نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. دى 1394 - 13:35
اقتصاد مقاومتی عرصه بزرگی است که از سوی بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در هر منطقه ای از این استان عملیاتی و آینده روشنی را برای استفاده از ظرفیت های بالقوه بومی و عدم وابستگی به اقتصاد نفتی ترسیم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی نمودند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:

« اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.

 

بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.

 

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

 

حمایت ازتولید ملی،سیاست های اصل 44 قانون اساسی، توجه به نخبگان و استفاده ازفناوری نوین برخی محورهای اساسی و مهم اقتصاد مقاومتی هستند.

مهم ترین اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی عبارتند از:مهار سوداگری و فساد، گام اول تحقق اقتصاد پایدار،مردمی سازی اقتصاد، ارتقاء مقاومت اقتصادی دربرابر تحریم ها،خلاصی از وابستگی به درآمد نفت، مصداق خود اتکایی ،اولویت بندی شرکای تجاری ایران،فرهنگ سازی اولویت تولید بر واردات و خرید کالای داخلی.

 

همزمان با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به دولت و سایر نهاد های اجرایی ، سپاه پاسداران که همواره در تمامی عرصه ها نقش ارزشمندی را در راستای شکوفایی ظرفیت های کشور ایفا کرده است در عرصه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گام های اساسی برداشت که نمونه بارز آن در پارس جنوبی منطقه عسلویه به ثمر نشست و جهانیان را به حیرت واداشت.

 

 در استان کهگیلویه و بویراحمدعلیرغم برخورداری از منابع نفت و گاز، آب، منابع طبیعی و گردشگری به دلیل محرومیت تاریخی عقب ماندگی را تا سالها بردوش کشد تا به تدریج راهی برای خروج از محرومیت از سوی دولت ها و مسئولان پیدا شد اما همچنان تا رسیدن به آنچه شایسته این استان است فاصله وجود دارد.

 

سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد که نامی آشنا برای دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی است و محرومیت این استان را به خوبی حس کرده است با ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی و ایجاد طرح های زودبازده تحول شگرفی را در استفاده از ظرفیت های بومی و محلی هر منطقه بوجود آورده است تا شاهد تحقق منویات رهبری و اقتصاد مقاومتی باشیم.

 

افتتاح 34هزار مترمربع پروژه عمرانی از سوی سپاه فتح در کهگیلویه و بویراحمد

 

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد گفت: بسیج و سپاه استان در راستای طرح های عمرانی و اقتصاد مقاومتی گام های موثری برداشته که ماحصل آن افتتاح 34هزار متر مربع از پروژه عمرانی در دست اقدام این نهاد در زمینه های ورزشی،فرهنگی و محرومیت زدایی در سطح استان بوده است.

 

 

سرتیپ پاسدار یدالله بوعلی با بیان اینکه در حال حاضر در سند چشم انداز برنامه پنجم توسعه، سپاه و بسیح استان قدم های راسخی برداشته است، افزود: بسیج در رویکرد عمرانی قدم های خوبی برداشته که با تکمیل و به بهره برداری رسیدن تمامی پروژه های عمرانی این نهاد اعم از سوله های ورزشی، صالحین و پایگاههای مقاومت، ضمن این که جلوتر از زمانبندی برنامه پنج ساله ششم ، اقدامات خود را انجام داده است کم و کاست های استان در بحث ورزشی را نیز تکمیل خواهد کرد.

 

بوعلی با بیان اینکه در اجرای برنامه های عمرانی و اقتصاد مقاومتی جزو استانهای برتر شناخته شده ایم، بیان کرد: هدف بسیج کمک به جامعه ورفع مشکلات مردم است که در این زمینه شاهد موفقیت های دوچندان هستیم.

 

بسیج سازندگی  سپاه فتح پیشگام اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی زودبازده در استان

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد نیز به یکی از ارکان مهم قتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مشارکت همگانی و بکارگیری تمامی ظرفیت‌های ملی از ارکان اصلی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است و دولت و سایر دستگاه ها باید در این زمینه کمک کنندتا این وظیفه صرفاً یکطرفه و بر عهده بسیج و بسیج سازندگی نباشد.

سرهنگ پاسدار رضا رنجبر در رابطه با نقش سپاه در اقتصاد مقاومتی و پیش برد اهداف اقتصاد بدون نفت در کهگیاویه وبویراحمد اظهار کرد:  از نیمه سال 1391  با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری  در بحث اقتصاد مقاومتی، بسیج سازندگی مامور شد در این عرصه ورود پیدا کند و از آغاز بحث فرهنگ سازی، آموزشهای مورد نیاز و تبلیغات لازم در این زمینه کلید خورد.

 

رنجبر در ادامه گفت: نیروی بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته با تاثیر گذاری خوب خود در بین تمام آحاد جامعه، در بحث فرهنگی، اجتماعی؛ اقتصادی و ... در پیشبرد رهنمودهای مقام معظم رهبری نقش مهمی را ایفا نماید لذا لازم بود که در بحث اقتصاد مقاومتی و صنایع تولیدی زودبازه و ایجاد اشتغال در سطح جامعه ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: صنایع کوچک موتورمولد تولید و توسعه اقتصادی است و بسیج در تحقق امر مهم اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نقش مهمی را ایفا می کند.

 

مشارکت همگانی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی

مسئول بسیج سازندگی سپاه فتح  به یکی از ارکان مهم قتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مشارکت همگانی و بکارگیری تمامی ظرفیت‌های ملی از ارکان اصلی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است و سپاه و بسیج در اتصال به بدنه‌ی مردمی بخش مهمی از الزامات این اقتصاد مردم پایه و مشارکتی را می‌تواند تأمین کند و جای دیگر اجزای مشارکت کننده را تنگ نخواهد کرد.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به نقش صنایع کوچک در تولید، با تبلیغات مناسب و فعالیت در زمینه های آموزشی توانستیم متقاضیان زیادی حذب کنیم که در بحث پروژه های زود بازده اقتصادی و بویژه اقتصاد خانواده پیش رفت روز افزونی داشته باشیم.

 

 

رنجبر عنوان کرد: پروژه هایی همچون پرورش مرغ بومی، پرورش شتر مرغ، قارچ ، پرورش زنبورعسل، کاشت زعفران، که در خانه و توسط اعضای خانوداه قابل اجرا بوده اند را با اعطای آموزش و تسهیلات اجرایی کردیم و حتی بر خی از پروژه ها برای اولین بار در استان ایجاد شدند که به رشد اقتصاد استان، کشور بخش عظیمی از مشکلات را رفع کردیم.

ایجاد 18 عرصه اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد حاصل تلاش بسیج سازندگی سپاه فتح

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه فتح افزود: در 18 عرصه تسهیلاتی همراه با آموزش به متقاضیان  داده شد تا توانستیم دانش و بینش علمی را در زمینه های اقتصادی بالا ببریم و بتوانیم در مقابل تحریم ها ایستادگی کنیم که به حول و قوه الهی پروژه های خوبی در سطح استان ایجاد کردیم به طوری که هم اکنون در پروش مرغ بومی استان اشباع شده است و این طرح بعد از تحریم شدن ما در نهاده های مرغ صنعتی صورت گرفت.

 

با فعالیت کارشناسی طرح هایی در استان برای اولین بار اجرا شد

وی خاطر نشان کرد: طرح هایی برای اولین بار دراستان ایجاد شد که ریسک بالایی برای انجام آنان نیاز بود اما با توجه به شناخت امکانات و آنچه در استان وجود داشت با کار کارشناسی توانستیم کارهایی را شروع کنیم که در استان بی سابقه بود در طی سال های متمادی در این زمینه ها وابستگی زیادی داشتیم.

ایجاد اشتغال مستقیم برای 2000 نفر با طرح های اقتصاد مقاومتی در استان

 

رنجبر به بحث ایجاد اشتغال مخصوصاً برای قشر دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اشتغال زا بودن این شرکت های کوچک صنعتی است که با حداقل ترین مهارت و توانایی نیز می تواند در نوع خود در اقتصاد کشور نقش قابل توجه ای را ایفا نماید به گونه ای است این طرح ها در دوسال اخیر حدود دو هزار نفر اشتغال زایی مستقیم داشته اند و در حال حاضر متقاضیانی در برخی رشته ها در حال آموزش اند که به زودی وارد عرصه کار و فعالیت مستقیم خواهند شد.

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه فتح با توجه به محدودیت های اقتصادی که کشور های غربی برای ایران ایجاد کرده اند گفت: در هر زمینه ای می توان همین گونه عمل وتحریم ها و محدودیت ها را دور بزنیم و در شرایط فعلی، ظرفیت های عمومی مخصوصاً  بسیج ظرفیت عظیمی را در عرصه های مختلف اقتصادی به خصوص در اقتصاد مقاومتی دارد که می تواند در فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی را ایفا کند.

 

وی راه برای برون رفت از مشکلات را همکاری دولت با نیروهای مردمی دانست و گفت: دولت و سایر دستگا ه ها باید در این زمینه کمک کنندتا این وظیفه صرفاً یکطرفه و بر عهده بسیج و بسیج سازندگی نباشد و اگر دولت با همین توان وارد بحث اقتصاد مقاومتی شود بی معنا بودن تحریم ها را حس خواهد کرد.

 

در حال حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت هستیم

 

رنجبر تاثیر پایین بودن قیمت نفت را در اقتصاد کم دانست و گفت: ما در حال حرکت به سمتی هستیم که نباید نفت تاثیر زیادی در اقتصاد ما داشته باشد و برای اینکه نشان دهیم این تاثیر کم را همه دیدیم که در میان این همه محدودیت و تحریم فاز هالی 15 و 46 پارس جنوبی با موفقیت افتتاح شد و پیش رفت های بیشتر نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی با توجه به توان داخلی است تا اقتصادی غیر وابسته به نفت داشته باشیم.

وی در پایان گفت: چنین امکانی برای ما  با همت و غیرت، اراده و توان ملت ایران می تواند جایگزینی برای جبران کم شدن قیمت نفت باشد واین امکان زمانی بوجود می آید که پتانسیل های نخبه کشور بر علم خود جامه عمل بپوشانند و بتوانیم کالاهای مورد نیاز کشور خود را در داخل تهیه کنیم  و تکیه به توان خود داشته باشیم تا بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشیم.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی