نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. شهريور 1393 - 12:49

به گزارش چهارفصل، یکی از مهم ترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب بعد از مرخصی از بیمارستان، اشاره به تصمیم پوچ آمریکا برای حمله به سوریه به بهانه مبارزه با داعش بود.

 

به گزارش رجانیوز، معظم له در بخشی از سخنانشان ضمن تاکید بر اینکه شکستن کمر داعش در عراق ربطی به آمریکایی ها نداشت و این کار بدست مردم و ارتش عراق صورت گرفت، فرمودند:

 

 «همان روزهاى اوّلى که مسئله‌ى داعش در عراق پیش آمد، آمریکایى‌ها به‌وسیله‌ى سفیرشان از سفیر ما در عراق درخواست کردند که بیایید بنشینیم درباره داعش با هم هماهنگى کنیم. سفیر ما این را منعکس کرد؛ بعضى از مسئولین ما هم حرفى نداشتند، من مخالفت کردم؛ گفتم در این قضیّه، ما بخصوص با آمریکا همراهى نمیکنیم؛چون اینها خودشان دستشان آلوده است؛ در این قضیّه ما چطور بیاییم با کسانى که دستشان آلوده است و نیّتشان آلوده است همکارى کنیم؟ بعد از آن هم همین آقاى وزیرخارجه‌اى (جان کری) که این حرف را آمد جلوى چشم همه‌ى دنیا پشت دوربین گفت که «ما از ایران همکارى نمیخواهیم»، همین ایشان، شخصاً از آقاى دکتر ظریف درخواست کرده بود که بیایید ما در این قضیّه همکارى کنیم؛ دکتر ظریف رد کرد. معاون او هم - که او هم یک زنى است که مى‌بینید، مى‌شناسید -از آقاى عراقچى در مذاکراتش درخواست کرده بود که بیایید ما همکارى کنیم؛ اینها رد کردند. بعد از آنکه آنها رد کردند و ما صریحاً گفتیم با شما در این قضیّه همکارى نمیکنیم، حالا میگویند ما ایران را نمیخواهیم وارد کنیم!»

 

اشاره دقیق رهبر انقلاب به این موضوع و تاکید ایشان بر عدم هرگونه همکاری با آمریکا بر سر موضوع داعش، به نوعی رد برخی از دوگانه سازی های جعلی روزهای گذشته درباره بر لزوم همکاری ایران و آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم بود. دوگانه سازی هایی که در تلاش است تا در نهایت تقابل کلان و راهبردی جمهوری اسلامی و آمریکا را به مسایل فرعی «تقلیل» دهد و با توسل به سوژه های انحرافی، به دنبال پیدا کردن «نقاط مشترک ساختگی» جهت بزک کردن و ارائه چهره ای دیگر از آمریکا برای افکار عمومی باشد تا در ازای آن بتوان پروژه همکاری با شیطان بزرگ را کلید زد.

 

به بیان دیگر تغییر دوگانه اصلی «استکبار و استکبار ستیز» به دوگانه ساختگی «تروریسیم و ضد تروریسم» طی روزهای گذشته از سوی برخی محافل و چهره های داخلی با همین هدف صورت گرفته است تا با کنار هم قرار دادن ایران و آمریکا در جبهه به اصطلاح «ضد تروریسم» در مقابل داعش، همکاری دو کشور در موضوعاتی فراتر از بحث هسته ای کلید بخورد.

 

چنانچه حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دولت اصلاحات که بعدها نیز به علت برخی اتهامات امنیتی بازداشت و محاکمه شد، در مرداد ماه سال جاری طی یادداشتی در المانیتور نوشته بود:«باید گفت‌وگویی میان تهران و واشنگتن برای رسیدگی به بحران‌های منطقه‌یی انجام شود.»

 

وی ضمن تلاش برای  ترسیم دوگانه منطقه در آینده به «تروریسم- ضد تروریسم» صراحتا تاکید کرده بود که ایران و آمریکا باید در این راستا با یکدیگر علیه تروریسم متحد شده و همکاری کنند:

 

 «مقابله با تروریسم باید به اولویت قدرت‌های منطقه‌یی و بین‌المللی تبدیل شود ... ایران و آمریکا می‌توانند و باید برای این کار دست به اقدامات مهم و موثرتری بزنند.»

 

 ترسیم و ترویج این «خط انحرافی» توسط این چهره نزدیک به دستگاه سیاست خارجه دولت یازدهم و برخی دیگر از رسانه ها و چهره های خاص در حالی صورت گرفته بود که اساسا آمریکا و متحدانش در منطقه به علت کارنامه سیاه خود در راستای تبلیغ و دفاع از تروریسم در جهان، هیچ گاه نمی توانند مدعی صادقی برای مبارزه با این پدیده شوم بین المللی باشند و تنها در صورتی می توان به شکل واقعی و دور از نمایش، با تروریسم مبارزه کرد که قبل از هر چیز آمریکا در روند آن مبارزه حضور نداشته باشد.

 

 در مجموع به نظر می رسد مشتاقان برقراری رابطه با آمریکا، علیرغم بی نتیجه بودن مذاکرات یک سال گذشته با این کشور در موضوع هسته ای و تندتر شدن رفتارهای سران این کشور علیه ایران، به بزک کردن چهره آمریکا روی آورده و در صدند تا با تقلیل «شیطان بزرگ» به دولتی که می تواند با جمهوری اسلامی ایران در دوگانه هایی جعلی منافع مشترک داشته باشد، بهانه هایی جعلی برای افزایش رابطه با پدر معنوی تروریسم در جهان مهیا کنند تا بلکه در ازای این تلاش ها؛ آمریکا رضایت به حل ماجرای پرونده هسته ای ایران بدهد! رویایی که به نظر می رسد وقایع یک سال گذشته به خوبی نشان داد در حد یک «سراب» بوده و هیچ گاه نمی تواند رنگ و بوی واقعیت به خود گیرد.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی