نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. مهر 1396 - 13:22
بیکاری به عنوان عارضه ای که باعث عدم استفاده از نیروی فعال و قابل کار می باشد، بیماری است مزمن در کشور که مانند پدیده ی تورم خوشایند هیچ گونه اقتصادی نمی باشد که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رشد سریعی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از  چرام؛ مشکل بیکاری در دهه های اخیر به صورت یکی از مسایل بسیار حاد کشورهای توسعه نیافته در امده است .

 

در کشورهای عقب افتاده جنبه های بیکاری در تارو پود جامعه نهفته و به صورت مزمن است.

 

 عقب ماندگی در فناوری در پاره ای از موارد مشکلی غیر قابل حل نشان می دهدکه ریشه ی کشور را دچار بیماری می کند.

 

بیکاری به عنوان عارضه ای که باعث عدم استفاده از نیروی فعال و قابل کار می باشد، بیماری است مزمن که مانند پدیده ی تورم خوشایند هیچ گونه اقتصادی نمی باشد که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رشد سریعی دارد.

 

بیکاران شهری اکثرا جوان هستند حدود دوپنجم انها زیر بیست و پنج سال و یک پنجم دیگر انها زیر سی و پنج سال هستند

 

گزارش جدید مرکز آمار ایران از بیکاری در فصل تابستان 96 حاکی است، نرخ بیکاری در جوانان 15 تا 29 ساله ایرانی به 24.4 درصد رسیده و شمار بیکاران در این سن 1 میلیون و 756 هزار نفر شده است.

 

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله هم 27.3 درصد و شمار جوانان بیکار در این سن بیش از 852 هزار نفر اعلام شده است.

 

بر اساس این گزارش مباحث كار و اشتغال از مهمترين دغدغه هاي فكري افراد جامعه و دولتهاست بطوريكه در بيشتر نظرخواهي ها و تحقيقاتي در كشورهاي مختلف بعمل آمده است. اشتغال و بيكاري را مهمترین مشكل خود بيان كرده اند.

 

 

بازار کار در کشور با نارسايي هاي زيادي مواجه است که عدم استفاده از همه نيروي انساني و ضعف  ايمان به کار و وجدان کاري از آن جمله است.

 

بررسي روند افزايش جمعيت و نيروي انساني کشور در دوره های قبل بيانگر شکاف شديد بين عرضه و تقاضاي کار است و پيش بيني مي شود که اگر در زمينه ايجاد فرصتهاي اشتغال مولد اقدامهاي اساسي صورت نگيرد، در دوره های آینده تعداد بيکاران کشور بسيار ببیار افزايش يابد.

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران مورخ دوازدهم ارديبهشت ۱۳۹۶با بیان اینکه اشتغال خالص ایجاد شده در دولت یازدهم تکافوی نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد را نمی‌کند، گفت: در دوره فعلی تعداد افراد جویای کار که همان متولدین دهه ۶۰ هستند، افزایش زیادی یافته است.
 

همچنین رئیس مرکز‌ آمار ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا این مرکز زمانی که مقامات ارشد دولتی به کرات اشتغالزایی در دولت‌های نهم و دهم را تنها 14 هزار عدد اعلام می‌کردند سکوت کرده بود؟ این در حالیست که اعداد اعلام شده از سوی این مقامات نرخ اشتغال خالص بوده و اعداد مذکور با اشتغال سالیانه دولت مستقر مقایسه می‌شد و همچنین به صورت واضح عدد 14 هزار با رقم 76 هزار شغل اعلامی از سوی مرکز آمار تفاوت فاحش داشت اما چرا این مرکز نسبت به اظهارات خلاف واقع مسئولان دولتی واکنشی نشان نداده، در پاسخی کوتاه گفت: انتظار نداریم مقامات و مسئولان خارج از آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مرکز آمار اعداد و ارقامی را اعلام کنند.

 

این گزارش درحالی است که بیان می کند جوانان بسیاری جویای کار بوده که دولت باید فکری اساسی برای این افراد کند.

 

راه حل بيکاري در کشور منوط به اين است که نظام اقتصادي تبيين شود و سهم بري در جامعه متناسب با ايجاد ارزش افزوده تعيين شودد.

با اتخاذ سياستهاي اقتصادي مناسب، راههاي برخورداري از امکانات جامعه (غير از ارزش افزوده) مسدود شود و در اين صورت است که مي توان با تعريف دقيق مفهوم کار، نه فقط همه نيروي انساني را در راه توسعه به کار گرفت بلکه با اتخاذ سياست «يک شغلي»، در کنار پرداخت مناسب به عامل کار، فقر را نيز ريشه کن کرد و با افزايش بهره وري کار بر رشد اقتصادي تداوم بخشيد.

انتهای پیام/ج

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی