نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

27. مهر 1393 - 11:54
در نشست پرسش و پاسخ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یاسوج با اصحاب رسانه عنوان شد: کتابخانه مرکزی دانشگاه یاسوج طبق توافقی که انجام شده بود به نام شهید مرتضی آوینی و یا هم به نام مرحوم آیت الله ملک حسینی نامگذاری شود اما بر حسب اتفاق این نامگذاری به نام جاسوس سیا ترومن در ایران نامگذاری شد.

به گزارش چهارفصل به نقل از سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو) در ادامه تکمیل خبرمعاونت فرهنگی نباید در حوزه فعالیت تشکل ها دخالت کند آمده است، معمولاً برخی از نشست ها خارج از حاشیه نیستند و نشست پرسش و پاسخ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یاسوج با اصحاب رسانه نیز یکی از این نشست های پر حاشیه بود.

 

در ابتدا یوسف نیکروز معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یاسوج به ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی دانشگاه پرداخت و در ادامه هر کدام از خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند.

 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که کرسی های آزاد اندیشی فقط همیشه برای مسائل سیاسی مطرح می شود آیا برنامه ای برای آن ها دارید، اظهار داشت: معاونت فرهنگی بستر سازی می کند و در جلسه ای که در تهران داشتیم که کیفیت کرسی ها را بیشتر کنیم و از موضوعات مختلف استفاده شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه تا کنون پیشنهادی برای بهتر برگزار کردن کرسی های آزاد اندیشی داده نشده، افزود: ما مانع فعالیت های تشکل ها در دانشگاه نشده ایم، 4 آبان اولین جلسه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه برگزار می شود.

 

« فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید، آن کرسى‌هاى آزاداندیشى را که من 100 بار ‌ـ‌با کم و زیادش‌ـ تأکید کرده‌ام راه بیندازید و این‌ها را هى آنجا بگویید. این می‌شود یک فضا. وقتى یک فضاى گفتمانى به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می‌کنند، همه در آن فضا جهت‌گیرى پیدا می‌کنند، همه در آن فضا کار می‌کنند.»

 

این بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعى از نخبگان و برگزیدگان علمى کشور است که در آن به صورت کاملاً صریح و روشن روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را مورد انتقاد قرار داده‌اند. اما برای دریافتن اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی ابتدا باید به چرایی لزوم برگزاری این کرسی‌ها توجه کرد.

 

حال آنکه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه یاسوج چیزی جز دو جبهه کردن دانشجویان و حتی شورش در دانشگاه نبوده است، به نظر می رسد نظارت بر کرسی ها و مطرح کردن موضوعات مختلف می تواند تنش میان دانشجورا کم کند.هر چند دانشجویان منتظر یک جرقه از طرف اشخاصی هستند که می خواهند دانشگاه را باشگاه سیاسی تبدیل کنند و دشمن هم منتظر یک حرکت از سوی آنان است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی که آیا نظارتی بر نشریایت دانشجویی می شود ابراز داشت: تشکل ها غیر از نشریات هستند با وجود اینکه نشریات باید در چارچوب نظام و قوانین آن مطلب بنویسند.

 

نیکروز ادامه داد:جلساتی توجیهی با نشریات داشتیم و از آن ها خواستیم که نیازهای جامعه را مطرح کنند و اعتقاد داریم که نشریات مستقل در چاچوب نظام است.

 

وی با اشاره به افزایش نشریات دانشجویی در مقایسه با گذشته اظهار کرد: کانون ها فعالیت های این نشریات هم متنوع و هم گسترده است.

 

چند ماه گذشته بود که یکی از نشریات دانشجویی (افق) به شهید نواب صفوی توهین کرده بود و مسئول خانه مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به این توهین اینطور واکنش نشان داد: توهین به نواب صفوی در یک نشریه دانشجویی دانشگاه یاسوج بدون حساب و کتاب نبود. 

 

عدم نظارت بر چنین نشریاتی که توسط عده ای از افراد دارای مشکلات امنیتی هستند و مخالف با نظام هستند حاکی از این می تواند باشد که مسولان نیز در انتشار چنین مطالبی دخیل هستند و حتی هیچ عکس العملی از طرف نه وزارت علوم و نه حتی مسئولان دانشگاه صورت نگرفت و حتی در بعد از مدتی تخلف دیگری هم در نشریه دیگری در دانشگاه یاسوج صورت گرفت.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یاسوج در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اختلاف معاون فرهنگی با دفتر نهاد رهبری از پاسخ دادن امتناع کرد و بعد اینطور جواب داد:

 

وی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها را یکی از نهادهایی بیان کرد که می تواند در راستای مسائل فرهنگی به سایر نهادها کمک کند و خاطر نشان کرد: نهاد می تواند اصلاح امور را به دست بگیرد و تاکنون  هم به این مهم عمل کرده است

.

نیکروز اظهار کرد: اگر اختلافی بین معاونت فرهنگی و نهاد رهبری وجود دارد در روش کار است و اختلاف و تفرقه ای در بین نیست و هر توصیه ای که نهاد داشته باشد به آن عمل کرده ایم

.

اختلاف بین مسولان دانشگاه باعث ضربه زدن به دانشجو می شود و جریان هایی که نباید پیش بیاد؛ پیش می آید. تفرقه بین دانشجو و استاد و جناح بازی هایی که دانشجو را تا پرتگاه نابودی می کشاند.

 

نیکروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تقویت دینی دانشجویان بازخوردی دارد،بیان داشت: با اجرای برنامه های مختلف باورهای اعتقادی و دینی دانشجویان را تقویت کنیم و این برنامه ها در مقابل خیلی از ناهنجاری های جامعه مؤثر است.

 

 

در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص چرایی نام‌گذاری کتابخانه مرکزی دانشگاه به نام جاسوس آمریکا و نماینده اجرای اصل ۴ ترومن در ایران اظهار داشت: من با شما هم عقیده هستم که شورای فرهنگی دانشگاه باید در نام‌گذاری‌های دانشگاه اظهار نظر کند و هر گونه نامگذاری در دانشگاه چون صبغه فرهنگی دارد،‌ حتما باید از شورای فرهنگی دانشگاه مجوز داشته باشد.

 

وی  با بیان این که هر گونه نامگذاری باید با مجوز شورای فرهنگی باشد تصریح کرد: شورای فرهنگی دانشگاه برنامه‌ و مصوبه‌ای برای تغییر نام کتابخانه ندارد.

 

کتابخانه مرکزی دانشگاه یاسوج طبق توافقی که انجام شده بود به نام شهید مرتضی آوینی و یا هم به نام مرحوم آیت الله ملک حسینی نامگذاری شود اما بر حسب اتفاق این نامگذاری به نام جاسوس سیا و نماینده اجرای اصل ۴ ترومن در ایران نامگذاری شد.

 

وی در پایان انجمن اسلامی مستقل و بسیج دانشجویی را بازوان فرهنگی دانشگاه بیان کرد و گفت: معاونت فرهنگی نباید در حوزه فعالیت تشکل ها دخالت کند، بستری سازی حوزه تشکل ها یکی از برنامه های معاونت فرهنگی است.

 

 

دخالت نکردن در برنامه تشکل های دانشجویی می تواند به تنش میان آنان بینجامد، با این دید که نظارت به گونه ای باشد که نه سیخ بسوزد و نه کباب. پس اگر معاونت فرهنگی در نامگذاری ها و برنامه هایی که در دانشگاه اتفاق نمی افتد دخالت ندارد مسولیتش چیست؟

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی