نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. مهر 1396 - 11:15
مسكن اجتماعي به نوع خاصي از شيوه تأمين مسكن اطلاق مي­شود كه ريشه تاريخي در قرن نوزدهم دارد و تعدادي از كشورهاي صنعتي طي دهه هاي گذشته به ويژه در سال­هاي بعد از جنگ جهاني دوم از اين روش براي تامين مسكن افراد كم­ درآمد و ميان­درآمد استفاده كرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل ازچرام؛ مسكن اجتماعي به نوع خاصي از شيوه تأمين مسكن اطلاق مي­شود كه ريشه تاريخي در قرن نوزدهم دارد و تعدادي از كشورهاي صنعتي طي دهه هاي گذشته به ويژه در سال­هاي بعد از جنگ جهاني دوم از اين روش براي تامين مسكن افراد كم­ درآمد و ميان­درآمد استفاده كرده اند.

 

 از دیدگاه کارشناسان،  مسکن اجتماعی به واحد هایی اطلاق می­شود که سطح زیر بناي مفید آنها تا50 متر مربع بوده و به صورت انبوه ساخته میشوند ، این واحدها به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک در اختیار بهره­ برداران قرار می­گیرد.

 

با این حال و پس از آثار منفی‌ یا مثبتی که اجرای طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور داشت، دولت یازدهم با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی طرح جدیدی را با عنوان «تامین مسکن اقشار کم‌درآمد» یا «مسکن اجتماعی» در دستورکار قرار داد که نخستین مراحل اجرایی آن در سال‌94 آغاز شد. 

 

این را باید گفت که درواقع هم دولت نهم به‌عنوان مبدع طرح مسکن مهر و هم دولت یازدهم به‌عنوان طراح مسکن اجتماعی یک هدف را دنبال می‌کردند که آن هدف تأمین مسکن ارزان قیمت و آسان برای اقشار کم‌درآمد است.

 

آخوندی وزير راه‌وشهرسازي پنج‌شنبه فروردین ماه سال 93 به مناسبت سالگرد صدور فرمان تاريخي حضرت امام(ره) در 21فروردين سال 1358  كه منجر به افتتاح يك حساب به شماره 100 نزد بانك‌ ملي براي راه‌اندازي نهضت خانه‌سازي براي محرومان و پيگيري آرمان «هر خانوار، يك مسكن» شد، به ساختمان بنياد مسكن رفت و اين نهاد انقلابي را مسوول اجراي طرح «مسكن‌اجتماعي» معرفي كرد.

 

حضرت امام آن زمان فرمان تاريخي تشكيل كميته‌هاي سه نفره در محله‌هاي شهرها مركب از يك مهندس‌ساختمان، يك روحاني محل و يك نماينده دولت براي ساخت خانه‌هاي ارزان‌قيمت جهت خانه‌دار كردن همه محرومان را با رعايت اصل «زمين‌رايگان» و «اختصاص زمين‌هاي وسيع در مناطق مرغوب و قابل‌سكونت» صادر كردند كه اين فرمان يك ماه بعد منجر به تاسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي شد.
 

براساس جزییات طرح مسکن اجتماعی هر ساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی درشهرها ساخته می‌شود که این روند تا شش‌سال ادامه می‌یابد و درنهایت ٧٥٠‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد. ‌

 

خبرگزاری «دنياي‌اقتصاد» نوشت که دولت يازدهم با علم به اينكه دو دهك اول جامعه با كمترين درآمد، هيچ شانسي براي پس‌انداز و تامين وجوه مورد نياز براي خانه‌دار شدن ندارند، به اين عقيده است كه اين افراد بايد توسط دولت براي دوره‌اي موقت مسكن‌رايگان يا ارزان‌قيمت در اختيار آنها قرار بگيرد تا پس‌از اين دوره، امكان بازگشت به چرخه‌ عادي اقتصاد خانوار براي اين افراد فراهم شود.

 

بنابراين قرار بود که كل جامعه مخاطب مسكن‌اجتماعي عبارت است از يك ميليون و 410 هزار خانوار در اين مقطع بدون احتساب ازدواج‌هاي جديد مشكلات‌شان مرتفع شود.
 

معیار شناسایی افراد کم‌درآمد در این طرح چیست؟

برای جلوگیری از آثار منفی استفاده از منابع بانک مرکزی که در طرح مسکن مهر عملیاتی شد، در طرح مسکن اجتماعی تکیه بر چندین محل مختلف برای تأمین مالی این طرح است تا کمترین آثار تورمی را به همراه داشته باشد.

براین اساس منابع مالی این طرح از محل‌های «یارانه‌های مسکن»، «مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات»، «منابع داخلی وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «تسهیلات بانکی»، «آورده متقاضیان» و «خیران مسکن‌ساز» تأمین شود.

اما پیش‌بینی شده بود متناسب با پیشرفت کار با موافقت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ردیف‌های مناسب برای تأمین مالی پروژه‌ها اختصاص یابد.

 

همچنين وظيفه پايش و ارزيابي پيشرفت پروژه برعهده بنياد مسكن انقلاب اسلامي و پيگيري و هماهنگي حسن انجام كار به عهده وزارتخانه‌هاي راه وشهرسازي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي خواهد بود.

 

اما در پایان این گزارش میتوان گفت که مسکن مهر علاوه بر اینکه نکات مثبتی مانند حذف قیمت زمین، کاهش واسطه‌گری، تامین تسیهلات، ورود نهادهای حمایتی داشت،مشکلاتی همچون عدم مشارکت بانکهای عامل، مکان‌یابی‌های گاها نامناسب، عدم نظارت مناسب بر عملکرد تعاونی‌ها و پیمانکاران را هم دارا بود که دولت می تواند با بررسی و بازسازی مشکلات این طرح،مسکن مهر را جلو ببرد یا با طرح های جدیدی همچون مسکن اجتماعی با عمر6ساله مشکلات مسکن مهر را تکرار نکند و وزیر نیز علاوه بر اجرایی این طرح سایر مشکلات را هم مد نظر بگیرد.

 
امیدواریم قشر کم درآمد جامعه بتوانند صاحب مسکن شده تا از هزینه های سنگین اجاره مسکن راحت شده و آرامش را در خانواده احساس کنند.
 
انتهای پیام/ص

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی