد کرده است و جامعه آماری تحقیق متفق القول بودند که ایرنا به عنوان رسانه نظام جمهوری اسلامی برای حفظ سلامت حرفه ای باید از حیطه دولت ها خارج و به مانند سازمان صدا و سیما زیر نظر بالاترین مقام عالی کشور  یعنی مقام رهبری فعالیت کند.

 علی اکبر جوانفکر مدیر عامل محترم و متعهد خبرگزاری جمهوری اسلامی با آگاهی و درایت به این موضوع اساسی ،  اقدامات مهمی را انجام داده و به موفقیت های خوبی نیز در این مورد دست یافته است که تا اندازه ای مشکل استقلال ایرنا رفع خواهد شد اما این حقیر معتقدم لازمه  استقلال کامل ایرنا خارج شدن از حیطه دولت هاست  چرا که دولت ها ثابت نیستند و عمر هر دولت چهار سال است ، پس بهترین راه مصونیت و استقلال این سازمان رسانه ای این است که زیر نظر مقام معظم رهبری قرار گیرد.

امید است با توجه به درایت و دلسوزی مسوولان اعم از دولتمردان و مجلسیان  این مهم محقق و کاری نیک و ماندگار در تاریخ رسانه ای کشور ثبت شود.

انتهای پیام / گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی