نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. بهمن 1393 - 14:47
چشمه های جوشان ناشی از ترکیدگی لوله های آب آشامیدنی در سطح خیابان های یاسوج و هدررفت زیاد منابع آب موضوع تنش آبی و امکان رسیدن به مرحله بحران در این شهر را غیرواقعی جلوه می دهد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل به نقل از صبح زاگرس، کمبود آب و کاهش منابع آبی  در استان کهگیلویه و بویراحمد که از 10 درصد منابع آب کشور برخوردار است موضوع مهمی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

 

باوجود توصیه ها و تاکید مسوولان مربوطه برای استفاده بهینه از آب آشامیدنی هر روز شاهد هدررفت آب دربرخی خیابان ها و معابر شهر یاسوج به دلیل شکستگی و ترکیدگی لوله های انتقال آب هستیم.

 

این درحالی است که به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان برای تامین یک متر مکعب آب سالم و بهداشتی هزینه های هنگفتی باید صرف شود.

 

بی توجهی مشترکان نسبت به شکستگی لوله های آب آشامیدنی و به موقع عمل نکردن نهادهای مربوطه برای جلوگیری از هدرفت آب در شهریاسوج نیز در این زمینه مشاهده می شود.

 

گرچه فرهنگ سازی برای استفاده درست از آب باید در جامعه انجام شود اما با وجود چشمه های جوشان ناشی ازشکستی لوله های انتقال آب در سطح معابر و خیابان های شهر یاسوج این مهم عملیاتی نخواهد شد.

 

از طرفی مسوولان خانواده ها را به اصلاح الگوی مصرف آب دعوت می کنند و از تنش آبی و بحران آب در نقاط مختلف کهگیلویه وبویراحمد خبر می دهند و از سوی دیگرآبی که با صرف هزینه های زیاد تامین می شود تا به دست مصرف کننده برسد در سطح خیابان ها و معابر شهر جاری و به کانال های فاضلاب می ریزد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد از میزان هدروری بالای آب در کهگیلویه وبویراحمد نسبت به میانگین کشوری و جهانی خبر داد و گفت: سرانه مصرف آب در جهان حدود 110، در کشور 150 و در این استان بیش از 200 لیتر بر ثانیه به ازای هر نفر است.

 

http://www.chaharfasl.ir/sites/default/files/fullimages/1393/11/15/78505_295.jpg

 

 سید علی لدنی نژاد افزود: در سالهای اخیر منابع آب این استان به دلیل کاهش بارندگی با افت جدی مواجه شده است که ادامه این روند شهرهای استان را با تنش و بحران آب روبرو خواهد کرد.

 

وی باور مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه وفور آب در نقاط مختلف استان را اشتباه خواند وگفت: به دلیلی کمبود منابع آبی در استان هم اینک آب بسیاری از شهرهای استان از طریق چاه تامین می شود که این امر سفره های زیرزمینی را در آینده دچار مشکل خواهد کرد.

 

لدنی نژاد جلوگیری از هدرفت آب در سطح خیابان ها و معابر را ضروری دانست و از مردم استان خواست هرگونه شکستگی و ترکیدگی لوله های آب آشامیدنی در سطح شهرها و معابر را به اداره های مربوطه اطلاع دهند.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز از خطر تنش و چالش آبی در شهرهای مختلف استان به دلیل کاهش میانگین بارندگی بلند مدت در استان خبر داد و گفت: باوجود اهمیت حیاتی آب، استفاده مطلوبی از روان آبهای سطحی این استان انجام نشده است.

 

 

 پژمان نیک اقبالی افزود: این استان با دارا بودن بیش از 10 درصد آب کشور (11 میلیارد مترمکعب) آبهای سطحی ولی هم اکنون با تنش و چالش آبی مواجه است.

 

وی بیان کرد: بخش عمده ای از این آب های سطحی یعنی حدود 10 میلیارد مترمکعب آن بدون استفاده از استان خارج می شود.

نیک اقبالی از کاهش130میلیمتری میانگین بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: میزان بارندگی امسال در این استان تاکنون حدود 202میلیمتر بوده است.

 

وی اظهار کرد: میانگین بارندگی سال زراعی گذشته و تا بهمن ماه حدود 332 میلیمتر بوده است.

 

نیک اقبالی با بیان اینکه بیش از 90درصد آب آشامیدنی در سطح شهرها و روستاهای کهگیلویه وبویراحمد از طریق چاه ها تامین می شود از افت فشار در سفره های زیرزمینی خبر داد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به آمارهاری ارایه شده از سوی شرکت آب منطقه ای میزان منابع آب زیر زمینی کهگیلویه و بویراحمد حدود 300 میلیون مترمکعب برآورد شده که از این میزان بیش از 286 میلیون متر معکب آن مصرف شده است.

 

وی کل میزان تخصیص آب از سدهای موجود در کهگیلویه و بویراحمد را هم اکنون حدود 255 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برآورد نیاز آب دربخش های مختلف صنعت،آشامیدنی و کشاورزی در این استان حدود دو هزار و 430 میلیون مترمکعب است.

 

 

با این حال هدرروی آب در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج همچنان میزان بالایی را به خود اختصاص داده است که جلوگیری از ادامه این امر نیازمند ارایه راهکارها و اتخاذ تدابیر لازم است.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی