نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. ارديبهشت 1401 - 15:51
چراغ کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت در کهگیلویه و بویراحمد سال هاست در خاموشی به سر می برد و کارگران این کارخانه منتظر تحقق وعده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هستند.

به گزارش چهارفصل کارخانه قند یاسوج که روزگاری عنوان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد را یدک می‌کشید، اما هم اینک بر اثر کم توجهی‌ها و حواشی عجیب در سال های اخیر، به مخروبه‌ای تبدیل شده و سکوت، سیاهی و زباله آخرین تصویری است که از این کارخانه در اذهان باقی مانده است.

 

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یکهزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

 

پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندرقند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.

کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند.

 

بر اثر تعطیلی و غیرفعال شدن فرایند تولید در این کارخانه، جوانان زیادی بیکار شده و و ناامید از همه جا استان زرخیز اما محروم خود را رها کردند و آواره استان های مجاور برای یافتن کار و درآمد شدند.

این کارخانه بزرگ صنعتی و تولیدی یکی از داشته های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان محسوب می شد اما در سایه بی تدبیری ها  از درون نابود شد و آن همه سرمایه یکجا خوابید و اینک به یک مخروبه تبدیل شده است.

 

اهمیت این کارخانه به اندازه ای است که آیت الله رئیسی در سفر مهرماه خود به استان کهگیلویه و بویراحمد توجه ویژه ای به این کارخانه داشت و در همان ابتدای ورود به استان از آخرین اقدامات انجام شده برای بازگرداندن این کارخانه به چرخه تولید از مسئولان سوال کرد.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد پیش از این به خبرنگاران گفته بود که با هدف حمایت از تولید، مردم و اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری احیا محور در این کارخانه عملیاتی می‌شود.

شایان نادری افزود: با در نظر گرفتن تأمین سرمایه در گردش، این کارخانه بهسازی می‌شود و برخی دستگاه‌های مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز خواهد شد.

نادری گفت: در فاز دوم نیز راه اندازی کامل کارخانه انجام می‌شود و تولید محصولات قند و شکر را خواهیم داشت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز چند ماه قبل تر گفته بود: ۵۱ درصد سهام این کارخانه متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است  بنابراین ستاد اجرایی سه نفر از پنج نفر هیات مدیره را انتخاب خواهد کرد.

 

احمدزاده تصریح کرد: امید است این کارخانه در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ راه اندازی شود.

 

هر چند با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امیدواری در مردم به خصوص کارگران این کارخانه به وجود امده است اما چند ماهی از این اظهارات استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می گذرد و با توجه به حجم بالای کار و سرمایه زیادی که نیاز دارد به نظر می رسد این چشم انتظاری همچنان ادامه داشته باشد.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش تر اظهار امیدواری کرده بود این کارخانه بتواند در پایان شش ماهه دوم سال 1400 وارد فرایند تولید شود اما با توجه به شرایط موجود کارخانه، مشخص نیست در پایان کدام سال این اتفاق رقم بخورد.

 

با توجه به صحبت هایی که مسئولان و متولیان داشته اند، کارگران این کارخانه و شهروندان منتظر هستند که چه زمانی این کارخانه به بهره برداری می رسد و می توانند بعد از چند سال خانه نشینی دوباره سر کار حاضر شوند؟ آیا ستاد اجرایی می تواند مطابق وعده های که داده است این کارخانه را به سرمنزل مقصود برساند؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی