نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. اسفند 1393 - 12:03
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی در سال جاری عشایر را مجبور به کوچ زودرس کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مجید علی پور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کوچ اساس مقابله با ناملایمات طبیعی در جامعه عشایری است و اگر کوچ نبود عشایر در مقابل طبیعت تسلیم می شدند.

 

وی بیان کرد: امسال عشایر در مناطق قشلاقی به دلیل کاهش بارشها و خشکسالی وضعیتی بحرانی دارند.

 

علی پور تصریح کرد: این استان جزء ۱۰ استان کشور است که با پدیده خشکسالی مواجه شده به طوری که میزان بارشها در استان به طور متوسط ۲۵۲ میلیمتر کاهش یافته است.

 

وی میزان کاهش بارش در دهدشت را ۲۱۰ میلیمتر، گچساران ۱۴۰ و یاسوج ۱۲۸ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این مسئله موجب کم آبی و کمبود علوفه در استان شده است.

وضعیت عشایر بحرانی است

 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این وضعیت منجر به بروز مشکلات عدیده ای برای عشایر شده و آنها باید با این وضعیت مقابله کرده و پویایی خود را حفظ کنند.

 

وی عنوان کرد: امروز خشکسالی کاری کرده که عشایر مجبور به کوچ زودرس به مناطق ییلاقی هستند.

 

عشایر بویراحمد

علی پور بیان داشت: کم آبی، گرمای شدید در قشلاق، کمبود علوفه، حشرات موذی و ... مشکلاتی است که عشایر با آن دست به گریبان هستند.

وی با بیان اینکه بارش اخیر در شهرستانهای کهگیلویه و چرام تا حدودی مشکلات عشایر این دو شهرستان را کاهش داده است، اظهار داشت: در شهرستانهای گچساران و بهمئی وضعیت عشایر بحرانی است.

خشک شدن چشمه ها در قشلاق

وی یادآور شد: بسیاری از چشمه های آب در مناطق قشلاقی خشک شده اند و این سازمان به رغم کمبود امکانات در حال آبرسانی به عشایر است.

علی پور همچنین با بیان اینکه دامنه مشکلات عشایر به مناطق ییلاقی هم کشیده شده است، گفت: در این مناطق هم به دلیل کاهش بارش ها ممکن است منابع آبی تنها تاپایان خردادماه جوابگو باشند و پس از آن چشمه ها خشک شوند.

وی افزود: این در حالی است که در ییلاق منابع ذخیره آب در مناطق عشایری بسیار کم است و به طور قطع تابستان نگران کننده ای پیش رو خواهیم داشت.

اعتبارات بحران عشایر ناچیز است

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تبعات خشکسالی در استان تا سال آینده نیز ادامه دارد، گفت: در سال آینده علوفه دستی در استان بسیار کاهش می یابد و این یک تهدید برای عشایر است.

وی خواستار افزایش اعتبارات عشایر استان شد و تاکید کرد: با این اعتبارات ناچیز نمی توان مشکلات عشایر را مرتفع کرد.

علی پور بیان داشت: اعتبارات بحران عشایر تنها ۷۰ میلیون تومان است که جوابگوی حجم مشکلات نیست.

عشایر بویرحمد

وی با اشاره به اینکه برخی از عشایر کوچ را درمناطق قشلاقی آغاز کرده اند، بیان داشت: به دنبال اسکان این عشایر در حاشیه شهرها هستیم تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری به آنها انجام دهیم.

دلالان در کمین عشایر

علی پور نقدینگی را یکی از مشکلات عمده عشایر عنوان کرد و گفت: بره ها و بزغاله های عشایر آماده ورود به بازار هستند اما در این وضعیت باید دست دلالان را از سر عشایر کوتاه کرد.

وی عشایر را یک جامعه تولید کننده عنوان کرد و افزود: هم اکنون جامعه عشایری استان با ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار و ۶۷۲ نفر حدود ۱۲ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل امور عشایر استان: عشایر استان دارای ظرفیت عرضه سالانه ۹۴ هزار راس گوسفند و بره، ۳۳۰ هزار راس بز و بزغاله و دو هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین مازاد است.

وی عنوان کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۶‌ هزار‌ تن شیر، ۲۸۶ تن پشم، ‌مو و کرک و ۴۰۰ هزار تخته پوست، نقش مهمی در اقتصاد استان دارند.

علی پور همچنین به تولید صنایع دستی توسط عشایر در استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۰ هزار و ۴۷۶ مترمربع دست بافته توسط عشایر تولید می شود.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی