نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

31. خرداد 1394 - 8:52
در نشست شورای حفاظت از منابع آب به لزوم جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی برای سرمایه‌گذاری در رود بشار توسط ژاپنی‌ها اشاره شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، عصر امروز نشست حفاظت از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار برگزار شد.

 

در این نشست رسول فرهادی معاون حفاظت امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مناطقی از حریم رودها که مورد آزادسازی قرار گرفته باید فکری به حال وضعیت توریستی آن‌ها شود چرا که بهترین مناطق ما بستر رودخانه‌ها هستند و برای جلوگیری از دست‌درازی متجاوزین به حریم بستر بحث مطالعه ساماندهی رود بشار در دستور کار قرار گرفت.

 

این مسئول افزود: منطقه‌ای در سال 89 رفع تصرف شد و اخیرا در 12 خرداد امسال بخش دیگری از آن حکم اجرا شد.

 

فرهادی تبیین کرد: با رایزنی‌هایی که انجام گرفت خوشبختانه اعتبار مناسبی در این بخش گرفتیم و جلسات هماهنگی را نیز داشتیم و با دفتر فنی و شهرداری جلسه برگزار کردیم که مجری طرح ملی طرح‌های مهندسی رودخانه‌ای کشور نیز حضور داشتند.

 

معاون حفاظت امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در واقع تنها استانی که در بحث طرح ملی ساماندهی رودخانه طرح آن مورد تصویب قرار گرفت استان ما بود.

 

فرهادی در ادامه گفت: لازم است اقداماتی انجام شود و در نهایت بتوانیم بعد از اجرای فاز اول به صورت پایلوت بحث سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشیم که در حین اجرای کار ساماندهی بازدیدی خواهند داشت تا سرمایه خود را به این بخش بیاورند.

 

وی اظهار کرد: تخلفات در بخش مادوان همه شناسایی شده و با اقدامات خوب انجام گرفته 11 هزار متر مربع هم در محل شهرک فرودگاه رفع تصرف شد.

 

این مسئول گفت: سال گذشته در آذرماه و هم در آبان‌ماه رفع تصرف رودخانه باشت را داشتیم که در این رودخانه هم طرح ساماندهی به طول تقریبا 6 کیلومتر انجام شده که 3 کیلومتر در سنوات قبل و 3 کیلومتر در سال‌های 92 و 93 آزادسازی شد.

معاون حفاظت امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین رفع تصرف از رودخانه مهریان و رودخانه کاکان را داشتیم و سال 89 که بزرگترین آزادسازی را در حریم رودخانه بشار داشتیم.

 

فرهادی به طرح مطالعاتی و اجرایی مهندسی در رودخانه بشار اشاره کرد و گفت: بعد از رفع تصرف در سال 89 قراردادی منعقد شد و با رایزنی‌هایی که انجام شد از محل اعتبارات ملی تفویض اختیار به آب منطقه‌ای شد و دو میلیارد و 800 میلیون تومان برای طرح‌های مطالعاتی و اجرایی مهندسی رودخانه‌های استان تعلق گرفت که یک میلیارد و 700 میلیون تومان متعلق به رودخانه بشار است.

 

وی افزود برای این طرح مطالعاتی که سرمایه‌گذاری خارجی در رود بشار را به دنبال دارد الزاماتی وجود دارد از نظر وزارت نیرو این طرح باید به لحاظ ساماندهی و زیباسازی هر دو ظرفیت را داشته باشد و در کنار مراکز جمعیتی باشد و رودخانه به صورت دست خورده باشد تا بتواند قابلیت برگشت به حالت قبل را داشته و از نظر کیفی قابل احیا باشد.

 

وی گفت: نظر وزارت نیرو به این است که از سازهای صلب کمتر استفاده کنیم و از ساماندهی غیر اصولی پرهیز شود.

 

این مسئول ادامه داد: مواردی که در موقع بازدید هیئت سرمایه‌گذار مورد بررسی قرار می‌گیرد بحث ورود فاضلاب شهری و بیمارستانی در رود بشار است که در انتهای بلوار رجا فاضلاب شهر مستقیما وارد رودخانه بشار می‌شود و همچنین فاضلاب بیمارستان اما سجاد وارد رود شده و پایین‌تر از مسجد امام حسن عسگری نیز فاضلاب شهر وارد رودخانه بشار می‌شود.

 

معاون حفاظت امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان متذکر شد: یکی از کارها این است که فاضلاب‌ها را به شبکه شهری متصل کنیم تا در فاز بعدی بتوانیم اعتبارات مطالعات را بگیریم.

منبع:فارس

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی