نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. اسفند 1393 - 14:17
اولین زن دهیار استان کهگیلویه و بویراحمد به دیدگاه مردم نسبت به دهیار شدن یک زن اشاره کرد و گفت:چون من اولین زن دهیار در استان بودم،هنوز برای فرهنگ مردم خودمان سخت بود که یک زن دهیار باشد ولی بعداً اعتماد سازی بیشتر شد.

به گزارش چهارفصل به نقل از سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو)فرخ گل رستمی ساکن روستای کوخدان،متأهل و داری دو فرزند است. تحصیلاتش را تا دیپلم در رشته ادبیات به اتمام رساند،به علت فقر نتواست وارد دانشگاه شود.کار را از سال 1385 با راه اندازی اولین کارگاه پرورش قارچ خوراکی با اعتبار 3 میلیون تومان که از کمیته امداد دریافت کرده بود شروع کرد که با راه اندازی آن توانست هزینه خود و خانواده اش را تأمین کند.وی اولین دهیار زن در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

نقشه هوایی از روستای کوخدان

روستای کوخدان

خبرنگار ایل بانو گفت و گویی را با این بانوی دهیار انجام داده که در ادامه می آید:

وی اظهار کرد:کارگاه پرورش قارچ را در منزل خودم راه اندازی کردم که چندین سال متوالی در این رشته فعالیت داشتم به خاطر این که این شغل را دوست داشتم ولی پشتکار نبود نتوانستم ادامه دهم و در حال حاضر این کارگاه به خاطر نبود جایگاه متوقف شده است.

بانوی دهیار روستای کوخدان دارای گواهینامه ها متعدد در رشته های مختلف است:

گواهینامه پایان دوره آموزشی مهارتی کوتاه مدت قارچ خوراکی به مدت 70 ساعت در سال 85 از سازمان جهاد کشاورزی،گواهینامه قارچ خوراکی دوره تئوری و عملی به مدت 100 ساعت در کرج در کارگاه آموزش پزوهشگران قارچ آرین،گواهینامه مهارت آموزشی فنی و حرفه ای در رشته نازک دوزی زنان به مدت 460 ساعت،آموزش پرده دوزی به مدت 200 ساعت.

روستای کوخدان

گواهینامه تربیت مربی احکام،گواهینامه دوره امداد و نجات  به مدت 32 ساعت در سازمان هلال احمر استان،دوره آموزشی قالی بافی به مدت 40 ساعت از سازمان فنی و حرفه ای،دوره آموزش مهارتی پرورش دهند مرغ بومی محلی،سرمه دوزی،آشنایی با وطایف و تشکیلات دهیاری ها به مدت 8 ساعت،آشنایی با شیوه مکاتبات اداری و گزارش نویسی،مدیریت پسماند های جامع روستایی گردشگری میراث فرهنگی در روستا،دوره  توسعه  اشتغال در روستا،دوره وظایف شوراهای اسلامی روستا.

وی دارای 15 لوح سپاس از سازمان ها و نهادهای مختلف استانی و کشوری است که در سال 1391 نیز در نخستین جشنواره زنان نخبه روستایی و عشایری استان به عنوان بانوی نخبه معرفی شده است.

رستمی در ادامه بیان کرد:در سال 86 صندوقی تحت عنوان صندوق خرد زنان در روستای کوخدان زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی با 35 نفر عضو  فعال در رشته های مختلف راه اندازی کردیم که با سرمایه 2 میلیون از جهاد و با 600 هزار تومان سهم آورده اعضا بود و اولین اقدام آن هم مبلغ 300 هزار تومان وام به ده نفر از اعضا داد شد و هنوز در حال فعالیت است.

وی به اشغال زنان در روستا اشاره کرد و گفت:بسته بندی محصولات از جمله سبزیجات و گیاهان دارویی توسط زنان انجام می شود که برای عرضه به بازار و با قیمتی مناسب به فروش برسند.

بانوی دهیار روستای کوخدان ثبت شرکتی در بحث اشتغال زنان با اعضای 22 نفر را از دیگر فعالیت های دهیاری بیان کرد و افزود:زمین این شرکت آماده است اما هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده ،امیدواریم که دولت حمایت کند تا برای این شرکت ساختمان زده شود و زنان بیکار در روستا و روستا های همجوار به فعالیت بپردازند.

روستای کوخدان

وی تصریح کرد:در سال 88 با توجه به علاقه ای که برای کمک به روستا داشتم و همچنین چند نفر از ریش سفیدان و شورای اسلامی پیشنهاد دهیاری را به من دادند و من هم به بخشداری درخواست دادم که به عنوان دهیار روستای کوخدان باشم.

رستمی ابراز داشت:در شروع کار تا یک سال که با مراحل کار آشنا شدم برایم سخت بود،ولی در حال حاضر که پنج سال از خدمت دهیاری ام می گذرد کارهایم را با برنامه ریزی انجام می دهم.

وی به دیدگاه مردم نسبت به دهیار شدن یک زن اشاره کرد و اظهار داشت:چون من اولین زن دهیار در استان بودم هنوز برای فرهنگ مردم خودمان سخت بود که یک زن دهیار باشد ولی بعداً اعتماد سازی بیشتر شد و با تجربه و کار نشان دادیم که زنان هم می توانند در حل مشکلات روستا نقش داشته باشند.

این بانوی دهیاری نبود گاز در روستا تا قبل از مسئولیتش را یکی از مشکلات بیان کرد و گفت:با تلاش دهیاری و همت دولت توانستیم گاز را به روستا ببریم و تمام خانه ها به جزء خانه هایی که در مسیر طرح هادی  بودند گاز رسانی شدند.

وی افزود:اجرای 80 درصد طرح های هادی روستایی،جدول گذاری و سنگ فرش تمام روستا توسط بنیاد مسکن با همکاری دهیاری،صدور 50 سند تک برگ خانه های روستایی و تشکیل 40 سند دیگر تک برگ را از دیگر فعالیت های دهیاری برای روستا برشمرد و بیان کرد:بیمه شدن 108 نفر از اهالی روستا توسط دهیاری و صدور پروانه های ساختمانی برای بازسازی خانه های فرسوده از دیگر فعالیت های دهیاری است.

رستمی خاطر نشان کرد:ساخت 10 باب خانه مسکونی توسط کمیته امداد با همکاری دهیاری برای افراد بی بضاعت، ثبت کانون شهدا در مسجد جامع روستا،تعویض لوله آب شرب قدیمی به لوله های پلی اتیلن،آسفالت جاده،برگزاری یادواره شهدا هر ساله با حضور مسئولان کشوری و لشکری،برطرف کردن اختلافات محلی قبل از مراجعه به دادگستری از جمله فعالیت هایی است که در طول زمان مسئولیت دهیاری صورت گرفته است.

روستای کوخدان

وی تعمیر ماشین زباله روستا و برطرف کردن مشکل زباله های روستاهای همجوار،جمع آوری پول خودیاری برای ساخت دو باب مسجد و یک حسینه در روستا و خرید یک بخاری به مبلغ یک میلیون و 800 هزار تومان برای حسینه،جمع آوری زباله های روستا های کوخدان و روستا های همجوار از جمله علی آباد،اقبال آباد،دهنو و سرمور توسط دهیاری را از دیگر فعالیت های صورت گرفته برشمرد.

درگیری سازمان تبلیغات بر سر خانه عالم با دهیاری

رستمی نداشتن ساختمان برای دهیاری را از مهمترین مشکلات روستا بیان کرد و افزود:دهیاری در حال حاضر در خانه عالم روستا مستقر است و ما هر روز با سازمان تبلیغات درگیر هستیم و آن ها می گویند از خانه عالم خارج شوید.

وی تأکید کرد:جاده اصلی که به شهر توریستی سی سخت متصل می شود،مشکل دارد و چون نزدیک به ایام نوروز است میهمانان زیادی به این روستا وارد می شوند در صورتی که مشکل جاده حل نشود برای تردد مسافران و خودرو ها مشکل ایجاد می کند.

دهیار روستای کوخدان نبود سرویس برای پنج روستای همجوار جهت تردد به شهر سی سخت یکی دیگر از مشکلات روستای کوخدان بیان کرد و یادآورشد:تمام دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان این روستا برای رفتن به کلاس در شهر سی سخت هیچگونه سرویس ندارند.

وی حقوق کم دهیاری،پاره وقت بودن با وجود کار تمام وقت را مشکل دیگر دهیاری بیان و خاطر نشان کرد:با این هزینه فقط می توانیم کرایه و تلفن دهیاری را پراخت کنیم.

رستمی در انتها به برنامه های اجرایی در آینده برای روستا اشاره کرد و گفت:برنامه آسفالت روستا در خیابان های اصلی و فرعی،جدول کشی،نامگذاری کوچه ها به نام شهدای این روستا و بازگشایی قسمت هایی از طرح هادی روستا که انجام نشده و نیاز به جدول کشی و آسفالت دارد از فعالیت هایی است که در آینده صورت می گیرد.

سخن و حرف آخر:

مسئولان دهیاران فعال و افرادی که توانایی انجام کار دارند را حمایت کنند به خصوص بانوان فعال در این زمینه که می توانند بسیاری از مشکلات را در جهت آبادانی روستاها برطرف کنند.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی