نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. دى 1393 - 23:35
کارشناس ارشد مطالعات منطقه گفت:پدید آورندگان فتنه 88 براي هميشه در پيشگاه ملت ایران محكوم اند راهپیمایی 9 دی 88 نمونه ای از این محکومیت بود.

شهرام مهدوی مطلق، کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای  در گفت وگو با خبرنگار چهارفصل با مقایسه تطبیقی انقلاب های رنگین  با حوادث انتخابات  دهم ریاست جمهموری ایران گفت: آنچه در انتخابات دهم رياست جمهوري ايران به وقوع پيوست از لحاظ خواستگاه ، علل و شكل و و نحوه اجرا  ، تشابهات زيادي با انقلابهاي رنگين آسياي مركزي و قفقاز داشته و حكايت از يك طراحي انقلاب مخملي و حركت براندازانه  براي نظام جمهوري اسلامي  كه زمينه بازي آن از سالها قبل براي بازيگران معاند ، مخالف  ، منتقد و مغافل فراهم شده بود .

 

وی در ادامه اظهارداشت:علاوه بر دشمنان و مخالفان داخل و خارج ، منتقدان نظام كه در اردوگاه انقلاب بودند ، غفلت نخبگان ابزاري ، سكوت خواص جامعه به تشديد بحران كمك و خواسته يا نا خواسته بازيگر زميني شدند كه نتيجه آن براي نظام با حاصل جمع صفر بود و هزينه هاي زيادي را به نظام تحميل و شيريني حاصل از انتخابات را در كام ملت تلخ نمود .

 

مهدوی افزود:  پدید آورندگان این فتنه خطرناك براي هميشه در پيشگاه ملت ایران  محكوم اند ، که نمونه ای از این محکومیت عمومی را  در راهپیمایی 9 دی 88 به نظاره نشستیم .  

 

 

 انقلاب های رنگی

 

کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای گفت: در مورد تبیین و تعریف انقلاب های رنگی مصادیق و نظریات مختلفی ارائه شده است که مخرج مشترک همه ی این تعاریف از چند کلید واژه مثل اعتراض – انتخابات ، حرکتهای گله ای ، تقلب ، دگرگونی بدون خشونت ، تغییر رژیم و .... تشکیل شده است .

 

مهدوی خاطرنشان کرد:بهاري خبر نگار شبکه چهار انگلیس و نماینده رسمی هفته نامه آمریکایی نیوزویک در ایران در مصاحبه با خبر گزاری فارس چنین بیان می کند انقلاب های رنگی با الگو برداری از ليبرال دموکراسی پیگیری می شوند و تجمعات غیر قانونی اساس و ستون انقلابهای رنگین هستند که به حالت بهمن در می آیند تا با پوشش خبری یک جانبه طرف مقابل با یکوت خبري شود .     

 

انقلاب رنگی نوعی تغییر و جابجایی قدرت است

 

وی در ادامه یادآور شد: انقلاب رنگی نوعی تغییر و جابجایی قدرت است که بدون اصطلاك نظامی و خونریزی ، با استفاده از شیوه های نرم و آرام مبارزه و نا فرمانی مدنی صورت می گیرد .

 

کارشناس ارشد سیاسی گفت: انقلاب های رنگی به تغییر و تحولاتی اطلاق می شود که تا کنون در کشور های باقی مانده از بلوک شرق اتفاق افتاده و هیئت حاکمه این کشور ها جای خود را به حکومت های یکسره طرفدار غرب داده اند.

 

ادعای تقلب در انقلاب های رنگی

 

مهدوی افزود:« این نوع انقلابها  معمولاً در دوران انتخابات یک کشور با زیر سؤال بردن انتخابات و باطل نمودن از طریق القاء و ادعاي تقلب و اعتراضات مسالمت آمیز صورت می گیرد و به تدریج با دخالت بیگانگان و تحريك عمومی سعی می کنند،نظام وافکارعمومی را به ابطال انتخابات وادار نمایند.

 

وی گفت: تحلیل تعاریف فوق به این معناست که انقلاب های رنگی در همان تفسیر جنگ کم شدت و استحاله و فرو پاشی از درون برای کشور هاست و  شیوه جدید بر اندازی است که در دستور کار نظام سلطه برای هماهنگ كردن جوامع هدف با ليبرال دموکراسی است .

 

مبانی نظری

 

این دانشجوی دکتری در ادامه خاطرنشان کرد:به اعتقاد اکثر کارشناس هاي مسائل استراتژیک ، مهم ترین بنیاد های نظری و دکترین استحاله و فرو پاشی از درون ابتدا توسط ساموئل هانتینگتون در موج سوم دموکراسی و بعد از آن نیز به طور واضح تر در نظریات جین شارپ در كتاب از دیکتاتوری تا دمو کراسی ، بیان شده است .

 

ادامه گفت وگوی  تفصیلی این پایگاه خبری با کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای به زودی منتشر می شود.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی