نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. بهمن 1395 - 8:39
معاون فرهنگی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد
209 اثر هنری در سال 95 در کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است
معاون فرهنگی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دقت در ظرفیت و پتانسیل فرهنگی و هنری و آسیب های فرهنگی و اجتماعی با توجه به نیاز روز جامعه می تواند برنامه ها را به مسیر صحیح تر هدایت کند.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، صادق خاک نژاد معاون فرهنگی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دقت در ظرفیت و پتانسیل فرهنگی و هنری و آسیب های فرهنگی و اجتماعی با توجه به نیاز روز جامعه می تواند برنامه ها را به مسیر صحیح تر هدایت کند.

مصاحبه ای با وی ترتیب داده شده است که این مصاحبه در زیر می خوانید.

* شاخص ترین تولیدات سال95 را که توسط حوزه هنری استان تولید شده را نام ببرید ؟

آثار تولیدی تا پایان سال 1395 در همه زمینه های هنری 209 اثر که از این تعداد در بخش تألیفات 15 اثر در زمینه های متفاوت به چاپ می رسد.

شاخص ترین آثار تولیدی تا پایان سال در قسمت هنرهای تصویری ( پایی که جا ماند- کلیپ مدافعان حرم- شیون تیرآبگون)، در قسمت تجسمی: (گردآوری و چاپ مجموعه کاریکاتور احسان گنجی)، در قسمت موسیقی: گردآوری و تولید اثر موسیقی سنتی(قحص و مقوم)، در قسمت نمایش: (تولید نمایش آیینی جن در جشنواره رضوی، تولید پرفورمنس در زمینه دفاع مقدس و اجرا در کنگره ملی شهدای استان، تولید 4 اثر خیابانی در زمینه آسیب های اجتماعی و فرهنگی)، در قسمت ادبیات پایداری: (مقاومت خندقیان)، در قسمت آفرینش های ادبی:(مجموعه داستان نویسندگان استان)و در قسمت آموزش و پژوهش: (مصرف هنری و تجربه زیبا شناختی) در استان بودند.

 

* به عنوان معاون فرهنگی حوزه هنری اصلی ترین دغدغه شما در حوزه فعالیت معاونت فرهنگی چیست؟

دغدغه بنده در حوزه فعالیت معاونت فرهنگی بر اساس نیاز و شاخص های استان حمایت از هنرمندانی که می توانند بوسیله آفرینش هنری و خلاقیت، بخشی از فرهنگ و هویت جامعه بومی و ملی خود را نمایان ساخته و مولف فرهنگی باشند.

در بخشی دیگر تولید فرهنگی را بر مبنای اصول و معیارهای منطقی و منطبق بر سیاست های فرهنگی و هنری حوزه هنری ساماندهی کرده تا از هدر رفتن سرمایه انسانی و مادی جلوگیری شود. توجه ویژه به فرهنگ سنتی و اسلامی در تولیدات استانی.

استفاده از اساتید با تجربه و مشاوره از فعالان فرهنگی و هنری که با حوزه ارتباط مستمر دارند.

 

* نحوه تآمل شما با کارگرو های تخصصی اداره کل امور استان ها به چه میزان بوده ؟ آیا حضور کارگروه ها توانسته در رشد و ارتقاء کیفی آثار هنری استان موثر باشد؟

از اینکه در اداره کل اموراستان ها به فراخور واحدهای فرهنگی و هنری برنامه ها و فعالیت های واحدهای استانی مورد مطالعه قرار می گیرد، امیدوارم این کارگروه ها متناسب با ظرفیت و توانایی استان ها برنامه ها را مورد مطالعه قرار داده و شاید یکی از راه های شناخت بیشتر از پتانسیل استان ها حضور کارگروه های تخصصی به صورت دوره ای در مراکز استانی و نشست با هنرمندان زیر مجموعه آن عزیزان است.

به هر حال بعضی از برنامه ها در کنار تامل و نگاه هوشمندانه کارگروه ها کاربردی تر و تاثیر گذارتر می شود.

 

* نظر شما در خصوص نشست سالانه معاونان فرهنگی مراکز چیست به نظر شما چه مباحثی به غیر از ارائه گزارشات آماری می تواند برای این نشست ها موثر واقع شود؟

استفاده از تجارب و تبادل نظر و شناخت نقاط ضعف و قوت همدیگر با حضور عزیزان اداره کل اموراستان ها و راهنمایی های این افراد قطعاً ثمربخشی خواهد داشت.

اما علاوه بر بحث آمارها و گزارشات ، بحث و نظر در خصوص آسیب های فرهنگی و اجتماعی و تعیین یک جامعه هدف در دراز مدت و ارایه راهکار در خصوص اعتلای فرهنگی و توجه ویژه به نسل جوان و نوجوان ( به عنوان جامعه هدف) در عصر حاضر می تواند یکی از مواردی باشد که در این نشست مطرح گردد.

ضمناً توجه به ذائقه فرهنگی مردم با استفاده از حضور سریع و تاثیر چشمگیر شبکه های مجازی برای تولید متفاوت می تواند ایده های فرهنگی تاثیرگذاری از این نشست در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی برنامه های فرهنگی و هنری حوزه به دنبال داشته باشد.

 

* کمبود ها و نقاط ضعف حوزه هنری استان در حال حاضر کدام مسئله است ؟

نداشتن یک فضای فیزیکی تخصصی و مناسب مثل: سالن نمایش، نگارخانه و کارگاه های آموزشی، باتوجه به نوپا بودن هنر در استان و کمبود مراکز آموزشی و آکادمیک، این استان در حوزه مولف برای همه رشته های هنری با کمبود نیروی تخصصی مواجه است.

 

 

* پیشنهاد شما برای آنکه در مسیر فعالیت ها اتفاقات بهتری رخ بدهد چیست؟

توجه به زیست بوم های فرهنگی هر استان و نیازهای فرهنگی و هنری، شناخت بیشتر و بهتر فرهنگ و هنر استان ها متناسب با شرایط روز می تواند در برنامه ریزی فرهنگی تاثیرات بهتری داشته باشد و فعالیت ها را در مسیر بهتری قرار دهد.

ضمنا دقت در ظرفیت و پتانسیل فرهنگی و هنری و آسیب های فرهنگی و اجتماعی با توجه به نیاز روز جامعه می تواند برنامه ها را به مسیر صحیح تر هدایت نماید.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی